VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: iSaver+  (läst 15790 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #30 skrivet: juni 27, 2022, 17:03:45:45 »
När blå fas är i botten så är grön på väg mot sin topp å röd på väg in neråt. Egentligen bör grejen larma för fasbortfall på blå fas men konstruerad tröghet i systemet gör att reaktionen hämnas å bortfallet kompenseras av grön å röds högre potentialer

En enfasmotor jobbar med släckt fas 50 ggr per sek utan att någon annan fas hjälper till att kompensera förlusten. Detta speglas i verkningsgrad och utgående moment. Starthjälp mha kondensator är inte heller ovanligt

Poolgiganten

Utloggad Toompaloompa

SV: iSaver+
« Svar #31 skrivet: juli 10, 2022, 13:03:52:52 »
Ni kommer inte att få problem med jordfelsbrytare om ni reglerarmotorn med Isaver . ! punkt

Anledningen till detta är att man kallar den frekvensstyrning , det är INTE en frekvensstyrning .
 Om ni inte tror mig börja med att fråga tillverkaren om en teknisk spec som talar om data som reglerområde (frekvensspann), maxfrekvens, strömmar osv. Fråga gärna hur de löser EMC. Inbyggt lr separat EMC-filter. Därefter kan vi börja bena ut vad de egentligen säljer.

De pratar bara om att sänka varvtalet vilket inte tyder på en frek eftersom den jobbar både uppåt och neråt. Ingen teknisk data tyvärr. Jag skulle gissa på en tyristorstyrning eller en strömtrafo.

PÅ en riktigt frekvensstyrning gäller : Enfas in/trefas ut eller trefas in/trefas ut .

Rent tekniskt har du tre arbetande delar i en frek;
1. En likriktare som omvandlar AC till DC.
2. I likströmssteget sker alla ändringar som man önskar få.
3. Växelriktare, dvs uppbyggnad av konstgjort sinuskurva så att du kan få ut en trefas växelspänning.

Det som normalt går under namnet enfasomriktare är alltså en frek som matas med 1x230 V (normal nätspänning hemma) och där växelriktaren ger ut 3 x 230 V till motorn. Pga det måste man se till att motorn är deltakopplad, alltså att den ska köras med just 3 x 230 V

Tyckte ditt påstående lät lite märkligt att frekvensomriktning ALLTID skapar en 3-fas så jag googlade och bekräftade min misstanke. https://sv.m.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Frekvensomriktning

Kolla främst på mellanledsomriktare, nämner ingenting om kravet på 3-fas vare sig på ena eller andra sidan av omriktaren.

Mvh/F.d elektrikern/numera signalteknikern 😉

Utloggad TommyC

SV: iSaver+
« Svar #32 skrivet: juli 10, 2022, 14:41:56:56 »
nyburjare har lämnat poolforum i protest mot mig och Roger som var elaka och opponerade oss mot hans användning av anekdotisk bevisföring och härskartaktik. Det finns andra forum där sånt är mer gångbart  ;D

Du har naturligtvis rätt om frekvensomriktare. Det finns massor av varianter 1-fas, 3-fas och kombinationer. Jag har flera gånger gått bet på att hitta någon användbar frekvensomriktare för att kunna varvtalsstyra motorn i vårt FTX-aggregat. Det är svårt att hitta användbara datablad eller annan dokumentation som tillräckligt noga beskriver funktion och egenskaper utan att priset blir för högt för min budget.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Blas6

SV: iSaver+
« Svar #33 skrivet: maj 27, 2023, 20:08:25:25 »
Fick nyligen tipset om varvstalsstyrning. Hur har det gått för er?  :)

Har en ganska billig och enkel pump själv,
https://www.jf-fritid.se/rening/pump-750w-1-hk.html
Drar ca 650w, 290l/minut och har ca 35 kubik vatten. Hur länge håller en pump egentligen? Min är ca 10 år gammal. Funderar på om det är lönt att köpa denna mojängen eller om pumpen ändå pajjar snart så köper jag en inverterstyrd istället.

T ex https://www.folkpool.se/produkter/pool/cirkulationssystemet/poolpumpar/poolpump-vs-steglosa/poolpump-inverwarrior-steglos-11hk-1-fas-wi-fi.html

Den verkar ju bara ha en påklistrad isaver  :D
« Senast ändrad: maj 27, 2023, 20:57:41:41 av Blas6 »

Utloggad Thermojito

SV: iSaver+
« Svar #34 skrivet: juni 04, 2023, 12:20:05:05 »
Har en iSaver+ sedan ngt år och kan bekräfta både att frekvensstyrning funkar klockrent även för enfaspumpar OCH att det ger rejäl kostnadssänkning utan synliga nackdelar, MEN stanna inte där: tidsstyrning mot sol och temperatur kan ytterligare mer än halvera elförbrukningen.

Har 35m3 vatten under tak och kör på ca 260W/1650rpm med min 1kW pump.
Efter lång tids experimentering kan jag konstatera att vattenkvaliteten fortfarande är bra även om man slår av pumpen på natten. (Ingen fotosyntes som driver alger…) Startar 30min efter soluppgång och stänger av 30min innan solnedgång. Har i vår även testat att låta pumpen stå stilla även under dagtid när strömmen är som dyrast vid frukost och middag där jag justerat stopptiden efter temperaturen i poolen. Kallare = kortare körtid.

Som ni ser på bifogad energiloggning så drar pumpen i snitt strax under 3kWh/dygn med kristallklart vatten istället för 6kWh/dygn enbart med frekvensstyrning och 24kWh/dygn om den skulle gå på max hela tiden. Då min cirkulation går runt 180dgr/år motsvarar det en besparing på nästan 3800kWh/år!

Utloggad jool08

SV: iSaver+
« Svar #35 skrivet: juni 09, 2023, 22:46:57:57 »
Kanske dum fråga men hur vet ni vilket varvtal som behövs för att ge en tillräcklig cirkulation? Jag sparar gärna på elen men vill inte få en för låg cirkulation.

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #36 skrivet: juni 10, 2023, 09:03:17:17 »
Kanske dum fråga men hur vet ni vilket varvtal som behövs för att ge en tillräcklig cirkulation? Jag sparar gärna på elen men vill inte få en för låg cirkulation.
går inte att svara på den frågan utan att veta 1. Vilket tryck och flöde pumpen ger vid olika hz dvs varvtal. 2 vilket tryck du behöver . 3 vilket flöde du behöver som då styrs av storleken på din pool så du omsätter vattnet rek antal gånger per dygn

Utloggad Blas6

SV: iSaver+
« Svar #37 skrivet: juni 13, 2023, 20:23:39:39 »
går inte att svara på den frågan utan att veta 1. Vilket tryck och flöde pumpen ger vid olika hz dvs varvtal. 2 vilket tryck du behöver . 3 vilket flöde du behöver som då styrs av storleken på din pool så du omsätter vattnet rek antal gånger per dygn

Finns flödesmätare man kan montera. Kostar några tusen.

Utloggad jool08

SV: iSaver+
« Svar #38 skrivet: juni 15, 2023, 11:30:20:20 »
Finns flödesmätare man kan montera. Kostar några tusen.

Betyder det att man måste ha en flödesmätare för att kunna använda en iSaver på ett rimligt sätt? Eller hur gör ni som har denna produkt? Går ni på känsla eller mäter ni så att flödet blir rätt? Jag vet vilket flöde jag behöver men har ingen aning om tryck.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #39 skrivet: juni 16, 2023, 07:10:29:29 »
Jag har gått på känsla och den ovetenskapliga mattematiken av %.

Dvs när den går på 2900rpm räknade jag det som 100% och vad det då motsvarar som 100% av pumpens rpm sen bara räkna baklänges.

stämmer inte helt men ger en indikation sen får man ha lite känsla för hur poolen mår.
det struliga för mig var att få till en bra och jämn dosering av kemikalier med automatiken då flödet förändras men nu har jag hittat en bra inställning för mig.

Fördelen med isaver jämfört med att bara tidsstyra pumpen är just att du har flöde hela tiden vilket är en fördel om man har ett system med kem automatik
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan