Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Antes Thermopool  (läst 1525 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ante

Antes Thermopool
« skrivet: juni 24, 2022, 09:56:25:25 »
Efter mycket dividerande fram och tillbaka har vi tillslut kommit fram till att det är dags att bygga pool. ::)

Med tanke på tidigare poolerfarenheter har vi kommit fram till att vi ska ha en Thermopool, men VAR ska den ligga?

I Söderläge har vi ett stort körsbärsträd som vi visserligen ska fråga grannen om vi får ta ner.
Ingen direkt utsikt inifrån uterummet.
I västerläge har vi grannens hus "in på knuten" men utsikt inifrån uterummet, dessutom anser vi båda att det mer är "baksidan" av huset. (Vi bor på en hörntomt)

De först 2 bilderna är i söderläge, de andra i västerläge.
Vad tycker ni?

 
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Antes Thermopool
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2022, 10:24:18:18 »
Det stora trädet kan ju vara skönt att ha kvar för både visst insynsskydd och skugga på delar av tomten. Är bilden tagen på morgonen med solen i öster? Det ser ut som att det går att hitta ett oskuggat läge närmare huset? Gillar man att bada i varmt vatten så ska man placera poolen där den får så mycket sol som möjligt under så många timmar som möjligt juni-augusti. Det gör att värmepumpen nästan bara kör vid uppstart av poolen samt sent på säsongen. Vi har poolen längs husets långsida i sydväst. Jag ser flera pooler i grannskapet som ligger mot gatan. Jag förstår inte hur dom tänkte.

Prova att markera olika möjliga lägen på marken och studera hur mycket sol som poolen skulle få i de möjliga lägena. Vi ser en stor fördel med att poolen är placerad nära husets uterum och altandörr. Det har vi nytta av vid bad när det regnar och är kyligt ute då promenaden från värmen under pooltaket till det skyddande uterummet är väldigt kort. Är poolen placerad långt från huset så är det bra att komplettera med ett litet hus nära poolen.

Man får aldrig bara fördelar utan någon nackdel. I vårt fall så är det soliga läget till nackdel när jag lagar sprickor i plasten i början av sommaren innan poolen fylls. Jag har ett tidsfönster fram till kl 8 då det är drägligt att arbeta under pooltaket. Jag avskyr fysiskt arbete tidiga mornar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan