VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Underlag ovanmarkpool  (läst 3031 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MagnusHR

  • Gäst
MagnusHR
Underlag ovanmarkpool
« skrivet: juli 07, 2020, 08:55:01:01 »
Hej!

skall sätta upp en ovanmark pool och vill bara dubbelkolla så att vi tänker rätt med underlag. Finns en miljon trådar och alla gör olika....

har grävt ut maken, är hårt packad jord.

Lägger markduk

10-15 cm makadam som packas med padda. Vilken storlek är rimlig?

cellplast 50 mm xps300 som tejpa med silvertejp (xps300 för att tåla belastning samt hälavrryck)
(https://www.byggmax.se/cellplast-xp...AfmNrBS4SxPFwiouKpDwgDYqGXYYEhO8aAjbwEALw_wcB)


Sist nålfiltsmatta från Bauhaus (för att få bort ev skarvar från cellplasten)

(https://www.bauhaus.se/nalfilt-svart-400-cm-1)

Räcker detta? Blir det ok?

många kör ju stenmjöl som sista lager men när jag har räknat på det så verkar priset springa iväg med leverans - vilket gör att vi lika gärna kan köras cellplasten.

Tänker jag fel?


Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Magnus

Poolgiganten

Utloggad Persmul

SV: Underlag ovanmarkpool
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2020, 18:02:42:42 »
Hej,

Några av mina lärdomar efter att ha satt upp en rund ovanmarkare nyligen;
- dränering, passa på att lägga ner det nu när du ändå gräver.
- stenmjöl som topplager funkade inte för mig, kanhända beställde jag för grovt, men jag hade 0-5 enligt tillverkarens rek med resultat att man kände små stenar när man gick på bottenfilten. Som tur var upptäckte vi detta innan linern var satt, men det blev till att ta ner stålkanten och lägga xps ovanpå.
- kom ihåg att padda underlaget, jag paddade både makadam o stenmjöl (var för sig)
- dräneringsmakadam funkar bra, det var även det de rekommenderade på grusfirman
- på vår botten (omönstrad blå) ser man silvertejpen igenom linern, trots att vi har en bottenfilt. Den var dock vit....

/p

Utloggad OF

SV: Underlag ovanmarkpool
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2020, 23:31:09:09 »
Jag gjorde min grund av markduk,13 ton makadam 8-16, sedan 9 ton stenmjöl 0-4. Sedan xps300. Först gjorde jag som du tänkt, men det blev inte tillräckligt plant, det skevade mer än 2,5cm när jag satte upp plåtväggen, och det var utanför toleranserna för poolen (JF Fritid storpool 7,6 x4,5m).
Tyvärr fick jag även en grop i stenmjölet jag lade på sedan. Gropen (mer en lågpunkt) var kanske 0,5 - 1cm djup, men precis där bottenrälsen ligger, så när jag fyllde vatten poppade plåtvägen upp ur bottenskenan! Det jag vill säga med detta är att: var sjukligt noga med grunden! Jag är rätt petig, men fick ändå inte till det. Jag har gett upp montageförsöken för denna säsong. Jag fortsätter i vår....orken tog slut. Men som sagt, var löjligt noga med grunden. Man kan inte bjuda på en millimeter!
« Senast ändrad: juli 18, 2020, 23:49:55:55 av OF »

Utloggad ErikBrannstrom

SV: Underlag ovanmarkpool
« Svar #3 skrivet: september 13, 2020, 15:25:18:18 »
Intressant tråd och tack för att ni delar med er! Blir värdefullt inför kommande vår (eller nu! 😳) då vi ska göra detsamma. Har köpt in en Bestway 7,3 ggr 3,7 som jag vill få ner åtminstone 50 cm i backen.

En fundering? Tror ni att det är oklokt att förbereda detta innan vintern? Har fått erbjudande om hjälp. Tänkte iaf gräva ca 70 cm imorgon. Inte optimalt att ha ett ”hål” på tomten över vintern, men men... Frågan är om jag kan göra resten (makadam, sand, duk m.m) innan vintern, eller får jag göra om/bättra i vår? Tacksam för tips!

Utloggad Persmul

SV: Underlag ovanmarkpool
« Svar #4 skrivet: september 13, 2020, 18:38:54:54 »
Är det en rektangulär pool? Tips är isåfall att se till så stöttorna kan röra sig när du väl fyller upp den.

Utloggad ErikBranne

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Underlag ovanmarkpool
« Svar #5 skrivet: oktober 16, 2020, 08:40:38:38 »
Är det en rektangulär pool? Tips är isåfall att se till så stöttorna kan röra sig när du väl fyller upp den.

Tack för svar! Men jag hänger inte riktigt med... Att "stöttorna" kan röra sig?

Jag grävde ca en meter. i backen Har hårt packad jord. Lade på markduk samt en bädd med makadam 11-16. Ner med dräneringsslang till brunn (omgiven av makadam). Sedan på med makadam 4-8. Paddat (blev ok men behövs mer i vår!). Har säkerligen runt 25 cm med makadam nu. Nu får det stå till våren och sätta sig. Funderar på några ton stenmjöl för att få det än mer kompakt och padda ännu mer. Mäta ut med laser så att det är spikrakt (vill ha den ambitionen iaf :-))Är detta nödvändigt tro? Sedan på med XPS300 som tejpas med silvertape i fogarna. En bra bottenmatta och sedan ställa poolen på detta! Funderar på om jag ska ha stenmjöl PÅ XPS300 också INNAN bottenmattan? Detta försöker jag läsa mig till men ser olika lösningar och olika tips på om det är bra eller ej... Har också sett att det finns XPS500! Är det overkill? Tänker att jag ska sätta upp lite isolering runt poolen också och givetvis ha ett riktigt bra skydd på för värme OCH säkerhet.

Jag tänker krasst att poolen ska stå på denna hårda isolering. Är detta ej görbart? Tänker på din kommentar att "stöttorna kan röra sig". Tar GÄRNA emot ett förtydligande. Tack på förhand!

Utloggad Persmul

SV: Underlag ovanmarkpool
« Svar #6 skrivet: oktober 16, 2020, 12:29:24:24 »
Hej,

Kolla denna och läs kommentarerna:

Basen på stöttorna måste kunna gå hela vägen ut.

mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan