VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken typ av pool passar våra behov?  (läst 2897 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #10 skrivet: oktober 12, 2020, 08:32:43:43 »
Någon typ av betongstomme skulle jag också välja. Overflow är snyggt men inget jag skulle lägga pengar på. Pooltak skulle jag inte vilja vara utan, det förändrade vår användning av poolen fantastiskt mycket till det bättre. Nu kan vi bada oavsett hur kallt, blåsigt och regnigt det är. Under taket är det alltid dryga 30 grader både i vattnet och luften. Taken är sällan vackra men ett lågt tak stör mindre än ett högt. Tak och overflow blir svårt att kombinera men det gäller nog även lamellöverdrag och andra typer av överdrag gissar jag. Motströmsaggregat tröttnar jag på ganska fort så det skulle jag inte lägga pengar på, de bullrar som sagt en del också.

Pooltak och overflow ser jag inte som ett hinder men du får räkna på ett bredare tak så att hela overflow rännan får plats under taket. Däremot om du hade velat ha infinity pool hade det varit bökigare med tak.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #11 skrivet: oktober 13, 2020, 17:31:13:13 »
Jag tänker marken på berget och en sluttning.

Finns alltid en risk att denna mark rör sig. Speciellt vid regn och när snön smälter.

Fördelen med en glasfiberpool eller kompositpool är att det går att bada ganska direkt efter fyllning. Dessa påverkas mer om det finns vatten runt poolen.

Är inne på Oniells kommentar. Att gjuta något som sitter fast i berget/fjället.

Betongpool med liner eller målad. Eller bygga med block och liner.

Att förankra poolen mot ev. risk för sättningar.

Tyvärr tar gjutning och block lite längre tid innan bad. Tror det kan vara värt detta som långsiktigt.

Roger





Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #12 skrivet: oktober 14, 2020, 12:27:35:35 »
Det verkar vara Thermopool som är den bästa lösningen för oss. Har ju fjäll både på ena långsidan och under poolen i dag. Blir riktigt stabilt då kan jag tänka mig.

Har fått erbjudande i Norge på dessa priser:

1. 3x7 pool inkl trapp och VVS: 90.000 NOK
2. Nedfäld lamellrulle: 110.000 NOK eller lamellrulle på terrassen: 72.000 NOK (bägge motoriserade med fjärrkontroll)
3. Motströmsaggregat: 26.000 NOK

Hur verkar dessa priser mot Sverige?

Dom anslår byggtid till 3-5 veckor (när jag gör allt själv och får in en betongbil två gånger). Varför tar det så lång tid? Är det pga härdningen?
Mvh
Hosse

Utloggad Moana

SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #13 skrivet: oktober 14, 2020, 15:04:21:21 »
Väggarna i en thermopool ska härda i 4 veckor. Inte alla väntar dock.
Priserna låter väl okej. Priser på lamelltäcke varierar beroende på fabrikat.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Vilken typ av pool passar våra behov?
« Svar #14 skrivet: oktober 15, 2020, 11:30:06:06 »
Det verkar vara Thermopool som är den bästa lösningen för oss. Har ju fjäll både på ena långsidan och under poolen i dag. Blir riktigt stabilt då kan jag tänka mig.

Har fått erbjudande i Norge på dessa priser:

1. 3x7 pool inkl trapp och VVS: 90.000 NOK
2. Nedfäld lamellrulle: 110.000 NOK eller lamellrulle på terrassen: 72.000 NOK (bägge motoriserade med fjärrkontroll)
3. Motströmsaggregat: 26.000 NOK

Hur verkar dessa priser mot Sverige?

Dom anslår byggtid till 3-5 veckor (när jag gör allt själv och får in en betongbil två gånger). Varför tar det så lång tid? Är det pga härdningen?

Priserna avser bara poolpaket med utrustning. sen tillkommer betong och armering antar jag så glöm inte det.
Tänk även en gång extra om du ska ha nedfällt lamelltäcke för det tar en hel del plats i poolen.
Plattan ska brinna i 1 vecka och väggarna bör brinna i 4 veckor. innan dess ska gropen göras iordning för plattan sen ska liner i m.m så räkna närmre 6-7 veckor och efter det tillkommer givetvis altanbygge. bättre att ha en realistisk bild av hur lång tid det kommer att ta. bara kostnaden av pool och lamelltäcke får du nog räkna runt 300 000sek +/- beroende på vad du väljer för material.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan