VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sammnfattning nytt spabad  (läst 3031 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pirrepuder

Sammnfattning nytt spabad
« skrivet: oktober 28, 2012, 18:19:53:53 »
hej,

Tack för hjälpen vid tidigare frågor om grunden.

Nu är spat installerat och jag har haft en servicetekniker här som gått igenom allt och kört en pipecleaner och svarat på många utav mina frågor :)
Jag köpte ett sparsamt använt 2år begagnat Coyote Cheftian 3600 liter och det är det bästa som har hänt sedan jag flyttade till hus, måste säga att känslan och badet är över all förväntan.
Jag har lite småfunderingar såhär i efterhand som inte teknikern kunde svara på då han inte var kemist utan bara tekniker.
Värdena är i princip konstant perfekta, behöver bara slänga i 1-2 klortabletter efter varje bad, badar ca 30 min om dagen 1-2 pers och ibland upp till 10 på helger men då blir det fler tabletter. Mäter med sticor och tycker det funkar bra sålänge man vill se om  det bara är "ok" eller inte.
Efter att vi körde pipecleaning och bytte filtret så har vattnet varit kristallklart i en vecka.

Det känns lite för enkelt. Har jag missat något?

En annan fråga är om det gör stor skillnad i att inte ha "clips" till locket, det ligger nu endast med självvikt. Ska jag lägga stenar eller något?

Tack igen på förhand,

Poolgiganten

Utloggad Nilking

SV: Sammnfattning nytt spabad
« Svar #1 skrivet: oktober 29, 2012, 16:46:20:20 »
Är vattnet bra så är det ju bara att fortsätta på den inslagna vägen. Mät vattnet ofta nu i början.

När det gäller clips för locket ska du nog fixa det. En kompis struntade i det förra hösten (men han la stenar på locket när han åkte bort)
Den helgen kom den första höststormen och han var naturligtvis bortrest. Locket hittade han 30 meter från badet och badet var fullt med löv och skit.

//Thomas

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sammnfattning nytt spabad
« Svar #2 skrivet: oktober 31, 2012, 06:14:25:25 »
Ph har en tendens att sjunka, i vart fall med det klor vi använder, så kontrollera/justera även Ph-värdet då och då.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag