CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bästa trådlösa pooltermometern ?  (läst 3520 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jgr001

Bästa trådlösa pooltermometern ?
« skrivet: maj 16, 2021, 18:04:38:38 »
Hej,

Har nu provat på 3 olika trådlösa pooltermometrar som trådlöst skickar info om graderna till mottagare inomhus.

Har provat på 2 olika versioner från ebay och nu senast en lite dyrare La crossw wetherstation med pool sändare.

Alla har fungerat bra en stund, men samtliga har efter ett tag fått fukt in i sig, och slutar fungera. Efter rejäl opptorkning funkar de igen, men samma sak efter nån vecka, och nu skulle jag vilja hitta en som fungerar ordentligt.

Har 30 grader i vattnet och tak på, vilken mätare har du som fungerar åtminstone en säsong eller har ni något tips som man kan täta bättre ca crosse sändaren ?

Prisklass upp till 2000.
Pool JF-Fritid 9,1x4,5x1,32
Pooltrappa JF-Fritid
Värmepump Fairland Al17 inverter.
Zabra pooltak 9,5x5 med motor.

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bästa trådlösa pooltermometern ?
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2021, 21:03:10:10 »
Hej,

Min värmeväxlare har dykrör, så jag satte en tempgivare där. Då blir "termometern" väl skyddad och ställer inre så höga krav. Hade jag inte haft det skulle jag tejpa och isolera en givare på röret/slangen från breddavloppet.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad kg21

SV: Bästa trådlösa pooltermometern ?
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2021, 09:57:30:30 »
Telldus pooltermomoter, har funkat i många år nu. Mottagare (och ev display) köps separat, finns flera appar. Jag har den i ena bräddavloppet, så den syns inte.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Bästa trådlösa pooltermometern ?
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2021, 10:09:21:21 »
Bäst vet jag inte men denna (TFA Dostmann Malibu Pooltermometer Svart) är inne på 3:e säsongen nu och fungerar än :)

https://www.conrad.se/p/tfa-dostmann-malibu-pooltermometer-svart-1307740?searchTerm=pooltermometer&searchType=suggest&searchSuggest=product
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bästa trådlösa pooltermometern ?
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2021, 15:27:29:29 »
Jag har samma Malibu, förra året köpte jag ny flytgivare, det andra är kvar samma. För mig håller de ca 2-3 år.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Jgr001

SV: Bästa trådlösa pooltermometern ?
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2021, 18:21:06:06 »
Tack för svaren. Det verkar som om Malibu mätaren är exakt samma som La crosse mätaren jag har, åtminstone ser de exakt likadana ut.

Men måste väl beställa hem en Malibu och prova med den, ifall den innuti är bättre än den jag har.

Nu då La crosse poolgivaren torkat upp, fettade jag in packningen med silikon, så skall se hur länge den håller förren fukten letar sig in i mätaren.
Pool JF-Fritid 9,1x4,5x1,32
Pooltrappa JF-Fritid
Värmepump Fairland Al17 inverter.
Zabra pooltak 9,5x5 med motor.

Utloggad henrik79

SV: Bästa trådlösa pooltermometern ?
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2021, 12:16:07:07 »
Köpte Telldus utetermometer för 149 spänn.

https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-sensorer/smarta-temperatursensorer/telldus-termometer-och-hygrometer-for-tellstick-p50467

Hänger ner sladden i bräddavloppet, sändaren la jag i en ventilerad plastpåse bredvid skimmern så att den är åtkomlig via samma lucka som till skimmern.  Fäste en liten metallvikt på sladden så den hålls nere i vattnet.

Funkar perfekt till vår telldus net (433 MHz)som är integrerat till Tibbers gränssnitt i telefonen. Uppdateras ungefär var 10:e minut.

Enda nackdelen är att den inte rapporterar batteristatus. Köper man kvaltetsbatterier håller de en säsong minst.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag