Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kemi - Nitor startpaket med brom - Grumligt vatten  (läst 9754 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Piitster

Kemi - Nitor startpaket med brom - Grumligt vatten
« skrivet: augusti 31, 2011, 16:04:25:25 »
Håller på att slita mitt hår. Har köpt Nitor startpaket med teststickor ph+ och ph- klarningsmedel, bromtabletter och stickor. Har även kompletterat med Nitor snabbklor efter att läst deras handbok.

Nu har jag kollat av vattnet så ph och alc är OK samt att jag har chockat vattnet med snabbklor enl. instruktioner men..... nu står det att jag ska lägga i en bromtablett i silen och sen ska jag mäta av att bromvärdet är OK men stickorna som följer med startkitet har ingen sådan funktion.

Har nån någon erfarenhet hur man ska göra för att ha koll på bromvärdet??
« Senast ändrad: september 30, 2011, 08:59:57:57 av Piitster »

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Kemi - Nitor startpaket med brom eller klor
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2011, 16:39:39:39 »
Jag använder enbart klor. Visserligen i kombination med "aktivt syre". Men vad jag förstår så skall du inte använda brom OCH klor, utan de är utbytbara mot varandra. De generella råden är att använda klor om man inte är allergisk eller inte tycker om just klor, då kan brom vara en ersättning. Många kan dock vittna om att du får en effektivare desinfektion med klor än med brom, men andra anser att det är en smaksak. Så mitt förslag är att du skippar brom helt och hållet.

Det finns många trådar om vattenskötsel för spa på forumet, så leta bland gamla trådar för att hitta något som passar dig. För egen del så vid normal användning, 3-4 bad, 2 personer, 30-45 minuter per bad, så tillsätter jag 2-3 msk spaklor varje vecka. Vid bad, före eller efter beroende på om jag kommer ihåg, så tillsätter jag 1-2 puckar aktivt syre. Jag har aldrig några problem med grumligt vatten, illaluktande vatten, konstant pH-värde på 7,2-7,4. Dock så är vi väldigt noga med att duscha innan och vi använder sällan eller aldrig badkläder. Har vi besök och vi använder badkläder så går det i någon msk klor extra vid de tillfällena.

/Ziggy

Utloggad Piitster

SV: Kemi - Nitor startpaket med brom eller klor
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2011, 17:29:15:15 »
Tack Ziggy!
Jag var faktiskt helt inställd på att börja med klor men när jag öppnade startpaketet så låg det brom i så det var därför jag blev så fundersam.

Om man läser i Nitors infoblad så står det faktiskt att man kan/ska chockklora nytt vatten + en gång i veckan även om man kör bromtabs..

Jag har ju redan chockklorat vattnet så jag tänker nog inte lägga i brom till en början. Är alla värden OK så måste det väl bara att åka på....

Utloggad Piitster

SV: Kemi - Nitor startpaket med brom eller klor
« Svar #3 skrivet: september 30, 2011, 08:58:36:36 »
Nu har jag kört mitt utespa enl. instruktioner från Nitor enl. nedan men jag har ett problem tror jag. Vattnet i mitt utespa ser fint ut ända tills man slår på massagepumparna då blir vattnet grumligt/mjölkigt, nästan som om man skulle kört mjölk i sodastreamern, när man slår av massagen så tar det några minuter sen blir det klart igen.
Jag tillför luft när man kör massagen så lite mjölkigt är nog naturligt men mjölkigheten blir värre och värre hela tiden och som det är nu så kan man inte ens se min hand i vattnet när man kör pumpen.
Vad kan det bero på och hur kan man komma i ordning på det? Måste jag byta bort Bromen som jag bara använder för att det kom med i startkitet?


Mitt utespa har en vattenvolym på ca 1200 liter och jag har 36°c i vattnet.
Varje söndag har jag i 1 msk & 1 tsk snabbklor och det tar medför att klorvärdet blir OK
För att ha koll på bromnivån så behövs 1 tablett var annan dag ungefär.
PH-värdet är OK
Filter byter jag efter 14 dagar.
Spa-badet kör ett reningsprogram om 2 timmar 2 gånger/dygn
Familjen badar ca 30 min 4-5 gånger i veckan.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Kemi - Nitor startpaket med brom - Grumligt vatten
« Svar #4 skrivet: oktober 01, 2011, 12:29:03:03 »
Hej
Vattnet kan bli grumligt när man sätter på massagen om man har på luftblandningen, då blir det små små luftbubblor i hela vattnet och det kan uppfattas som grumligt.
Detta skall dock försvinna ganska omgående då du stänger av massagen och vattnet ska bli klart igen.

Utloggad Piitster

SV: Kemi - Nitor startpaket med brom - Grumligt vatten
« Svar #5 skrivet: oktober 02, 2011, 20:27:12:12 »
Tack för ditt svar, mitt vatten är mjölkigt även när luften gått ur.
Har mailat Nitor och de ger som vanligt mycket bra service och deras tips var att jag skulle kolla alkanitet och ph för det kunde ev. vara kalkavlagringar i vattnet.
Tyvärr hjälpte det inte så idag har jag chock-klorat vattnet samt haft i klarning för att se om nåt hjälper och i morgon byter jag filterpatron.

Om det nu är kalkavlagringar i vattnet och man får ordning på ph och alk går då kalken tillbaka till vattnet eller är det bara att tömma ur och börja om.

Utloggad Piitster

SV: Kemi - Nitor startpaket med brom - Grumligt vatten
« Svar #6 skrivet: oktober 06, 2011, 10:10:37:37 »
Vet inte om det är av intresse men jag tänkte avsluta tråden med att berätta att jag tömde spa-badet, torkade rent det och hade i nytt vatten. Denna gången använder jag enbart Nitor snabbklor och förutom chockklor 1gång i veckan så avslutar jag varje badtillfälle med 1/2 msk klor. Vi får se om det blir bättre. Försöker även hålla extra koll på alk och ph - av nån konstig anledning så ökar ph-värdet efter nån dag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag