Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Teknikrum under altan avlopp?  (läst 1485 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shojje

Teknikrum under altan avlopp?
« skrivet: april 12, 2022, 06:54:41:41 »
Hej allihopa!
Vi är på gång att bygga pool och har lite funderingar kring teknikrum och avlopp.

Vi behöver bygga teknikrummet under altanen.

När jag läser manualen till vårt filter står det att marken behöver vara dränerat samt att backspolning ska vara kopplat till dagvatten enligt vår kommun.

Det jag blir fundersam över är ifall vi inte behöver en avloppsbrunn till teknikrummet om det skulle bli översvämning? Skulle ni ha kopplat brunnen till dagvattnet eller avloppet? Vår kommun rekommenderar att släppa ut vattnet till dagvattnet.

Tacksam för svar!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Teknikrum under altan avlopp?
« Svar #1 skrivet: april 12, 2022, 08:48:35:35 »
Renare vatten än i en pool finns nog knappt.
Vi spolar bara ut på gräsmattan och det har fungerat bra, men skall du dra till avlopp så vill säkert kommunen ha det till dagvattnet.
Jag vet inte ens om vi har dagvattenavlopp här där vi bor, inget jag kan påminna mig sett i alla fall, men det kanske finns.  <dontkn>
Tror inte att en vanlig avloppsbrunn som i duschen klarar av hela flödet från backspolningen, så du bör nog ha nåt direktkopplat i så fall.
Hur har ni andra gjort?

Har du fall från "golvnivån" i teknikrummet så behöver det väl knappast vara så väldränerat, bara vattnet kan ta sig ut så det inte översvämmar pump och annan el i teknikrummet.
Har du inte fall från golvnivån så är det nog en god ide att sätta in en brunn så du kan avleda eventuellt vatten om det blir en läcka.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Teknikrum under altan avlopp?
« Svar #2 skrivet: april 12, 2022, 13:25:20:20 »
Vi har inget avlopp i teknikrummet. Hade vi byggt nytt idag så hade vi dragit in avlopp med en vanlig golvbrunn för mindre spill, t.ex vid uppstart och stängning. Ett avlopp som sväljer backspolning eller ett större läckage hade vi inte brytt oss om.

Vi backspolar ut på marken till glädje för gräs och buskar, en del av vattnet sparar vi i vattentunna för återanvändning. Vissa växter är mer känsliga för klor och ev. salt så man behöver inte använda det på den finaste rabatten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan