CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Säkring går Gullberg & Jansson V20  (läst 970 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad badanka99

Säkring går Gullberg & Jansson V20
« skrivet: juni 01, 2022, 20:36:39:39 »
Hej,

Har en Gullberg & Jansson V20 värmepump, inköpt 2014. Den har gått fint sedan dess men nu när jag ska starta upp säsongen som vanligt så går säkringen när pumpen varit igång i några minuter. Har testat några gånger men den vill inte. Någon som vet vad man bör göra?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Säkring går Gullberg & Jansson V20
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2022, 07:28:54:54 »
Är det säkringen som går, eller är det jordfelsbrytaren som löser ut?
Det vanligare är nog att jordfelsbrytaren löser ut efter ett uppehåll, därav frågan.
Har den stått ute kan det vara en spindel som byggt bo eller nåt sånt som är problemet.
Vet inte om de där värmepumparna har några värmekablar, om de har så är de inte sällan en orsak till kortslutningar och jordfel.
PÅ en enfas kompressor sitter normalt en kondensator som kan gå sönder, det gör att maskinen drar mer ström än den borde och då kan säkringen gå.
Jag skulle nog kontakta Gullberg och höra vilka "vanliga fel" de har som brukar orsaka detta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad badanka99

SV: Säkring går Gullberg & Jansson V20
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2022, 10:58:45:45 »
Tack för svar.

Det är säkringen som går. Har hört på annat håll att ett vanligt fel är kondensatorn. Men det här är utanför min kompetens :) så det kommer en snubbe nästa vecka och felsöker.

Utloggad nyburjare

SV: Säkring går Gullberg & Jansson V20
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2022, 11:34:47:47 »
Har varit med om detta även på vitvaror , om det är en automatsäkring tror jag felet är säkringen dom kan göra så om det är fel på den eller de åldras , hade börjat med att koppla in den på annan säkring/fas för test

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag