CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Renovera gammal glasfiberpool  (läst 5143 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rimfaxe

Renovera gammal glasfiberpool
« skrivet: mars 13, 2013, 11:54:17:17 »
Hej
Jag har nyligen blivit med hus där det ingår en inomhuspool. Poolen är en glasfiberpool och är placerad inomhus. Poolen är från början av 70 talet och får väl med tanke på åldern anses vara i hyfsat skick. Dessvärre har blåsor börjat att bildas eller så  kallad böldpest och jag har därför fått rådet att åtgärda dessa.

En poolkille har varit här och han har nämnt två metoder att åtgärda, först nedslipning och lagning av blåsor och sedan målning

Alternativ två som poolkillen förespråkar är att åtgärda och reparera blåsor men istället för att måla är att klä in poolen i mosaik. Någon som erfarenhet av detta? Håller detta, och då förhoppningsvis ett antal år?

Jag har inte fått någon offert ännu men om någon som tidigare gjort detta får ni gärna lämna en prisindikation.



//Mats


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Renovera gammal glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: mars 13, 2013, 14:39:16:16 »
Hej och välkommen hit !  Nej att klä in den med mosaik tror jag i princip dessvärre är omöjligt. Glasfibern är alldeles för elastisk och rör sig alldeles för mycket - mosaiken kommer att lossna eller att spricka. Mosaik i pooler är jättefint men det förutsätter en stum stomme, typ betongpool, bakom. I en glasfiberpool tror jag inte att det skulle hålla.

Utloggad TommyC

SV: Renovera gammal glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: mars 13, 2013, 17:34:30:30 »
Jag tror att du har en dålig rådgivare.

Fråga dig först om blåsorna måste åtgärdas. Vilken skada gör dom? Är det estetiskt störande eller finns det risk att poolen börjar läcka? Hur bråttom är det att åtgärda? Det kanske ser likadant ut om fem år?

Om det är så att poolen måste åtgärdas så är den uppenbara (och troligen billigaste) metoden att laga den med samma metod som den är byggd med. Är det glasfiberarmerad polyesterplast poolen är byggd med så lagar man den lämpligast så (tvätta med aceton, skrapa och slipa, polyesterspackel, gelcoat och sist topcoat). En nackdel med det är att det luktar hemskt innan plasten har härdat. Det gäller att poolrummet kan skärmas av luktmässigt från boendeutrymmena eller bo någon annanstans under renoveringen.

Om den ska målas så är valet av färg avgörande. Båtar som drabbats av böldpest målas ofta med epoxyfärg. Epoxy har speciella säkerhetskrav som man måste sätta sig in i innan någon släpps lös med det i ens bostad.

Om det inte går att renovera med polyesterplast eller liknande så skulle jag titta på möjligheten att klä poolen med liner, antingen en måttbeställd förtillverkad eller en liner som skärs till och svetsas på plats. Det finns många exempel på sådana pooler här på forumet. Sök till exempel på alkorplan för att hitta linern som svetsas på plats.

När det gäller mosaik i en glasfiberpool håller jag helt med Erica. Den som påstår att det fungerar måste kunna visa teknisk dokumentation på fäst- och fogmassa där det tydligt framgår att de produkterna fungerar för den användningen. Troligen är det omöjligt att få mosaik eller kakel att sitta fast någon längre tid på en glasfiberpool.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag