VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dålig rening/cirkulation badtunna  (läst 4333 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter E

  • Gäst
Peter E
Dålig rening/cirkulation badtunna
« skrivet: januari 03, 2020, 09:00:47:47 »
Vi köpte en rostfri badtunna från vedpool med deras rekommenderade paket reningsverk och elpatron.
Tunnan är toppen men rening och deras support är bedrövlig.

Reningen består av vattenpump och cartridgefilter (Mp 50)
Det blir knappt något flöde när filter sitter i. Manualen anger att filter är tvättbara, men flödet blir inte bättre med nyrengjort filter. Kan flockningsmedlet sätta igen filtret så pass att det inte går att rengöra?
Värmepatronen kräver ett visst vattenflöde så att värma i samband med att filter sitter i är omöjligt.
Ska det vara så här??

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dålig rening/cirkulation badtunna
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2020, 17:39:09:09 »
Grattis till en rostfri tunna. Bakterier gillar inte att fästa sig på rostfritt stål.

Flockningsmedel kan sätta igen filter. Speciellt spa-filter. När du använder flockningsmedel. Kolla vad som är lämpligt för filterpatron. Om du använder flockningsmedel bör du spola rent det efter ett dygn.

Förstår din fråga; Lågt flöde ger låg temperatur i badet. Prova att köra utan flockningsmedel ett tag.
Roger

Peter E

  • Gäst
Peter E
SV: Dålig rening/cirkulation badtunna
« Svar #2 skrivet: januari 10, 2020, 06:30:42:42 »
Tack för ditt svar.

Kan Cartridgefiltret sättas igen såpass av flockningsmedel att det inte går att rengöra med borste och vatten?

Vilken typ av rening är att rekommendera? Sand, "filterballs" eller cartridge? Överväger att skaffa ett nytt reningsverk som klarar av uppgiften. Tråkigt bara när man redan lagt flera tusen på reningsverket.

Jag tar jättegärna emot tips på bra väl fungerande pumpar/reningsverk.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Dålig rening/cirkulation badtunna
« Svar #3 skrivet: januari 10, 2020, 11:25:12:12 »
Vad använder du för flockmedel?
Det är olika kemiska sammansättningar beroende på om du har sand/glas eller patronfilter. "Vanliga" poolflockmedel sätter igen patronfilter. Du ska använda ett flockmedel anpassat för SPA-bad. Exempelvis Delphin Genlte Clearifier som har en annan kemisk sammansättning och kan användas ihop med patron/papp filter.

Patric

  • Gäst
Patric
SV: Dålig rening/cirkulation badtunna
« Svar #4 skrivet: april 13, 2020, 14:18:43:43 »
Hej.
Jag skulle vilja komma i kontakt med Peter E som köpt pool från vedpoolen.
Vi är på gång att köpa därifrån nu och har lite frågor.
Vi tänkte köpa till elpatron och reningsverk.
Ska man gräva ned och isolera poolslangen, reningsverk och elpatronen?
Hjälper vedpoolen till att lyfta poolen på plats?
Tackar på förhand!

Utloggad TommyC

SV: Dålig rening/cirkulation badtunna
« Svar #5 skrivet: april 13, 2020, 16:48:20:20 »
...
Tunnan är toppen men rening och deras support är bedrövlig.
...
Har du provat att ställa frågorna leverantören? Får du inga bra svar kanske det är fel val av leverantör som Peter E indikerar  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

nicke r

  • Gäst
nicke r
SV: Dålig rening/cirkulation badtunna
« Svar #6 skrivet: april 16, 2020, 13:48:28:28 »
Hej har samma problem utan flockmedel, tvättat filtret med disktablett  torkat noga men nästan inget flöde.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dålig rening/cirkulation badtunna
« Svar #7 skrivet: april 16, 2020, 17:53:11:11 »
Hej,
Kan bara hålla med Tommy. Detta borde inte vara ett problem?
Kan vara två anledningar?
För fint filter
För klen pump

Alltså, prata med leverantören av utrustningen.
Ibland så väljer man lågt flöde för att värmaren ska hinna med att värma.
Ex.
Min luftvärmepump får för högt flöde hinner den inte värma vattnet. Det är därför det sitter en trevägsventil för att styra flödet till värmaren. Normalt har jag den på 45 grader. Vet inte om ni har den valmöjligheten?
Roger



Johan77

  • Gäst
Johan77
SV: Dålig rening/cirkulation badtunna
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2020, 15:32:24:24 »
Hej Peter,
Hittade du någon lösning på detta med reningsverk? Är på gång att beställa pool från vedpool men vart fundersam på reningverk nu.

Mvh
Johan


Tack för ditt svar.

Kan Cartridgefiltret sättas igen såpass av flockningsmedel att det inte går att rengöra med borste och vatten?

Vilken typ av rening är att rekommendera? Sand, "filterballs" eller cartridge? Överväger att skaffa ett nytt reningsverk som klarar av uppgiften. Tråkigt bara när man redan lagt flera tusen på reningsverket.

Jag tar jättegärna emot tips på bra väl fungerande pumpar/reningsverk.

Utloggad Wesslan83

SV: Dålig rening/cirkulation badtunna
« Svar #9 skrivet: augusti 24, 2020, 10:33:14:14 »
Hej Peter,
Hittade du någon lösning på detta med reningsverk? Är på gång att beställa pool från vedpool men vart fundersam på reningverk nu.

Mvh
Johan

Hej, jag fick hem min Vedpool i förra veckan och valde att beställa värmare, filter och pump separat från annan leverantör. Bättre pris och större flexibilitet. Är hittills väldigt nöjd med Modulpool/Vedpools service och poolen är makalöst snygg.

BKmb

  • Gäst
BKmb
SV: Dålig rening/cirkulation badtunna
« Svar #10 skrivet: september 09, 2020, 22:32:50:50 »
”Hej, jag fick hem min Vedpool i förra veckan och valde att beställa värmare, filter och pump separat från annan leverantör. Bättre pris och större flexibilitet. Är hittills väldigt nöjd med Modulpool/Vedpools service och poolen är makalöst snygg.”

[Vi har också köpt en Vedpool (Exclusive) men inte köpt deras rening o pump. Vad köpte du för sort från annan leverantör? Jag tycker att det är svårt att veta vad som är bra.[/

Utloggad Wesslan83

SV: Dålig rening/cirkulation badtunna
« Svar #11 skrivet: september 12, 2020, 22:42:20:20 »
”Hej, jag fick hem min Vedpool i förra veckan och valde att beställa värmare, filter och pump separat från annan leverantör. Bättre pris och större flexibilitet. Är hittills väldigt nöjd med Modulpool/Vedpools service och poolen är makalöst snygg.”

[Vi har också köpt en Vedpool (Exclusive) men inte köpt deras rening o pump. Vad köpte du för sort från annan leverantör? Jag tycker att det är svårt att veta vad som är bra.[/

Jag köpte en Micro 33 pump då jag redan är bekant med den då jag har den till en liten inomhuspool. Köpte ett sandfilter på Primastar som de kallar ”Optima”. Kör värme med Pahlen Aqua 9kw. Testade att slänga i filterbollar istället för sand och se om det funkar, annars blir det sand som gäller. Har bara kört poolen i en vecka nu så får återkomma med resultat.

Vad använder du för medel i poolen?

« Senast ändrad: september 15, 2020, 22:13:26:26 av Wesslan83 »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan