CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur ofta byta vatten?  (läst 2250 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Qiuan

Hur ofta byta vatten?
« skrivet: mars 15, 2022, 20:51:15:15 »
Hej!
Jag är total nybörjare på utespa men överväger nu ett köp.
Tycker dock att detta med vatten verkar krångligt :-)
Vi har dåligt med grundvatten hos oss (ö i Stockholms skärgård) så jag vill inte behöva byta vatten en gång i månaden som jag hört är bra. Helst vill jag ha samma vatten ett år eller längre. Finns det system som gör att jag kan hålla vattnet friskt så länge?

Jag funderar även på om man kan fylla spaet/bubbelpoolen med saltvatten/Östersjövatten och använda salt istället för klor. Är det möjligt?

Stort tack för all hjälp jag kan få!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hur ofta byta vatten?
« Svar #1 skrivet: mars 16, 2022, 07:18:53:53 »
Om du sköter vattnet rätt behöver du knappt någonsin byta vatten. Ett visst kontinuerligt byte får du genom att ditt filter (om du har sandfilter) måste backspolas emellanåt, då försvinner en del vatten ut i avloppet och du får fylla på motsvarande med nytt vatten. Likaså om du skall vinterstänga så brukar man behöva sänka nivån en del och då kommer du att få fylla på med en del nytt på våren.

Sådant som kan leda till ofrivilligt större vattenbyte är om du får för mycket cyanursyra i poolen. Cyanursyra, även kallat "pool stabilizer", finns i de flesta klorpuckar, om du använder sådana. Cyanursyran är ett slags solskydd för kloret, minskar solljusets nedbrytning av kloret och sparar alltså klor, plus att det ger jämnare klorvärden. Men man får inte få för mycket cyanursyra i poolen - då kan man få klorblockering, så att klor visserligen finns i vattnet men inte är aktivt. Eftersom det inte finns något kemiskt motmedel sum fungerar mot cyanursyra kan man då få byta en avsevärd del av vattnet för att få ned cyanursyrahalten. Man kan undvika problemet genom att inte hela tiden använda puckar som för med sig mera cyanursyra till poolen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur ofta byta vatten?
« Svar #2 skrivet: mars 16, 2022, 07:23:30:30 »
Bra svar, men för Pool, det är lite svårare med Spa enligt min erfarenhet, troligen främst för att vi talar om högre vattentemperatur och större kemikalieåtgång.
CYA är dock det stora utmaningen, kan du hålla bra koll på CYA och bara använda klor med CYA tills du når en bra nivå, och sedan gå över till CYA-fritt klor så klarar du dig längre innan vattnet blir dåligt.
Normalt har man någon typ av patronfilter i ett spabad, så du får ingen naturlig omsättning av vattnet i samband med backspolning av sandfilter.

Vistas ni bara där kortare perioder så kan en sänkt temperatur när ni inte är där också "spara" på vattnet.

När det gäller saltvattenspa har jag dålig koll.

Jag skulle nog ändå räkna med vattenbyte 2-3 gånger/år för att hålla det fräscht.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Qiuan

SV: Hur ofta byta vatten?
« Svar #3 skrivet: mars 18, 2022, 06:55:21:21 »
Tack för svaren!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag