Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Välja rätt poolpump?  (läst 1097 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pumpgrubbel

Välja rätt poolpump?
« skrivet: juni 03, 2021, 12:43:11:11 »
Hej! Vi fick översvämning i pumplådan, vattnet täckte cirkulationspumpen helt och den är tvärdöd. Om någon har tips på hur vi kan rädda den så tar vi förstås tacksamt emot det.
Jag misstänker dock att vi måste köpa en ny pump. Men jag har ingen aning om vad vi ska köpa, den modell vi har tycks inte finnas längre och jag blir inte klok på specifikationerna. Bifogar bild på själva pumpen med synliga "skyltar" och på eluttaget – visst är det väl trefas vi ska ha?  <hmm> Specar i övrigt, som är uppställda som de brukar vara i nätbutiker? Rekommendationer/tips på pump att beställa?

Poolfakta: Vi har en åttakantig pool, måttet tvärs över är fem meter, från hörn till hörn ca 5,5 meter. Ca 1.40 djup? Värmer med en luftvärmepump. I dag finns någon timerfunktion inkopplad, så cirkulationspumpen (som även styr luftvärmepumpen) går inte nattetid ... när den funkar.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Välja rätt poolpump?
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2021, 13:14:15:15 »
Svår att läsa typskylten men där har du allt du behöver veta, skicka den till poolbutiken, bäst är det ju så klart att hitta en exakt lika för att slippa dra och limma nya rör .
Hittar du inte en med samma spec . främst driftströmmen lär du väl även få byta ut motorskyddet .

Pumpar brukar tåla översvämning , men det är extremt viktigt att den får torka ut till 100 % efter , där är egentligen inget i motor som går sönder av vatten , däremot kan ju säkring och ev , jordsfelsbrytare utlöst , kolla så du har ström fram i handsken

Allt tyder på 3-fas,  handsken, kabeln , MEN kolla säkringarna om du ha en eller 3 om du inte vill öppna handsken eller kopplingsdosan.

Jag har ofta varit med om att man använder 3-fas handskar utom hus trots at man endast kopplar in 1-fas i dessa, kanske i tron att dom skulle vara tåligare mot fukt

Utloggad nyburjare

SV: Välja rätt poolpump?
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2021, 13:20:18:18 »
Du haren Astral Columbia 32774 som utgått, delar finns nog , men här står den som 1-fas !

https://www.watertechnics.co.uk/proddetail.php?prod=Columbia_Pump_1.5HP_1~

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Välja rätt poolpump?
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2021, 13:50:52:52 »
Du haren Astral Columbia 32774 som utgått, delar finns nog , men här står den som 1-fas !

https://www.watertechnics.co.uk/proddetail.php?prod=Columbia_Pump_1.5HP_1~

Hej!
Jag skulle nog säga att det är en Astral 38774 som är 230/400V Astral victoria plus
https://www.supplyvan.com/astral-pool-swimming-pool-pump-38774-230-400v-0-76kw.html
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Pumpgrubbel

SV: Välja rätt poolpump?
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2021, 14:16:25:25 »
Tack för svar! Ja, jag får nog mejla en poolfirma. Ser att typskylten blev lite svårläst. Lägger in ny bild som är lite mer inzoomad (har dock inte hoppat ner i poollådan för att ta bilden ... borde kanske göra det). Det syns tydligare om man klickar upp bilden också.

Säkringen har inte gått och jordfelsbrytare har inte heller löst ut. Däremot kan det förstås ha hänt något under handsken på maskinen. Får skruva upp och kolla (jodå, kopplar ur först).

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Välja rätt poolpump?
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2021, 15:00:28:28 »
Det står ju ~3 vid strömmen, det betyder trefas.

Dock lustigt att de markerar spänning med V när det borde vara U, som mäts i Volt. I är ström som mäts i Ampere.

U = I x R
P = U x I

Nästan samma pump som jag har, min heter 38772, lite lägre effekt. Men den verkar finnas att köpa fortfarande trots att den är 10 år gammal, men dyrare än jag trott.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Pumpgrubbel

SV: Välja rätt poolpump?
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2021, 15:03:40:40 »
Ah, där ja, tack då vet jag att det är trefas. Visste inte var jag skulle hitta det. Håller med om att pumparna är dyra, särskilt trefas.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag