CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dräneringspump -> Markavloppsrör  (läst 1092 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanH

Dräneringspump -> Markavloppsrör
« skrivet: januari 27, 2022, 08:28:11:11 »
Hej,

Det här är ett lysande forum. Vi håller på att bygga pool och i stort sett alla moment är besvarade i olika trådar. Men… det är en detalj jag tänkte höra om, angående dräneringspumpen.

Vi har ca 15 meter från dräneringsbrunnen till det vertikala markröret vi ska koppla på oss, som sen leder vattnet till en dagbrunn. Har läst i olika trådar om att man ska undvika backventil pga frys-risk, trickset med att borra ett hål så högt upp man kan för att undvika att vattnet rinner ned, och att sen ha fall hela vägen från utloppet på dräneringsbrunnen till det vertikala markröret.

Sen frågade jag vår grävare hur han skulle gjort detta, och då sa han 110 markavloppsrör för att säkerställa jämt fall och PEM slang inuti. PEM slang hela vägen, 15 meter, sa han. Alt 1 i bifogad skiss.

Min tanke är att det borde räcka med PEM slang ett par meter in i markavlooppsröret. Sen borde det ju bara rinna nedåt. Och då borde man kunna undvika att borra hål, för det är ändå inte så mycket vatten i slangen som kan rinna tillbaks ner i dräneringsbrunnen. Och kanske inte ens använda PEM slang utan en vanlig avtappningsslang som jag ändå har liggandes, och som gör att det blir enklare att ta upp pumpen när den går sönder… Alt 2 i skissen.

Pumpen är förresten en AL-KO Twin 1400 med inbyggd flottör. Den har kort avstånd mellan min och max på autoläget så vatten som rinner tillbaka är ett problem.

Tror ni att något eller båda av de här alternativen funkar?

//Stefan

Poolgiganten

Utloggad nilsmag

SV: Dräneringspump -> Markavloppsrör
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2022, 22:29:18:18 »
Hej! Hur gick det med det här? Sitter och klurar på liknande lösning

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag