Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gräver ner min INTEX  (läst 5883 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #20 skrivet: juni 12, 2022, 19:30:31:31 »
De var bra , precis så är det ju när man inte vet förstår man inte vad man inte vet eller Kan, och när man kan något är allt lätt ...
I de flesta fall är det inte så farligt att tro man vet , men just när det gäller risker för liv o hälsa är det extrem viktigt .

Jag tror med på det Erica skrev att principen för en ovan markpool o de instruktioner som finns för att ställa upp en sådan med allt vad det innebär med el är säkert olagligt om man börjat titta på det men noggrant .

Men precis som med annat som är olagligt kommer det till ett läge ibland där saker bara görs e av rutin eller blivit så vanligt accepterat att man inte längre ser det olämpliga eller olagliga.

Sen om det skulle vara lagligt att göra en sådan installation betyder inte att det är lämpligt eller "bra" man kan jämföra här med cyklister som må ha företrädde i en korsning och pga av lagligt rätt kör man rakt ut , där den lagliga rätten inte gör mkt "nytta" när man blir påkörd av en bil som gör fel
 

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #21 skrivet: juni 13, 2022, 08:51:20:20 »
Utan att veta säkert så har jag svårt att tro att multinationella företag säljer en produkt som kräver olaglig anslutning till elen.
Ett poolpaket, ett spabad, en Lazyspa eller liknande som är CE-märkt har gått igenom den typen av kontroller som skall göra dem lagliga ur alla möjliga och omöjliga synvinklar.
Precis som tidigare skrivits så finns det i de nyare föreskrifterna rätt stort utrymme för tolkning, och jag antar att deras tolkningar har accepterats av de oberoende institut som granskat produkterna.
Att själv lägga en skarvsladd med sockerbitar som kopplingsplint löst på marken i ett nedgrävt pumprum lär knappast gå försvara med att man tolkat föreskrifterna på ena eller andra sättet, men det vore mycket märkligt om de poolförsäljare som säljer färdiga pumprum för direkt anslutning mot poolstommen gjorde det utan att ha fått det godkänt.
Samma sak med SPA-bad.
Eller elgräsklippare.

Rent generellt så har vanligt poolvatten väldigt låg ledningsförmåga, jag skulle nog vara mer rädd i en saltvattenpool.
Skulle vara lite kul att prova lägga ned en skarvsladd i poolen och se om JFB ens löser ut?
Någon frivillig som vill testa?  ;)

Som en liten kuriosa kan jag nämna hur vi gör med våra motorvärmare på vintern, här har vi ju kallt halva året, så det hänger blöta skarvsladdar både hemma och på jobbet som bara väntar på att man skall plugga in.
Det är mer regel än undantag att skarvsladden, där man stoppar in motorvärmarkabeln smälter ned i snön p.g.a. den värme som alstras i kontaktytorna, kontakten blir blöt, och ibland händer det att jordfelsbrytaren löser ut.
Det brukar hända både hemma och på jobbet, som regel beror det på att det rostat i skarvsladden, blir dålig kontakt, som genererar värme.
När det blir tillräckligt mycket vatten och rost i kontakterna så löser till sist jordfelsbrytaren, då får man ta upp och rengöra kontakten, eller byta ut den.
Rent vatten löser inte ut jordfelbrytaren, och jag har aldrig ens känt det pirra till i handen när jag tagit i en blöt och varm kontakt.

Med detta sagt så är det förstås möjligt att man kan få ström i en pool om man kommer i direkt kontakt med strömförande detalj, hur nu det skulle gå till.
En trasig lindning i en elmotor leder i alla fall inte över så mycket ström via vattnet att det är någon fara, och det är väl mest den typen av tankar som kännetecknar huruvida man vet vad man talar om eller ej.
Tror man att vatten leder el bra så är man helt fel ute.
Däremot så leder våt hud el "bra" om man kommer åt en strömförande del på något sätt.

På mitt gamla jobb hade vi skyddsskor med relativt hög ledningsresistans i sulorna, just för att vi inte skulle dö när vi kom i kontakt med ströförande delar, vilket vi nog alla som arbetade där har gjort, mer än en gång.
Det värsta jag var med om var nog när jag stod i en pöl av svartlut med hög ledningsförmåga och råkade komma åt en 230 V kopplingsplint med en oisolerad spetstång.
Det var en jävla smäll kan jag lova, dunkande huvudvärk och träningsvärk i hela kroppen blev resultatet, det kändes som att en häst sparkade mig i bröstet.
« Senast ändrad: juni 13, 2022, 08:56:49:49 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #22 skrivet: juni 13, 2022, 12:56:45:45 »
Eftersom jag själv jobbat i många år med CEintyg kan jag säga att det är ett spel för galleriet , ofta inte värt mer än pappret det är skrivit på

Det du beskriver om sladdar o motorvärmare är just det jag beskrev, det har blivit så vanligt så man tycker det är ok.

PÅ 90 talet var det en mamma med en barnvagn som kom hem till sin trädgård, där stod en bevattningspump med jordfel och gräset var blött, hon klarade inte sig i livet .


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #23 skrivet: juni 13, 2022, 13:07:53:53 »
Det var väl den olyckan som (bl.a.) blev upptakten till att det blev obligatoriskt med jordfelsbrytare i hemmen?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #24 skrivet: juni 13, 2022, 13:13:59:59 »
Ja det stämmer , tror det var 1991-93 , i Skåne

Barnet satt kvar i barnvagnen när pappan kom hem och hittade sin fru , fruktansvärd  historia som kunde blivit ännu värre så barnet skulle kunnat klättra ner på gräset

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #25 skrivet: juni 16, 2022, 14:09:58:58 »
Hmm, jag har ju varit på vissa av CE-testerna som vi genomfört på våra produkter, och de har i alla fall varit omutbara.
Sen är det väl i och för sig så att man kan egen-godkänna/CE-märka en produkt som inte är säker tills den dagen någon utmanar märkningen och begär bevis, då är det konkurs om produkten inte uppfyller kraven.
Eller, om man är större, som IKEA t.ex,. så får man annonsera i global dagspress för att återkalla prylarna. Dom har råd.
De flesta har inte råd med det, så då blir det konkurs, eller avveckling av bolaget.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad plame

SV: Gräver ner min INTEX
« Svar #26 skrivet: juni 17, 2022, 18:21:10:10 »
Fundera dock lite mer på elen .
Lösa sladdar  skarvar men även för nöra poolen. Ser tyvörr inte godkänt ut.. ska plaskande barn bada i poolen :-X

För nära? Filterpumpens sladd går inte att få längre bort från poolen än där den är nu ca 2,5 meter. Kontakten ligger även under trallen där den är lite skyddad mot regn.

Och jag litar jag på att Bestway och gullberg & jansson säljer godkända produkter och att en jordad utomhusskarvsladd 2,5 kvmm ansluten till husets 30mah personskyddsJFB är fullt tillräckligt, men vill även tillägga att det är en provisorisk lösning.

Men allt kan naturligtvis bli bättre och det ämnar jag se till, men inte just nu, för nu ska jag bada i min livsfarliga pool. ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag