Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!  (läst 9174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!
« skrivet: juli 27, 2013, 11:03:45:45 »
Priset för världens risigaste manual går till Astra Pool för deras saltklorinator, utan tvekan!  >:(

Vad jag har är en SEL Clear klorinator. Den har en display för Ampere, två lampor märkta Prod 1 och Prod 2 och så en plus och en minus knapp.

Drog igång eländet igår och det startade på sitt max. värde (7 Amp.) vilket den väl skulle när man drar igång. Då lyste lampan vid "Prod 2".
Jag lät den gå hela dagen igår och hade nu på morgonen en skyhög klorhalt, så den verkar ju i alla fall fungera. Nu på morgonen lyste "Prod 1" lampan och när jag tryckte minus fick jag ner den till att blinka mellan 3.0 och 3.5 men sen gick den inte lägre.

Jag tryckte lite mer upp och ner och då hoppade den till "Prod 2" och inget hände när jag trycker på knapparna...

Jag testade att hålla in knappen och då började mitt i allt både "Prod 1 och "Prod 2" att lysa och displayen visade "02". Jag kunde då använda knapparna och stega fram mellan 00, 01 o.s.v. upp till 05 där den hoppade tillbaka till 00.
Vad är det för inställning?

Vad ska den vara på och hur får jag den att köra vettigt?

Jag såg här att många kör den på timer, men ska det inte gå att ställa in den så den skapar "lagom" med klor?

Mvh,
Andes
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad mikblizz

  • Mik
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool+en kall=Gott :-)
    • Visa profil
SV: Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2013, 16:40:21:21 »
Är det den här:
http://www.q-techshop.es/_qtshop/devventas/en/pool-salt-chlorinator/75-sel-clear.html

Konstigt att de visar ampere för det känns inte så intressant. Skulle kunna vara så att den drar mindre ampere när den är smutsig (fällt ut kalk) så man ska se när den behöver rengöras?

Kan du se plattorna som skapar klor (bubblar) visuellt och om de är smutsiga?

Kan 3-3,5 vara timmar och vad är max?

Kan 00-05 vara antalet som man 'gångar' x med ovan timmar i boost funktion?9

Kan prod  vara normal drift och prod 2 'boost' funktion?

Har den en 'clean funktion' och när kör i så fall den?

Har du någon gång fått den i 'sleep funktion'?


Bestway 305 (3500l)
Basic 3 (SF pump 4000l/m, 0,25 hk /200W)
El Nino solvärmare
Intex saltvattensystem med kopparjoner CS8220 (CG-54602)
Pooltemp & styrning på pumpen i mobilen (Switchking & TellstickDuo, Tempgivare 36-1797)

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2013, 10:28:43:43 »
Ja, det är den... tack för svar!


Prod 1 och Prod 2 är tydligen åt vilket håll strömmen går. Inställningen 00-05 är hur ofta (i timmar) som den ska köra åt ett håll innan den byter åt andra. Detta för att automatiskt "rengöra" plattorna.


0-7 Amp är hur kraftig ström det går, ju kraftigare ström desto mer klor produceras. Nu har jag den på 4 Amp och då verkar jag ha ett bra läge.


Man måste hålla inne knappen lite (+ / -) innan den byter så därför trodde jag att inget hände när man tryckte på dem. När man väl är inne i "ändra läge" så kan man enkelt trycka +/-


Fruktansvärt dåligt att detta inte kan stå i manualen kan man tycka. Det skulle inte ha krävts många rader...  >:(


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad mikblizz

  • Mik
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool+en kall=Gott :-)
    • Visa profil
SV: Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2013, 12:37:06:06 »
Den SWG:n känns 'äldre' med tanke på hur mycket Ampere den drar och manual ska vi inte prata om men gott att den fungerar O0

Kan tänka mig att det krävdes lite labbande eller en bra support för att få fram detta för som du säger manualen var INTE till någon alls hjälp kopplat till funktionen av SWG?  ???

Men som du säger tidigare så blir det med denna lätt att sätta den på timer så länge den kan starta vid strömtillslag, känns som den är byggd för en extern timer!

Som du säkert vet så tillverkar den 13g Klor/h i max, är du säker på att den då drar 7A i läge 7 Amp?

Intex 8220 gör 12g/h och drar 125w, (länge sedan jag räknade detta) får det till 0,57A. Därför känns 7A väldigt mycket i sammanhanget iom det blir 1540 Watt.

Hur länge får du köra den och hur mycket klor mäter du då?

Specifications:
--------------------------------------------------------------------------------
- Salt chlorination with self-cleaning electrodes through reverse polarity.
- Assembly on panel not included.
- "Booster" function to quickly increase chlorine production when needed.
- Reverse polarity chlorine generator keeps maintenance to an absolute minimum.
- Easy-to-use one touch control unit thanks to the LCD screen.
 
Det står ju om en Booster funktion, hur fungerar i så fall den?

Försöker lista ut min sista fråga på min Intex SWG och det är när självrengöringsfunktionen kör. 0-5h på din känns relevant av vad jag läst om andra SWG på nätet.
Bestway 305 (3500l)
Basic 3 (SF pump 4000l/m, 0,25 hk /200W)
El Nino solvärmare
Intex saltvattensystem med kopparjoner CS8220 (CG-54602)
Pooltemp & styrning på pumpen i mobilen (Switchking & TellstickDuo, Tempgivare 36-1797)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2013, 12:57:07:07 »
Effekten beror ju på spänningen också. Att bara jämföra ström räcker inte. Minst två värden för att kunna jämföra.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad mikblizz

  • Mik
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool+en kall=Gott :-)
    • Visa profil
SV: Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2013, 20:27:00:00 »
Tack Erik, tänkte bara på primärsidan och antog då 220v och inte på en ev sekundärsida!

Sekundärsidan (X volt, och antaget 12 eller 24v):
7A med "12v" på sekundärsidan är ju inte så mycket 7*12=84W
7A med "24v" =168W

Primärsidan:
7A*220v=1540W (nästan egen 10A säkring)

Tycker ändå Ampere som ett mått på hur mycket klor som produceras känns väldigt konstigt. Överhuvudtaget att prata Ampere och så mycket som 7A vid en pool känns lite 'scary'   :o <hmm>
Bestway 305 (3500l)
Basic 3 (SF pump 4000l/m, 0,25 hk /200W)
El Nino solvärmare
Intex saltvattensystem med kopparjoner CS8220 (CG-54602)
Pooltemp & styrning på pumpen i mobilen (Switchking & TellstickDuo, Tempgivare 36-1797)

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2013, 21:09:17:17 »
Du, 220V vill man INTE ha på sekundär sidan med tanke på hur bra saltvatten leder ström!  :P


Jag såg en webb-sida som skrev att den har lägre spänning än ett vanligt batteri vilket då skulle betyda 1,5V. P=U*I ger då 10,7W (1,5V * 7A)... Om de menar ett bilbatteri är det ju 12 V och blir då 84W max.


Strömvärdet som visas är för sekundärsidan.


Ström kan du blåsa på hur mycket du vill så länge du håller spänningen nere...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2013, 17:49:25:25 »
Det är strömmen som är farlig, inte spänningen. Du kan tex själv vara uppladdad till flera tusen volt, ESD, och det sticker ju bara till lite när man råkar laddas ur.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!
« Svar #8 skrivet: augusti 01, 2013, 20:15:58:58 »
Det är strömmen som är farlig, inte spänningen. Du kan tex själv vara uppladdad till flera tusen volt, ESD, och det sticker ju bara till lite när man råkar laddas ur.


Jo, men, nej... strömmen bestäms av förhållandet mellan effekt/motstånd(resistans) och spänning. Alltså: I(ström) = P(effekt) / U(spänning) eller I=U/R.
Strömmen och resistansen (när det gäller en mänska) är konstant så då är det strömmen som ändrar vid olika förhållanden mellan spänning och resistans.
Man räknar normalt med att en mänska har 100.000 ohm's resistans torr och ca. 1.000 ohm blöt.
Man räknar att den "farliga" gränsen för en mänska är 30 mA vilket då gör att en blöt mänska redan vid 30 V spänning ligger risigt till...


Så, ja, visst är strömmen det som är farligt men det är hur hög spänning som går genom kroppen som avgör hur "farligt" det är p.g.a. att strömmen påverkas av det.


Statisk elektricitet är förvisso väldigt hög spänning men där kommer kroppens kapacitans in i bilden. En kropp har ca. 100 pF's kapacitans och det innebär i princip hur stor energi som kan lagras. En kropp kan laddas upp emot 10.000 V i statisk elektricitet, med 100 pF blir en urladdning då 10 mJ (Q=CV).
10 mJ är ca. 28 mikro watt (0,000002778 W). Räknat på det med 10 kV i statisk elektricitet då så blir strömmen i en urladdning 0,0000000002778 A (0,28 pA). Nu blir det inte helt rätt att räkna så eftersom kapacitans och nollpotential (jord) inte helt kan tas i beaktande och sen är det också stor skillnad på resistansen (vid t.ex. torr/fuktig luft)...
Hur som helst så borde poängen vara tydlig... :)


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!
« Svar #9 skrivet: augusti 01, 2013, 21:55:09:09 »
Klart att spänning och ström hänger ihop men du kan klara en hög spänning en kort stund men du kan inte klara en hög ström.

Du har rätt i att en hög spänning är farlig för då kommer du få en hög ström om du håller i det tillräckligt länge. Håller du i något med låg spänning så kommer strömmen bli lägre och troligtvis ofarlig om vi räknar med att vi har en fast hög resistans.

Börjar man sen laborera med frekvensen (höja den) så kan man ha en betydligt mycket högre ström/spänning utan att det blir farligt.

Det går ju att vrida och vända på detta i all evighet ;D
Säg att du är isolerad, då kan du ju ta i hög spänning utan fara eftersom då kommer det inte passera någon ström genom dig. Tex, du ramlar ut ur ett flygplan och får tag i en högspänningsledning och hänger i den utan att röra eller vara i närheten av jord. Du är safe O0
Spänningen är alltså inte farlig så länge det inte blir någon ström som går genom kroppen.

Vad kom först...hönan eller ägget? ;)
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!
« Svar #10 skrivet: augusti 01, 2013, 22:08:08:08 »
Nej, snälla du... Det var inte många rätt där... Jag har en el-maskinist utbildning, om än något förlegad men lite koll har jag... ;)
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!
« Svar #11 skrivet: augusti 02, 2013, 18:45:45:45 »
Det säger du...jag har en elektrikerutbildning, den med förlegad eftersom jag har sen dess jobbat nästan uteslutande som kattskinnselektriker, men lite koll har jag ;)

Skitsamma, nu har det drivit iväg från din ursprungsfråga och det var inte meningen!
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Ceke

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 2
  • Någon gång ska väl mitt poolprojekt bli klart...?
    • Visa profil
SV: Saltklorinator från Astral Pool SEL 55, hjälp!
« Svar #12 skrivet: maj 23, 2021, 20:35:59:59 »
Bumpar denna tråd då jag nu har råkat ut för en blinkande kod i form av 5.b alternativ 5.6 i displayen på Astral Sel Clear 55 och som Awasen redan påtalat så är användarmanualen allt annat än till hjälp....
Mina googlingsfärdigheter ger mig inte något tydligt svar på varför det blinkar men proben mäter 620 mV och det "bubblar" inget vid elektroden så min misstanke är att det är den som gett upp, dock skulle jag vilja ha det bekräftat innan jag beställer ny då det är lite för mycket pengar om det inte är det som är felet.

Någon vänlig själ som kan veta vad blinket i displayen kan stå för?
Pool: 8x4 Thermo-/Isopool med romersk trapp.
Tak: Z-line Luci Lux med ledlist i takskenorna.
Värmekälla: Värmeväxlare kopplad till Fjärrvärme
Pump: Brilix FXP 550
Astral saltklorinator med autodosering
Pulit+ 5 poolrobot
Ondilo ICO

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan