CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av inloppsmunstycken  (läst 8539 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

Placering av inloppsmunstycken
« skrivet: maj 22, 2012, 20:34:44:44 »
Funderar lite på detta med placeringen av inloppsmunstyckena. Hos mig blir det två stycken, ett på var sida om den halvrunda trappan som sitter på ena gaveln.

Pahlen säger ca 30cm under vattenytan och Poolstore samma sak.

En placering högt upp borde underlätta rening av ytvatten vilket jag förstår är det som är smutsigast.
En placering långt ner borde förbättra cirkulationen av hela polvolymen samt minska skiktningen i poolen.

Hur väger man för och nackdelar med hög respektive låg placering när man rekommenderar en hög placering?

Vad får man för cirkulation på bottenvatten med högt placerade in och utlopp?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Placering av inloppsmunstycken
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2012, 21:01:05:05 »
Till privatpooler så är det vanligast med ytvattenreningsprincipen. Dvs. inlopp på ena sida och bräddavlopp på motsatt sida (man vill få ytvattnet mot bräddavloppet). Det är denna metod som du har och jag skulle rekommendera dig att köra på det, dvs. försöka få bra ytvattenrening. Beroende på cirkulerande flöde så kommer du få sedimentation av löv etc. detta städas lätt bort. Du har riktbara inloppskulor vilket du kan rikta uppåt, nedåt och åt sidan. Du kan alltså välja riktningen på inblåset om det är så att du själv vill exprimentera med något annat efter installation.

Att bara ha 2 st. inlopp i botten och bräddavlopp på motsatt sida så tror jag resultatet blir varken hackat eller malet för du får varken förträngning eller totalinblandning beroende på hur du ämnar rikta flödet.

Bara för kuriosa:
En annan variant är förträngninsprincipen där man vill undvika blandningsförlopp. Där har du inlopp vid botten på ena gaveln och utlopp vid botten på andra gaveln samt även skvalpränna. Detta inget för privatpooler och inte så vanligt annars heller.

På offentliga badanläggningar så är totalblandningsprincipen vanligast, dvs. du har inlopp fördelade i botten av bassängen och skvalprännor längs två eller flera bassängsidor. 
« Senast ändrad: maj 22, 2012, 21:11:16:16 av Steffe »

Utloggad MathiasS

SV: Placering av inloppsmunstycken
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2012, 06:34:19:19 »
Ok, så i en offentlig pool löser man problemet med smutsigt ytvatten genom att ha skvalprännor och då få en bra avrinning av ytv. Då kan man kosta på sig att fokusera på att blanda vattnet och har därmed inlopp i botten.

I en pp är man fast med ett eller två breddavlopp och måste då få mer fjutt på ytvattnet och därmed får man kompromissa bort möjligheten till att blanda vattnet - inloppen behöver monteras relativt högt för att få snurr på ytvattnet.

Vad sägs då om ett separat lågt placerat utlopp (tex ett "inloppsmunstycke") för att få lite extra snurr på bottenvattnet? Det skulle dels ha fördelen att få en jämnare omsättning av vattnet, dels skulle vattnet på väg till värmepumpen vara lite kallare vilket skulle öka verkningsgraden.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av inloppsmunstycken
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2012, 09:13:20:20 »
Jag har ju inte gjort några vetenskapliga mätningar, men det känns som att det fungerar i min pool. Jag har två inlopp, det ena hamnade mer i mitten p.g.a. trappan. Det "normal"-placerade är riktat så mycket neråt som det går, det andra åt sidan över trappan.

Att vattnet rör sig längs botten tror jag då det samlas skit längs skarvarna och ytvattnet rör sig ovanför båda munstyckena. Sedan sugs det ju ut i breddavloppet också som påverkar ytvattnets rörelse.

Hur som helst är det i alla fall bättre än hur arbetskamratens polare har det, där är tilloppet i stegen som är placerad precis bredvid breddavloppet. Det har problem med vattnet i andra änden av poolen...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad LUS

SV: Placering av inloppsmunstycken
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2012, 14:38:57:57 »
Varför inte sätta 2 uppe och 1 nere så får man väl cirkulation så det räcker?
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad MathiasS

SV: Placering av inloppsmunstycken
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2012, 17:26:05:05 »
...fast det intressanta är ju egentligen ett lågt placerat utlopp....till värmepumpen.

Nåja, det är nog bara köra på som planerat, här hamnar inloppen på 120cm från botten, då är det 30cm upp till ytan.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Pea

SV: Placering av inloppsmunstycken
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2012, 20:41:24:24 »
Ju fler inlopp desto lägre blir trycket, tänk på effekten på pumpen.
Vad är vitsen med ett inlopp långt ner om det bara orkar trycka vattnet 1m..
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad MathiasS

SV: Placering av inloppsmunstycken
« Svar #7 skrivet: maj 24, 2012, 06:43:04:04 »
Pea, ja det är förstås också en sak att ta hänsyn till.

Nu har jag iaf monterat mina inlopp och byggt klart väggarna så när som på de översta fem centimetrarna så nu vill vi inte höra några bra skäl för alternativa monteringsställen.....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Placering av inloppsmunstycken
« Svar #8 skrivet: maj 24, 2012, 10:15:04:04 »
Och har man en åtta lägger man inlopp och skimmer nära varann så inloppet "blåser i ring" och in i skimmern...  O0

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag