VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp! Konstigt vitt "pulver" på botten samt grövre yta i poolen  (läst 17213 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pirrepuder

Som topic lyder så har jag på senaste sett ett pulverliknande vitt ämne (?) som lägger sig på botten och ibland i sitsarna, likaså så känns det som det är "bevuxet" av samma pulver på innerväggarna (ytan) under vattnet i poolen, känns tydligt när man sitter mot tidigare, det har blvit grövre, nästan som ett sandpapper.
Kan det vara kalk? jag har provat med "kalk ner" men ingen effekt. Vad kan detta vara och vad ska jag göra tycker ni?

Återigen, stort tack på förhand,

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hjälp! Konstigt vitt "pulver" på botten samt grövre yta i poolen
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2013, 22:49:05:05 »
Du borde kunna gissa om det finns risk för kalkutfällning genom att kontrollera ert vatten. Finns det kalk i så hög mängd att den faller ut och ger sådana beläggningar i poolen så lär den ju sätta sig på vattenkranar m.m. också. Har ni brunnsvatten ? Kommunalt vatten är ytterst sällan så kalkhaltigt att det skulle vara något problem. Kalkutfällningar brukar minska eller upphöra om du håller lägre pH, men du kan ju inte gå för lågt, då får du ögonirritation i stället.

Utloggad Pirrepuder

SV: Hjälp! Konstigt vitt "pulver" på botten samt grövre yta i poolen
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2013, 10:24:53:53 »
tack för ditt svar ulrica, nej då kanske man kan utesluta kalk, har kommunalt vatten med låg kalkhalt. konstigt, blir inte klok på detta...

ingen annan som har någon bra teori?

Johan13

  • Gäst
Johan13
SV: Hjälp! Konstigt vitt "pulver" på botten samt grövre yta i poolen
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2013, 12:03:47:47 »
Hej
Samma grej med pulver råkade jag ut för, efter att jag hällt i PH höjare i vattnet, det satte sig överallt, svårt att få bort, ska försöka när jag byter vatten.

Utloggad Nilking

SV: Hjälp! Konstigt vitt "pulver" på botten samt grövre yta i poolen
« Svar #4 skrivet: januari 21, 2013, 14:03:03:03 »
Jag gissar på kalkutfällning pga. för högt PH.
Kolla ditt PH är nog ett bra steg 1.

Utloggad TobiasN

  • Tobias
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spatekniker
    • Visa profil
    • vallmovvs.se
SV: Hjälp! Konstigt vitt "pulver" på botten samt grövre yta i poolen
« Svar #5 skrivet: januari 31, 2013, 13:28:40:40 »
Min erfarenhet säger mig att klornivån i vattnet är för ojämn. Hur tillsätter ni klor? För mycket klor så fäller kalket ut direkt. Om man tillsätter klor jämt över tid så klarar filtren av att ta kalket istället. Man slipper då att sitta på sandpapper.
Spatekniker

Utloggad Pirrepuder

Hej igen,

Problemet försvann för en tid men har nu återkommit fast 10 ggr värre, nu är det svårtborttaget "sandpapper" i hela poolen, det var bara att sänka tempen och invänta vattentömning när det blir varmare, gick inte att använda mer :(

Jag tillsätter klor via tablett efter badning och det har funkat hittills men nu måste jag nog börja tänka om?
Beror detta endast på på kloret eller kan det vara filtret? Blir så trött på detta, hojta till om ni vill köpa badet billigt :(

Utloggad Erica

SV: Hjälp! Konstigt vitt "pulver" på botten samt grövre yta i poolen
« Svar #7 skrivet: mars 12, 2013, 17:27:45:45 »
Kanske du ska ta och samla in lite av pulret och sedan testa varmt vatten + citronsyra alt. oxalsyra. Löser det då upp sig är det säkert kalk det handlar om. Vi har i och för sig brunnsvatten, men vi får ett vitt pulver (kalkutfällningar) på pooltäcket om det kommer upp vatten på det och detta sedan dunstar in. Med lågt pH så går det i lösning i vattnet, men man får ju inte ha FÖR lågt pH heller, då blir vattnet aggressivt och ögonirriterande.

Utloggad Eberlund Service

Låter som en kalkutfällning.

Att det skulle vara låg kalkhalt bara för man har kommunalt vatten är felaktigt. Kalkhalten varierar väldigt mycket och kan göra det inom kommunen också. Som i Hässleholms kommun där jag bor har vi extremt låg kalkhalt på den västra sidan (<4 i hårdhetstal) men på östra sidan har vi extremt högt (14<)

Jag rekommenderar dig först och främst kolla upp ditt pH värde. Kalken fäller inte ut förrens pH värdet överstiger 7,8. Nackdelen är att man ofta har högt pH värde i samband med hög kalkhalt. Har du problem med kalkutfällning börja med att skaffa ett riktigt tillförlitligt pH-tester (dpd-tester eller digital med tabletter) absolut inte stickor.

Har du för högt så börja med att sänka ner pH värdet och sedan fyll på med kalkbindande kemikalie och rengör filterna ett par dagar senare.

Utloggad Pirrepuder

Stort tack för era svar,

Det Eberlund service säger låter trovärdigt då vi inte har speciellt högt kalk i vår kommun. Jag använder stickor, kan du rekomendera en mätare, eller du kanske säljer en också? Jag har ett pulver som heter "kalk ner" är detta samma som kalkbinande medel?
Hur rengör man filtrena på bästa sätt? Likaså hur rengör man badet från kalket på bästa sätt, det sitter ganska hårt på ytorna. Sitter det lika mycket inne i rören så kan jag tänka mig att det är mindre bra.

En anna fråga, du som arbeter med service, du håler inte till i sthlm? Jag är på jakt efter någon som kan komma och laga en pump samt "servra" badet. Du kanske kan tipsa om någon om du inte kan själv?

Tack igen!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag