VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring  (läst 9851 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j-t

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #10 skrivet: maj 23, 2017, 11:02:45:45 »
För det behövs inget mer silikon - hans problem ligger inte där som ni tror.
Ingjutna niche skall inte silikonfogas vid kabelgenomförning
Läs svar #2, 4 och 6!

Om du har inte läst och förstått hans problem, är trött på din negativa kritik där den inte hör hemma!

Poolgiganten

Utloggad Coolg8

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #11 skrivet: maj 23, 2017, 11:36:14:14 »
I det här fallet skulle jag säga gör om och gör rätt. Den kabeln som sitter i lampan ser defenitivt inte ut att vara en kabel gjord för att användas i en pool. Det  bör vara en gummikabel så du kan få en bra tätning mot lampan, sen är det som Dimitris76 säger att slangen kommer att vara vattenfylld, det beror på att den avlastning som sitter mot slangen inte är gjord för att täta mot kabeln utan slang mot hus. Ska du få tätt där så är det inte bara kabeln mot slang utan även avlastningen.

Testa med vulktejp och dra in kabeln mot avlastningen, det kan fungera annars är det nog silikon av något slag som kan fungera.

Utloggad oltrix

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #12 skrivet: maj 23, 2017, 12:29:45:45 »
Men som jag försöker förklara, jag är tämligen säker på att lampan inte är monterad som den ska, med kabel löpande i tätat rör, han har inte ens använt rätt sorts gummikabel utan vanlig kulo kabel. Den mannen som har gjort det en gång i tiden är en klantskalle.
I och med det så tror jag att kabeln helt enkelt är ingjuten i den betong poolen är gjuten av. (I den installationsmanualen som jag har så framgår det inte heller att den ska monteras med rör.)

Jag vet nu hur jag skulle gjort det om jag själv installerade en strålkastare men nu är det ju tyvärr inte så utan jag får helt enkelt göra det bästa av vad som sitter där. Jag är inte heller speciellt glad för att kladda silikon överallt men jag vill inte heller att det ska leta sig fukt in i betongen med eventuellt rostande armering(en av anledningarna att vi nu tömt poolen) och annat som följd.

Även om där nu skulle sitta ett rör, vad är det då för nackdel om jag tätar genomföringen, förutom det tveksamma nöjet att kladda silikon då...






Utloggad oltrix

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #13 skrivet: maj 23, 2017, 12:39:33:33 »
Jag funderar också på om jag ska skarva Kulo kabeln med en IP68 kabelskarv till en gummikabel i rätt längd så att jag fortsättningsvis kan gör lampbyte ovanför vattenytan så som det är tänkt.

Jag är en stor vän av "gör om gör rätt" istället för att försöka med halvtaskiga lagningar men i det här faller så verkar det bli ett avsevärt större jobb i så fall, och det är helt enkelt inte värt det.

Ska dock lägga lite tid på att undersöka om det finns en kopplingscentral under en randsten, i så fall kanske det finns en chans att byta till gummikabel redan därifrån. Detta förutsätter då att kabeln är dragen i ett rör, vilket jag som sagt tvivlar på...

Utloggad j-t

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #14 skrivet: maj 23, 2017, 12:52:28:28 »
Därav mitt tips om sikaflex, det är inte silikon utan andra ämmen som håller för större krav men vet ej vilka eller om det ens finns någon som klarar klor en längre tid, men ring och prata med dem så får du svar på de.

Har du 300w halogen lampor så räknas installationen som en starkströmsanläggning (över 200VA) och då kan du inte skarva och greja hur som. Jag hade nog funderat på om det inte är läge att anmäla ett dolt fel och ha en dialog med förra ägaren, för som du säger så måste du i värsta fall hacka upp och dra en rätt kabeltyp som sen ska in i lamphuset osf. Det kan kosta en slant, speciellt om du måste skära ut den befintliga lampinsatsen och gjuta in en ny.

Ett annat alternativ kan vara att byta lampan till en 30w LED, då blir det en svagströmsinstallation och du för göra lite mer själv samt der blir lite friare med kablar och så men du bör byta till en gummikabel avsedd för ändamålet ändå isf.

Utloggad oltrix

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #15 skrivet: maj 23, 2017, 13:14:25:25 »
Ang dolt fel så är det nog inte mycket att göra, vi köpte huset väl medvetna om vad han hade fingrat med och inte, priset var också i paritet med det. Så lite sådana här saker har jag räknat med. Det gör dem inte mindre irriterande dock...

Dessutom, huset, och poolen, ligger i Tyskland, så reglerna ser lite annorlunda ut här, framförallt så har jag uppfattningen att det är avsevärt svårare att få ersättning för dolda fel.

Utloggad j-t

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #16 skrivet: maj 23, 2017, 14:54:20:20 »
Ahh ja då hade jag nog bytt till en LED lampa (för att minska riskerna för badande om något går galet) och använt de där ligger och tätat skiten ur genomföringen, kanske tom använt ett starkt beständigt lim i den för att få det helt tätt.
Ska du göra de ordentligt så kanske det är bättre att kombinera det med en framtida poolrenovering isf?

Utloggad Dimitris76

Ahh ja då hade jag nog bytt till en LED lampa (för att minska riskerna för badande om något går galet) och använt de där ligger och tätat skiten ur genomföringen, kanske tom använt ett starkt beständigt lim i den för att få det helt tätt.
Ska du göra de ordentligt så kanske det är bättre att kombinera det med en framtida poolrenovering isf?

Att byta man till LED-lampa är inget fel men skulle du kunna förklara hur minskar det riskerna för badande om "något går galet"?  ::)
Är det konsumenten (lampan) som genererar spänningen?

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad j-t

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #18 skrivet: maj 23, 2017, 15:29:25:25 »
Att byta man till LED-lampa är inget fel men skulle du kunna förklara hur minskar det riskerna för badande om "något går galet"?  ::)
Är det konsumenten (lampan) som genererar spänningen?

Du minskar strömmen i lampan från 25A ned till 2,5A (effekten från 300W till 30W), kittlar betydligt mindre i fingrar och kropp...

Utloggad Dimitris76

Du minskar strömmen i lampan från 25A ned till 2,5A (effekten från 300W till 30W), kittlar betydligt mindre i fingrar och kropp...

Blir det kortsluttning internt i isoleringstransformatorn då får du 220V ändå. Låt mig omformulera frågan: vågar du stoppa fingrarna i eluttaget bara för du hade en svagströms ledlampa inkopplad tidigare?
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan