VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gul beläggning ovanför vattenlinjen  (läst 10832 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bitbone

Gul beläggning ovanför vattenlinjen
« skrivet: juni 29, 2020, 14:46:33:33 »
Vi har tagit en ny pool i drift, en thermopool, 4x7 med svetsad liner. Det tog inte många dagar med vatten i poolen innan vi började se att den del av linern som är ovanför vattenlinjen började gulna. Med en grå mosaik-liner är det lite svårt att ta en bild för att visa men tittar man väldigt nära ser man gula tvärgående linjer i linern. På avstånd upplevs linern gulnad. I bräddavloppet sitter en NTC-givare för temperaturmätning. Iom att den är vit så syns det mycket tydligare på den.

Vi tog något medel vi hade hemma och började skrubba linern och det går, med lite möda, att få bort nyansen men den kommer tillbaka ganska snabbt igen.
Bifogar en bild på linern där det syns rätt tydligt. Men än tydligare syns det på bilden med temperaturgivaren.

Varför blir det så här?

edit/ Får något exif fel när jag ska ladda upp bilderna. Men här är två länkar:
https://photos.app.goo.gl/EKm1SbZYZRr4Npw59
https://photos.app.goo.gl/ncRsoSwcKx7keHti9

edit2/ Kanske ska nämna lite om vattenbehandling. Vi har främst kört med Delphins multitab och emellanåt deras chockklor granulat. Klorhalten har legat något, något i underkant (fortfarande inom rekommenderat värde) vilket jag inte bekymrat mig så mycket över då vi har UV-lampa också. pH ligger typiskt runt 7.2-7.4.
« Senast ändrad: juni 29, 2020, 14:54:13:13 av bitbone »

Poolgiganten

Utloggad bitbone

SV: Gul beläggning ovanför vattenlinjen
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2020, 17:52:38:38 »
Är det pollen som på något sätt reagerar med kemikalierna i vattnet och fäster ordentligt?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul beläggning ovanför vattenlinjen
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2020, 19:02:37:37 »
Hej,

Ovanför vattenlinjen har du inte någon desinfektion. Prova med att spraya upplöst klor eller outspädd klorin på ytorna.
Gnugga med en svamp efter några minuter. Borde försvinna ganska lätt om det är det nedan?

Glöm inte att skölja med vatten.

Kan vara det som man i USA kallar senapsmögel?

Ser inte ut att vara pollen. Vidare inte heller järn som oxideras av kloret.

« Senast ändrad: juni 29, 2020, 19:15:21:21 av Roger. »

Utloggad bitbone

SV: Gul beläggning ovanför vattenlinjen
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2020, 19:16:50:50 »
Hej,

Ovanför vattenlinjen har du inte någon desinfektion. Prova med att spraya upplöst klor på ytorna.
Gnugga med en svamp efter några minuter. Borde försvinna ganska lätt om det är det nedan?

Glöm inte att skölja med vatten.

Kan vara det som man i USA kallar senapsmögel?

Ser inte ut att vara pollen. Vidare inte heller järn som oxideras av kloret.
Läste på om senapsmögel. Den är klorresistent och verkar angripa poolen även under vattnet. Det här är väldigt tydligt enbart ovanför vattenlinjen så jag tror inte på senapsmögel. Vi provade med Nitor Allround wipes vilket fungerade förvånansvärt bra. Osäker på hur bra det är att använda de i poolen men det fungerade och dukarna blir alldeles gula efteråt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul beläggning ovanför vattenlinjen
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2020, 19:30:59:59 »
Läste på om senapsmögel. Den är klorresistent och verkar angripa poolen även under vattnet. Det här är väldigt tydligt enbart ovanför vattenlinjen så jag tror inte på senapsmögel. Vi provade med Nitor Allround wipes vilket fungerade förvånansvärt bra. Osäker på hur bra det är att använda de i poolen men det fungerade och dukarna blir alldeles gula efteråt.

Nja angående klorresistens.
Deras yttre kan bilda en skyddande hinna som gör att kloret inte kommer åt och inaktivera möglet. Enda sättet är fysiskt förstöra deras yttre. Då fungerar kloret.
Vidare innehåller dina multipuckar borsyra som är en pesticid. Vidare förebyggande algmedel (kopparsulfat) som fungerar ganska bra mot mögel.

Du har helt rätt i att gnugga med dukar. Fungerar lika bra med en tvättsvamp. Man förstör deras yttre genom att bearbeta ytan mekanisk. Då fungerar kloret.

Kan tillägga att borsten som medföljer vid poolköp brukar ligga oanvänd.

Den är till för att mekaniskt kunna förstöra skyddande biofilm hos mikroorganismer.
Då fungerar kloret mycket bra.

Utloggad bitbone

SV: Gul beläggning ovanför vattenlinjen
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2020, 19:43:59:59 »
Okej, så du misstänker fortfarande senapsmögel?

Den tillhörande borsten fungerade mycket dåligt tillsammans med poolvatten tyvärr. Kanske tillsammans med upplöst klor, det har jag inte testat.
Tittar man noga på linern så ser man detta som tvärgående gula tunna linjer (på diagonalen). Ser väldigt märkligt ut men jag misstänker att det har att göra med hur linern ser ut på mikronivå och att dessa tar fäste i dessa "skåror" först.

Om vi ponerar att detta är senapsmögel, kan man då hoppas på att det försvinner med idoga tvättande eller är det mer hopplöst än så?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul beläggning ovanför vattenlinjen
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2020, 20:04:51:51 »
Okej, så du misstänker fortfarande senapsmögel?

Den tillhörande borsten fungerade mycket dåligt tyvärr. Kanske tillsammans med upplöst klor, det har jag inte testat.
Tittar man noga på linern så ser man detta som tvärgående gula tunna linjer (på diagonalen). Ser väldigt märkligt ut men jag misstänker att det har att göra med hur linern ser ut på mikronivå och att dessa tar fäste i dessa "skåror" först.

Om vi ponerar att detta är senapsmögel, kan man då hoppas på att det försvinner med idoga tvättande eller är det mer hopplöst än så?

Hej,

Normalt hade jag misstänkt annat. Bra att du skickade bilder.

Det som brukar ge gult kan vara bundet klor, järn som rostar med klor eller pollen.
Dina bilder visade en stor yta ovanför vattenlinjen som var gul. Speciellt din termistor (NTC).
Vore jag dig skulle jag ta hederlig klorin på en tvättsvamp och gnugga.

En duk utan desinfektion tar bara bort det yttersta lagret. Har du desinfektion och mekaniskt bearbetar ytan får du mycket bättre effekt. Detta kan behövas upprepas ett antal gånger under någon vecka.

Glöm inte att skölja linern med vatten efter någon minut. Annars bleks linern.

Har själv haft bakterier som bildar en skyddande biofilm. Kan vara bra att hoppa i poolen och spola runt lampor, jets och skimmer osv.

Gjorde själv detta under lång tid. Ändå kom dessa bakterier tillbaka. De satt i frigoliten på skimmern.

Vidare har jag komposittrall. Hade mer bekymmer där att på bort dessa bakterier. Idag har jag inget bekymmer med dessa bakterier. Ibland kan de dyka upp på skenorna till pooltaket. Klorerar skenorna och de försvinner.

Så om det är senapsmögel borde det inte vara något problem. Mekaniskt arbete och klor (klorin) så borde detta funka. Vattenslangen är också viktig för att komma åt där de klarar sig från desinfektion.

Vanligt är att dessa gula linjer beror på mycket bad och klor. Bildar bundet klor. Sista steget är gul och oljig. Linjen brukar vara någon till några centimeter. Mer på skimmersidan. Med tiden blir färgen svart. Detta var det jag trodde först. Men din skimmer visade något annat.
« Senast ändrad: juni 29, 2020, 20:21:35:35 av Roger. »

Utloggad bitbone

SV: Gul beläggning ovanför vattenlinjen
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2020, 21:34:18:18 »
En duk utan desinfektion tar bara bort det yttersta lagret. Har du desinfektion och mekaniskt bearbetar ytan får du mycket bättre effekt. Detta kan behövas upprepas ett antal gånger under någon vecka.
Det har du rätt i. Dukarna var suveräna på att få bort det yttersta skicket. De blev helt gula av gnuggandet och kanske därför jag var lite snabb att prisa dem. Tittar man noga är det fortfarande gula ränder kvar. Jag själv upplever ingen större nyansskillnad på avstånd men hustrun och barnen ser det mycket tydligt.

Imorgon hoppar jag i och kör mekaniskt med klorin och hoppas på ännu bättre resultat.

Utloggad bitbone

SV: Gul beläggning ovanför vattenlinjen
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2020, 21:42:11:11 »
Hela insidan av bräddavloppet är ju missfärgat med. Det syns på bilden jag länkade till som en guldaktig hinna. Den känns inte oljig, snarare sträv. Gnuggade med allround wipe och det försvinner. Rengöringsduken blir helt gulfärgad.

Utloggad Emedanielsson

SV: Gul beläggning ovanför vattenlinjen
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2020, 09:21:49:49 »
Vi har också fått lite gul beläggning över vattenytan. Tolkat det som att det är rester av solcreme. Även om vi sköljer av oss innan så finns där rester kvar. Solcreme gulnar med tiden. Köpte water Lily och la i slummern och där har det inprincip helt slutat bli beläggningar.

Den här funkar jätte bra att ta runt kanten med.
https://www.poolklubben.se/product/fettrengoring-1-liter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan