VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Diverse frågor om poolbygge  (läst 14513 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Calle Anka

Diverse frågor om poolbygge
« skrivet: augusti 21, 2006, 21:58:19:19 »
Är ny här och funderar på en Folkpool Classic 4,5x9. Har dock lite frågor....

1) Dräneringen....bör man koppla detta på dagvattenledningen, kräver lite mer jobb hos oss eftersom vi har marksten lagd...eller räcker det med att dra ut dränering mot stenkista eller dylikt?

2) Är det något speciellt att tänka på om grundvattennivån är relativt hög....1-2 meter, förutom dräneringen?

3) Marken består mest av sand, relativt packad.....är det ett OK material att gräva ned en pool i? Berget finns ca 15 ned. Det krävdes ingen pålning vid husbygget men vad gäller för en pool?

4) För och nackdelar med stensatt kontra trädäck runt poolen?

5) Aggregatet + värmepump mm tänkte jag sätta in i en frigga som byggs ca 10 meter från poolen. Behöver jag isolera denna mtp ljudnivå mot grannen etc? Behövs ett litet avlopp i friggan?

6) Hur tömmer man en pool lättast? Har man ett avlopp eller pumpar man ur vattnet till en dagvattenledning? Det är ju några kubik som skall ur. I vårt fallen mellan 42-53 kbm beroende på storlek.

7) Är det OK att veckoklorera eller måste man passa detta varje dag?

8) Fiffiga exteriöra detaljer.....t ex musik, dusch, solstolar mm....några bra tips för detta?

Tacksam för lite svar!

/Calle
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Poolgiganten

Utloggad wolffi

SV: Diverse frågor om poolbygge
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2006, 22:28:36:36 »
Här är svar på en av dina frågor. Så hade jag gjort

1 Jag hade försökt koppla mig på dagvattenledningen men om inte det går så skulle jag köpa mig en dräneringsbrunn 400 i plast och sen ha en dränkbar pump i den för att pumpa upp vattnet. Du kan även koppla in avloppet från maskinrummet till denna (5)



Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Diverse frågor om poolbygge
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2006, 22:46:18:18 »
Velkommen til forumet.

4) Vil selv ha trall da den tørker fortere opp etter regn og er varmere å gå på (sikkert billigere også)
5) Kommer an på om nabo er nær og sensitiv for lyd, noe støy blir det. Uansett kan ikke varmepumpe bygges inn, må ha tilgang til luft. Trenger ikke avløp da rense vannet kan gå til hekk/blomsterbedd.
6) Hvorfor skal du tømme denne? vannet holder i 5-7 år hvis du passer på.
7)Bør teste vannet gjevnere enn en gang i uka. Jeg gjør det hver kveld eller morgen, litt avhengig av bruken.
8) Prylar: se vår byggetråd ;)

Utloggad aqua

SV: Diverse frågor om poolbygge
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2006, 23:35:24:24 »
Tänk dig för när du tänker gräva ner trä i marken..... dränering är jätteviktigt och har du grundvatten ska du gjuta en sula till att bygga på.
har du mycket grundvatten kommer du att behöva ha en pump kopplad till dräneringen som hela tiden står och pumpar bort vattnet runt poolen.
beroende på vilket fabrikat på pump du köper vissa låter jättemycket.
Lättas när man ska tömma hela poolen är en dränkbar pump, finns stora att hyra.
Sköter man det som man ska räcker veckoklor.

Utloggad Fia

SV: Diverse frågor om poolbygge
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2006, 23:45:13:13 »
Dränkbara pumar finns på ex. Jula från 299:-. Om du tänker på tömmning inför vintern så behövs det bara tömmas till under in- och utloppen. Har du vinterplugg i in- och utloppen behöver du inte tömma alls.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Diverse frågor om poolbygge
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2006, 07:20:14:14 »
här kommer mina åsikter.

1) Dräneringen....bör man koppla detta på dagvattenledningen, kräver lite mer jobb hos oss eftersom vi har marksten lagd...eller räcker det med att dra ut dränering mot stenkista eller dylikt?
Bäst är förstås att koppla in sig på dagvattnet, i början pumpade vi ut vårt grundvatten utanför tomten och det blev ganska snabbt sankmark där.

2) Är det något speciellt att tänka på om grundvattennivån är relativt hög....1-2 meter, förutom dräneringen?
köp inte den billigaste pumpen, jag har haft problem med jordfelsbrytaren med de billiga pumparna, man vill också känna tillit till pumpen Gör inte för smal pumpbrunn, tänk på att flythandsken ska få plats att röra sig.

3) Marken består mest av sand, relativt packad.....är det ett OK material att gräva ned en pool i? Berget finns ca 15 ned. Det krävdes ingen pålning vid husbygget men vad gäller för en pool?
Kolla vårt bygge, endast sandmark. Funkar skitbra, ännu  viktigare att man pumpar bort grundvatten dock då sand gärna håller fukt länge.

4) För och nackdelar med stensatt kontra trädäck runt poolen?
Vilket som är snyggt för er kan inte nån annan säga. Praktiskt med trädäck är att sand och annan småskit trillar ner mellan springorna och ej i poolen
5) Aggregatet + värmepump mm tänkte jag sätta in i en frigga som byggs ca 10 meter från poolen. Behöver jag isolera denna mtp ljudnivå mot grannen etc? Behövs ett litet avlopp i friggan?
Enkel isolering med lite frigolit är ju biiligt så varför inte ?

6) Hur tömmer man en pool lättast? Har man ett avlopp eller pumpar man ur vattnet till en dagvattenledning? Det är ju några kubik som skall ur. I vårt fallen mellan 42-53 kbm beroende på storlek.
Enklast är helt klart bottenavlopp. Dock går det ju bra med sänkbar pump också. Man tömmer inte poolen så ofta väl ??

7) Är det OK att veckoklorera eller måste man passa detta varje dag?
Har du väl fått igång poolvattnet och du ser att allt är stabilt (alkalinitet o pH) behöver du inte kolla varje dag. Har du stablit vatten räcker det med en gång per vecka. Jag använder bara mät stickor ifall jag misstänker att något ej är som det ska. Annars räcker det med luktsinnet och synen

Utloggad Calle Anka

SV: Diverse frågor om poolbygge
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2006, 07:45:55:55 »
Tack för alla svar.... O0

Måste man gjuta en sula att bygga på? Vi verkar ha precis samma markförhålladen som Gustavsson....Finns det någon risk att poolen "lyfts" ur marken annars?

Noterar att man inte tömmer en pool speciellt ofta så ett avlopp kanske är "overkill" men det verkar som dräneringen måste koppplas till dagvattnet....synd...vi har precis lagt gräsmatta och marksten men det löser sig. Det blir ända att pumpa dräneringsvattnet dit för det skiljer någon meter säkert mellan blivande brunn och punkten där vi kan gå på.

Lutar åt trall.....har byggt en verande med trä från Lunawood...finns på K-rauta....dvs värmebehandlat trä....det borde funka. Men verkar lite risky att olja in däck när vattnet? Renas ev. spillolja via aggregatet?
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Diverse frågor om poolbygge
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2006, 08:33:13:13 »
....dvs värmebehandlat trä....

Husk at varmebehandlet tre (klasse 3) ikke får høyere beskyttelsesklasse enn AB, altså ikke egnet til jord -og sjøkontakt. Varmebehandlet tre vil også være vanskeligere å etterbehandle da cellestrukturen er ødelagt. Litt lavere styrke har den fått også.

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Diverse frågor om poolbygge
« Svar #8 skrivet: augusti 22, 2006, 09:18:05:05 »
Hej

Själv har jag valt pumpbrunn med dränkbar pump som pumpar det till dagvattnet. Det gick inte att koppla på dagvattnet direkt pga höjdskillnaderna. Jag använde mej av en 400mm vägtrumma av plast med lock i botten. Borra många hål i botten samt dra dräneringsrör runt poolen. 

du kan se bilderna på min hemsida. Där ser du höjdskillnaden till dagvattenröret också. Jag har inte kopplat in pumpen på dagvattnet än. det blir under veckan.
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Diverse frågor om poolbygge
« Svar #9 skrivet: augusti 22, 2006, 11:55:00:00 »
Angående gjuta...
Poolen lyfts inte ur marken bara för du inte gjuter.. om du menar sättningar kan du få det även om du gjuter...det beror liksom på hur noga man gör underarbetet.

Du måste inte gjuta men, vill du vara säker på att slippa märken i din poolbotten av hälar och annat så gjuter du.

Alltså: Gjuta = bästa lösningen, dock går det med stenmjöl , men det är liksom lite "budgetlösning". 
« Senast ändrad: augusti 22, 2006, 12:11:21:21 av Gustavsson »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan