CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020  (läst 22129 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #30 skrivet: september 10, 2022, 22:37:33:33 »
Jo, det står i hans manual. Han nämner också att den går att bygga av flera material, däribland murblock och att man då också bygger dem på en murbruksbädd.

Men tack för tipset, jag har gjort som du sa och stoppat blocket i en balja med vatten och mätt PH - det låg på 7,1 - och så mäter jag igen om några dagar. Det blir naturligtvis väldigt koncentrerat i baljan i förhållande block/vatten så vet inte riktigt om det blir rättvist? Vattnet vi använder är från en grundvattenbrunn. Men du menar att det bör gå att mäta redan efter några dagar?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #31 skrivet: september 11, 2022, 01:26:01:01 »
Hej ! Jag läste igenom tråden, såg att det blivit en del djurliv i dammen/poolen.. vilket ju då förutsätter att den inte kloreras. Men kommer det på sikt inte då också att man får mera djurliv ? Fisk ? Änder ? De brukar ju söka sig till lämpliga platser. Ett problem kan ju bli om det kommer Kanadagäss, de förorenar ju rätt rejält ? Större vattendjur typ sälar,uttrar eller bävrar lär väl inte dyka upp om de inte finns naturligt i närområdet.

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #32 skrivet: september 11, 2022, 10:07:09:09 »
Jo, det står i hans manual. Han nämner också att den går att bygga av flera material, däribland murblock och att man då också bygger dem på en murbruksbädd.

Men tack för tipset, jag har gjort som du sa och stoppat blocket i en balja med vatten och mätt PH - det låg på 7,1 - och så mäter jag igen om några dagar. Det blir naturligtvis väldigt koncentrerat i baljan i förhållande block/vatten så vet inte riktigt om det blir rättvist? Vattnet vi använder är från en grundvattenbrunn. Men du menar att det bör gå att mäta redan efter några dagar?

Ja det går att mäta. Kanske innehåller inte murstenarna så mycket släkt kalk och då funkar det ju fint.
Enligt författarna till denna bok: How to Build a Natural Swimming Pool, kan det vara ett problem med cementbaserade byggmaterial p.g.a det jag beskrivit med påverkan på pH. Hoppas ditt experiment ger ett tydligt svar.

Hej ! Jag läste igenom tråden, såg att det blivit en del djurliv i dammen/poolen.. vilket ju då förutsätter att den inte kloreras. Men kommer det på sikt inte då också att man får mera djurliv ? Fisk ? Änder ? De brukar ju söka sig till lämpliga platser. Ett problem kan ju bli om det kommer Kanadagäss, de förorenar ju rätt rejält ? Större vattendjur typ sälar,uttrar eller bävrar lär väl inte dyka upp om de inte finns naturligt i närområdet.

Sälar, uttrar eller bävrar behöver man nog inte vara orolig för 😅
Änder vill ibland landa i vår pool men har ännu inte sett någon som faktiskt gjort det. Bara flugit några rundor över och sedan gett sig iväg.
En häger har stått där någon morgon, men det finns ju ingen fisk i poolen så den har inte så mycket att hämta.

Snokar har jag plockat ur några stycken och förflyttat då de inte uppskattas av alla familjemedlemmar.

Grodor och vattensalamandrar får bo kvar och använda vattnet som lekplats.

Utloggad Erica

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #33 skrivet: september 11, 2022, 16:28:00:00 »
Tja efter orkanen Katrina i sydöstra USA för ett antal år sedan var det en del poolägare som plötsligt fått alligatorer i sina pooler efter översvämningarna... Den risken lär vara minimal här, men att det så småningom kommer in fisk är inte alls otänkbart. Det kan räcka med att överflygande sjöfågel tappar lite last för att fisk skall komma in. Den blir ju inte något hot mot poolen i så fall, du får ju knappast in pirayor.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #34 skrivet: september 11, 2022, 19:34:17:17 »
Hej,

Mycket snygg pool med biologisk rening. Inga kemikalier behövs. Alger och bakterier renar vattnet.
Ibland kommer inte vattnet vara helt klart. Inget problem med det.

Klor kommer döda allt som renar ditt vatten. Tror inte du behöver vara rädd för alligator eller fisk.

Om något landar där eller dricker av vattnet så är det ett kvitto på att vattnet är rent. Använder själv klor. Ändå kommer fåglar och igelkotte och dricker av mitt vatten.

Normalt sätt tar det minst tre veckor innan man har full rening av vattnet som du renar. Tiden det tar för alger och bakterier att föröka sig och bilda filtrerande biofilm osv.

Kul att du delade din pool.

MVH
Roger

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #35 skrivet: april 16, 2023, 21:33:22:22 »
Hej igen!

Vi tänkte om och byggde hela stödmuren av virke (al) istället. Ville inte bygga in ett problem. Det blev också väldigt fint. Har nu ett par frågor om vad man som dammbyggare kan förvänta sig i alger, om du vet som har lite erfarenhet.

Vi fyllde dammen i vintras mest för att testa pumpar etc. Det kom alger efter ett tag, helt väntat, det fanns bara grus och sten, inga växter och cirkulationen hade vi då stängt av. Sen tömde vi och städade poolen för ett par veckor sen. Fyllde på vatten igen. Vi har planterat en del växter och fler är på gång. Nu börjar ett grönt lager lägga sig på gruset igen och detta hade jag förstås också räknat med. Men jag undrar ändå på ett ungefär hur lång tid det kan ta innan poolen hittar något slags balans och hur det brukar se ut med alger säsongsvis.

Bifogar en bild på hur det hela blev innan den vattenfylldes helt.

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #36 skrivet: maj 15, 2023, 18:15:03:03 »
Hej igen!

Vi tänkte om och byggde hela stödmuren av virke (al) istället. Ville inte bygga in ett problem. Det blev också väldigt fint. Har nu ett par frågor om vad man som dammbyggare kan förvänta sig i alger, om du vet som har lite erfarenhet.

Vi fyllde dammen i vintras mest för att testa pumpar etc. Det kom alger efter ett tag, helt väntat, det fanns bara grus och sten, inga växter och cirkulationen hade vi då stängt av. Sen tömde vi och städade poolen för ett par veckor sen. Fyllde på vatten igen. Vi har planterat en del växter och fler är på gång. Nu börjar ett grönt lager lägga sig på gruset igen och detta hade jag förstås också räknat med. Men jag undrar ändå på ett ungefär hur lång tid det kan ta innan poolen hittar något slags balans och hur det brukar se ut med alger säsongsvis.

Bifogar en bild på hur det hela blev innan den vattenfylldes helt.

Häftigt! Det ser ut att bli en riktigt rejäl pool. Snyggt med alvirket!
Jag skulle gissa att du får bra vattenkvalitet relativt snabbt, men mycket beror på vad du fyller med för vatten och hur snabbt vattnet flödar genom grusbädden. Det borde klarna inom fyra veckor i alla fall, troligtvis snabbare. Min tog ett par tre veckor ungefär att bli relativt klar och kanske lika många månader att bli kristallklar.
Vi har haft en hel del trådalger nu på våren, men de påverkar inte klarheten på vattnet utan det mest trist ut. De har börjat ge med sig nu när resten av växtligheten kommit igång och växa.
Har du lagt upp en byggtråd? Vore intressant att se mer av poolen 🙂
Såhär ser våran ut nu i alla fall.

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #37 skrivet: maj 15, 2023, 21:18:30:30 »
Fint! Är det tredje säsongen för dig?

Jo klart vatten har vi, ofta kristallklart faktiskt. Överraskande klart. Vi har god cirkulation på vattnet.

Lite trådalger har kommit här nu också, vet inte hur mycket de kommer att föröka sig. Lite nervös kring detta då det är så fint nu. Vi har ju satt växter och de har börjat växa, men en balans räknar jag med tar lite tid. Vad skulle du säga?

Jag har ingen byggtråd, bara än en hashtag på instagram, men de flesta bilder är nog låsta. Om du vill kan jag dela fler bilder och berätta mer om installationen! 

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #38 skrivet: maj 15, 2023, 21:19:59:59 »
Tänkte också fråga hur/om du gör något för att rengöra botten/väggar? Lägger sig ganska snabbt ett sediment av smuts, lite osäker på vad det egentligen är, på botten.

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #39 skrivet: maj 16, 2023, 07:04:08:08 »
Ja det blir sediment som behöver tas om hand, vi har en poolhåv som är finmaskig till. Det kommer från löv, pollen, frön och allt liv som finns i vattnet. Har funderat på en pooldammsugare. Det är så många vattensalamandrar i nu på sommaren att det går bort. Hade varit bra att städa på vintern. Väggarna struntar jag i, där blir inget sediment att tala om.
Det är tredje säsongen nu ja. Planterar fortfarande växter och ändrar i gruset. Kommer fylla ut med lite mer grus på ett ställe i år för att kunna planera mer.

Gödslar med lite urea (adblue) när det behövs (syns på växterna). Max 10g per m3.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag