CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur ofta byta vatten?  (läst 2250 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Qiuan

Hur ofta byta vatten?
« skrivet: mars 15, 2022, 20:51:15:15 »
Hej!
Jag är total nybörjare på utespa men överväger nu ett köp.
Tycker dock att detta med vatten verkar krångligt :-)
Vi har dåligt med grundvatten hos oss (ö i Stockholms skärgård) så jag vill inte behöva byta vatten en gång i månaden som jag hört är bra. Helst vill jag ha samma vatten ett år eller längre. Finns det system som gör att jag kan hålla vattnet friskt så länge?

Jag funderar även på om man kan fylla spaet/bubbelpoolen med saltvatten/Östersjövatten och använda salt istället för klor. Är det möjligt?

Stort tack för all hjälp jag kan få!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hur ofta byta vatten?
« Svar #1 skrivet: mars 16, 2022, 07:18:53:53 »
Om du sköter vattnet rätt behöver du knappt någonsin byta vatten. Ett visst kontinuerligt byte får du genom att ditt filter (om du har sandfilter) måste backspolas emellanåt, då försvinner en del vatten ut i avloppet och du får fylla på motsvarande med nytt vatten. Likaså om du skall vinterstänga så brukar man behöva sänka nivån en del och då kommer du att få fylla på med en del nytt på våren.