CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lyfco Splash 35  (läst 20869 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad kwhalp

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #50 skrivet: maj 30, 2023, 21:03:45:45 »
Exempelvis denna skulle nog passa, om det är samma dimensioner på gängsidan(?). Mät! Jag orkar inte ta lös och mäta själv då jag äntligen fått allt tätt!  >rulla<

Men kan kolla i manualen om du vill ;)

OBS! Vet ej om sidan är seriös!!
Men sök efter pooladapter 32mm 38mm så hamnar du nog rätt!  O0

EDIT: Denna med 2 tumsgäng passar ej!
« Senast ändrad: juni 02, 2023, 10:47:11:11 av kwhalp »

Poolgiganten

Utloggad AFuru

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #51 skrivet: maj 31, 2023, 08:25:57:57 »
Skönt att nån fler haft problem. :) Tyvärr funkar den där ju inte då den på gängsidan är ju 2"= 50mm. (En sådan köpte jag hem, och skickade tillbaka :) )Den som passar ska ju vara 32mm på gängsidan (med tumstock) och 32-38mm på slangsidan. Den kombinationen är den jag misslyckats googla fram. Med stigande raseri. Om du hittade nya, vart hittade du dem?

Utloggad kwhalp

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #52 skrivet: maj 31, 2023, 10:07:54:54 »
Skönt att nån fler haft problem. :) Tyvärr funkar den där ju inte då den på gängsidan är ju 2"= 50mm. (En sådan köpte jag hem, och skickade tillbaka :) )Den som passar ska ju vara 32mm på gängsidan (med tumstock) och 32-38mm på slangsidan. Den kombinationen är den jag misslyckats googla fram. Med stigande raseri. Om du hittade nya, vart hittade du dem?


EDIT: DESSA PASSAR EJ
Hmm, 1 1/4 tums gänga (31.75mm) och 32mm slangkoppling, kan det vara rätt kanske? :)

Oklart hur "djupt" gängen går dock!

https://www.dammbutiken.se/slangkoppling-1-1-4innergang-32-mm-slang


EDIT:
eller denna;

1 1/4 tum gänga, 32mm slanganslutning

https://www.magasin10.se/miljohantering/slangtillbehor/bevattning-kopplingar/nipplar-bevattning-kopplingar/slangnippel-i-plast-1-1-4-tum-slanganslutning-32-mm/?gad=1&gclid=Cj0KCQjw4NujBhC5ARIsAF4Iv6fSRP1s1A7QOXouFGEkS5gr_UNhs2gBsknPuSOkqoIJvReqI0eXaJIaAq4tEALw_wcB


Vet dock ej om sidorna jag länkat till är seriösa, kolla recensioner innan köp! Välj faktura etc.
« Senast ändrad: juni 05, 2023, 11:23:03:03 av kwhalp »

Utloggad AFuru

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #53 skrivet: maj 31, 2023, 11:21:37:37 »
Hej,

Tusen tack, den där måste provas å det snaraste. Återkommer om hur det gick - eller inte gick.

/Andreas

Utloggad kwhalp

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #54 skrivet: juni 01, 2023, 19:58:24:24 »
Jaha...då var maj månad över.
Glad sommar... 4.3°C lufttemp ute på eftermiddagen idag <help>

I tre maj-veckor har nu poolvärmepumpen Lyfco Splash 35 kämpat med att FÖRSÖKA hålla 5000 liter poolvatten vid 32°C, (som är vår optimala badtemperatur),  tyvärr utan att på egen hans lyckas utan fulknep. Ungefär +15°C varmare vatten än medellufttemperaturen under dygnet, mäktar den med.

Då det varit typ 10-15°C medellufttemperatur, så har värmepumpen endast klarat mellan 25-30°C vattentemperatur som varmast.

Är väldigt besviken på maj- och junivädret såhär långt, även om maj 2023 blev den mest solelproducerande* månaden någonsin för våra solceller (15.54 kWp installerat, 2750 kWh producerat) och är dessutom faktiskt lite besviken på värmepumpen.

(*stark sol, och låg lufttemperatur = optimal solcellsproduktion)

Har laddat i kanske 6st varmvattentömningar á 150L,  (72°C ned till 45°C) under dessa tre veckor, och även kört med "förbrännkammartricket" med 2kW byggfläkt mot värmepumpsförångaren ett par dygn, där det senare såklart visade sig vara sjukt ineffektivt.

Då båda dessa metoder är ineffektiva och/eller meckiga, valde jag att göra ytterligare en fuling, i väntan på bättre väder:

Kopplade förutom den befintliga Splash 35 in en 1400W elpatron i den nu ganska exakt 5000 liter fyllda ovanmarkspoolen.

Värmepumpens kompressor drar mellan 450-550W beroende på arbetstemperatur, och ger såklart/tyvärr VÄLDIGT lite effekt när det är nattkallt (typ 6°C-8°C i snitt) och den tvingas då även avfrosta titt som tätt, med urdålig COP som följd. Tror även att avfrostningarna snarare stjäl en hel del värme ur poolen, då vattentemperaturen enligt grafen rasar om natten.

Har ungefär 1900W total förbrukning med poolvärmepump, 1400W elpatron och 2 st olika filterpumpar (cirkulation och skimmer).

Idag är poolen trots detta "endast" 29°C, så det är en kamp mot vädrets makter. Har förutom att det varit svinkallt, blåst huggorm, regnat, åskat och haglat idag.

Försöker inbilla mig att de senaste veckorna varit ett unikum vädermässigt. Har aldrig varit med om en sån dålig start på sommaren. Fyfan. >ohno>

Min förhoppning är dock att med 1400W elpatron, snart kunna jämföra/uppskatta poolvärmepumpens uteffekt, ty Wifi-pooltermometern ger ju konsistenta mätvärden i en fin graf, och termometern kan fixeras vid motstående sida som utloppsvattnet, för att undvika att pooltemperaturen varierar med position i poolen.

/Rant off  >:(
« Senast ändrad: juni 01, 2023, 20:09:20:20 av kwhalp »

Utloggad niklaslundqvist

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #55 skrivet: juni 02, 2023, 08:56:34:34 »
Jag har precis börjat använda min Lyfco Splash 35, kan nån här bekräfta om man ska höra ljudet av kompressor som startar?  Tycker att min bara står och blåser...

Har inte lyckats värma min 7000L pool som står på markisolering, har vindskyddade sidor, soltäcke och bypassventil justerad till cirka 1-2 graders höjd temp efter VP. Sandfilterpump från bestways.

Utloggad kwhalp

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #56 skrivet: juni 02, 2023, 09:14:24:24 »
Jag behövde också en ny anslutningsnippel till in/utlopp. Hittade först inget online som funkade så jag virade runt gängtejp och satte slangen direkt på värmepumpens gängor. Fann sen att Hjertmans båttillbehör hade en passande nippel i mässing, har inte testat den än.

https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/rordelar/slangnipplar/slangnippel-invandig-45-3-4-tum-32mm

EDIT: SKA VARA R25

Hmm, är inte den där för stor på gängsidan?
Ska väl vara 1 1/4 " (ca 31.75 mm) om vi fått rätt uppgifter av användaren "AFuru".

Men bra lösning med gängtejpen! :)
« Senast ändrad: juni 05, 2023, 11:24:09:09 av kwhalp »

Utloggad niklaslundqvist

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #57 skrivet: juni 02, 2023, 10:22:16:16 »
Testade nippeln jag nyss var så glad för att ha hittat men den passade inte... tog bort inlägget/rekommendationen, fail...

Utloggad kwhalp

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #58 skrivet: juni 02, 2023, 11:13:06:06 »
Jag har precis börjat använda min Lyfco Splash 35, kan nån här bekräfta om man ska höra ljudet av kompressor som startar?  Tycker att min bara står och blåser...

Har inte lyckats värma min 7000L pool som står på markisolering, har vindskyddade sidor, soltäcke och bypassventil justerad till cirka 1-2 graders höjd temp efter VP. Sandfilterpump från bestways.


Ljudet av kompressorn på min Splash-35:a är väldigt tyst, fläkten överröstar den med råge.

Det ska lysa en röd lampa vid displayen när värmepumpen aktiverats på knappsatsen. Ställ sedan in önskad måltemperatur med pilknapparna.

Ett sätt du kan felsöka på, är om du kopplar en elmätare för 149kr till vägguttaget, då ser du direkt om det bara är fläktarna som går (typ 50W), eller om kompressorn och fläktar går (450-600W).

Du säger däremot att du fått 1-2 dT inlopp/utlopp så jag gissar att värmepumpen går som den ska, men att du också haft svinkallt ute dessa veckor?
Vad är pooltemperaturen nu?
(och var i landet bor du?)

Utloggad AFuru

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #59 skrivet: juni 02, 2023, 11:27:34:34 »

Hmm, är inte den där för stor på gängsidan?
Ska väl vara 1 1/4 " (ca 31.75 mm) om vi fått rätt uppgifter av användaren "AFuru".

Men bra lösning med gängtejpen! :)

Jo den var för stor på gängsidan. Min hjärnblödning kvarstår. Och Outl1 har inga (där jag köpte pumpen från). Beställde även från dammbutiken, men antar samma problem där.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag