CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: När vårstartar ni??  (läst 6760 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_L

När vårstartar ni??
« skrivet: mars 09, 2016, 21:13:56:56 »
Hallå!
Våren närmar sig med stormsteg och poolsuget börjar komma :)

Nu är den stora frågan, när kan man starta upp poolen?
Har en Intex 12 m3 som är helt oisolerad förutom bubbelplast. Till mitt förfogande har jag en brillix 100 vp.
Bor i Leksand.

Poolen är ny och likaså vp så vet inte riktigt hur tidigt man vågar starta igång.

Vad har ni för riktlinjer?

Sen en annan fråga. Har ingen solfolie/bubbelplast just nu utan det måste jag köpa.
Då är frågan, Intex egna eller denna från Rubinpool? http://www.rubinpool.se/produkter/pooltackning/solfolie-ovanmarkspool/solfolie-ovanmarkspool-46m

Som det ser ut på bilden så är den från Rubinpool tjockare än Intex så jag upplevde som väldigt tunn och "sladdrig" förra sommaren.

Vad säger ni om allt detta?

/Hans

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: När vårstartar ni??
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2016, 11:12:52:52 »
Gillar du att bada kallt så kan du starta så snart dygnsmedeltemperaturen är stabil över 0 grader. Vill du bada varmt så ska du vänta till dygnsmedeltemperaturen är minst 10 grader. De flesta poolvärmepumpar fungerar dåligt när dygnsmedel är under 10 grader. Vi vill gärna ha 30-32 grader i vattnet. På våren är det alltid mycket att fixa så poolen brukar fyllas någon gång i början eller mitten av juni. Kravet är att det ska vara badbart (24-28 grader eller mer) till midsommar.

Brilix 100 borde räcka väldigt bra till 12 m3. Ovanmarkspool har en fördel om solen träffar poolväggen men en nackdel om det blåser mycket mot poolväggen. Bubbelplast isolerar hyfsat bra men de billiga håller inte många år. Tänk på säkerheten för barn och djur t ex genom att plocka bort stegen på utsidan när du inte har uppsikt över poolen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hans_L

SV: När vårstartar ni??
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2016, 14:56:57:57 »
Tack för svar!

Jo midsommar känns som en ok startpunkt!
Ja jag hoppas vp räcker gott till den lilla poolen :)
Säkerheten är inga problem, har ett rejält staket runt hela området, men det är bra att du påpekar det! Vet alltför många som bara ställer en pool på gården och låter den stå utan nån som helst säkerhet...

Utloggad Margaretha

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Lödöse
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool -absolut!
    • Visa profil
SV: När vårstartar ni??
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2016, 13:18:04:04 »
Midsommar verkar litet sent. Förra året drog jag igång poolpumpen i slutet av april. Det beror ju iofs på väderläget. Vattentempen får ju inte gärna gå över 10 grader eftersom algtillväxten börjar då.
F att få upp värme i poolen bör det väl vara 15-20 grader i luften. Jag startar inte min vp förrän det är ungefär så varmt över dagen iaf.
JF pool 3,5. Poolvärmepump Gullberg Jansson 5 kW.

Utloggad Dimitris76

SV: När vårstartar ni??
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2016, 20:46:02:02 »
Vill du bada varmt så ska du vänta till dygnsmedeltemperaturen är minst 10 grader. De flesta poolvärmepumpar fungerar dåligt när dygnsmedel är under 10 grader. Vi vill gärna ha 30-32 grader i vattnet.

Det som du säjer här gäller till installationer med luft-vatten värmepump va?

Jag gillar också badda varmt fast jag kör med bergvärme via växlare och poolen ligger under pooltak med kanalplastpaneler. Skulle jag kunna starta säsongen lite tidigare här i Borås?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: När vårstartar ni??
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2016, 09:55:00:00 »
Det kan du nog göra. Det vi har upptäckt nu efter ett par år med pool så är det vid försäsong och eftersäsong luftens temp som blir lite avgörande. Även om det är skönt i vattnet, så blir det väldigt kallt att gå upp ur det om luften är väldigt kall. Det styr mer och mer vår säsong, första året (kanske två) så startade jag allt i april och körde till långt in i september, men kommer nog att köra igång lite senare och stänga lite tidigare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nicwel

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Sommar och sol, ja vi har pool!
    • Visa profil
SV: När vårstartar ni??
« Svar #6 skrivet: mars 14, 2016, 14:06:40:40 »
Hej

Planerar att starta första helgen i maj. Av med plåtar och påfyllning påbörjas den 5 maj (röd dag) och sedan är det klämdag den 6 som det tagit semester på :-) Uppfyllt och cirkulation o värme igång under helgen och badbart under veckan efter :-)
Folkpool 3,6 x 6,6. Toknöjda badagalningar!

Utloggad TommyC

SV: När vårstartar ni??
« Svar #7 skrivet: mars 15, 2016, 17:21:14:14 »
Det som du säjer här gäller till installationer med luft-vatten värmepump va?
Ja! Du borde som sagt kunna starta långt tidigare men kallt i luften är inte skönt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag