VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen  (läst 2265 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mactheknife

Hej vänner!

Skulle vilja ha er "second opinion" gällande ett reklamationsärende hos poolkungen.

Bakgrund: Förra hösten, ett par dagar innan det var dags för vinterstängning, upptäckte jag att det läckte i den ena anborrningsbygeln till minimastern, där som klor tillsätts. Det måste ha småläckt ett tag för när jag kollar närmare så har en av bultarna till bygeln rostat, och man ser rester av torkat klor på slangkopplingen. Nu är det dock ingen tvekan för det ligger en liten pöl under anslutningen och man ser att det strilar en tunn stråle från ett ganska oväntat ställe, nämligen den svetsade skarven i bygelns 90-gradersvinkel flexslangen. Verkar inte gå att lägga till en video, så jag länkar till den nedan så ni kan se:

https://photos.app.goo.gl/WjsrCCSAgZsuHxKB8

Orkade just då inte ta tag i problemet då det ändå var dags att stänga poolen för säsongen.

Nu är det ny säsong och dags att starta poolen och ta tag i läckan. Kontaktar poolkungen, där jag köpt både pool (2016) och minimaster (2018), för att kolla vad Pahlén har för garantier kring minimastern, den är ju trots allt bara använd knappt tre säsonger. De ber mig skapa ett ärende, vilket jag gör direkt. 1 dag senare får jag svar att skadan beror på aggressivt vatten, ingen garanti. Ok, men va fan, tänkte jag sen, det är ju det kopplingen är till för att hantera. Blir irriterad över det nonchiga svaret och kontaktar dem igen. Då får jag som svar att det beror på felaktigt kalibrerad minimaster. Nu börjar jag bli förbannad på riktigt. Hur i helvete kan de utröna det enbart baserat på den fakta jag har skickat dem, samma fakta som jag skrivit här?? Den har fungerat perfekt de senaste två säsongerna och hållt både klor och pH på löjligt exakta värden, därtill har jag inte någon onormalt hög förbrukning av klor. Hur kan den då vara felkalibrerad?

Ska kontakta dem igen imorgon, men ville ventilera frågan med expertpanelen först. Vad säger ni? Det är inte så att jag inte kan köpa en ny bygel i deras webshop som de hänvisar till, det var till och med min tanke från början, men när de skickar såna här bullshit-förklaringar så växer ju hornen ut. Eller är jag helt ute och cyklar här??

Mvh

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2021, 10:41:11:11 »
Nej, du är verkligen inte ute och cyklar och jag har också samma utrustning och mer från Pahlens, och det går sönder här med.... >:(
Nästan varje säsong får jag köpa nya prylar för att det har gått sönder saker, börjat rosta och annat elände. Naturligtvis händer det efter några år så någon garanti går inte att utnyttja utan det är bara att slanta upp som vanligt. Just hänvisning till felaktiga vattenvärden har jag också fått höra vilket ju är ironiskt när just MiniMastern sköter detta  <hmm>. Jag skulle dock personligen bara beställa en ny bygel och inte bli besviken om det inte blir ett garantiärende och acceptera att poolprodukter verkar vara ett under av dålig kvalité.

Årets beställning p.g.a. rostangrepp nedan:
« Senast ändrad: maj 03, 2021, 10:46:05:05 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2021, 10:55:50:50 »
När vi ändå pratar om läckage och dåliga produkter så har jag ett annat aktuellt exempel. Jag märkte att det droppade/läckte lite från underkant av Pahlens värmeväxlare så undersökte saken för nån vecka sedan och titta på rostangreppen på den rostfria flänsen efter 5 års användning  :'(
Inte konstigt att o-ringen hade svårt att täta där men jag slipade rent och fettade in med silikonfett så nu får vi snart se om det hjälper annars...  >:(



Hur är det möjligt kan man ju fråga sig och jag har dessutom mitt maskinrum inomhus i teknikrummet.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2021, 13:04:25:25 »
Den där borde man kunna planslipa (fräsa) ung som man gör med topplock. Kan ju vara billigare än att köpa nytt.

Det första som kom upp i min skalle var ett arborrverk, en gång i forntiden när jag jobbade på Finnboda varv så hade de ett sånt där, som vi mekade med lite magnetkopplingar på. Det använde de hur som helst för att planslipa olika motordelar i maskinverkstaden. Men har insett att det troligtvis i första hand var för att fixa till cylindrar eller lagerbanor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2021, 15:40:25:25 »
Ja, bra tips där och min plan var också densamma om det fortsätter att läcka. Lämna in växlaren till en lokal mekanisk verkstad och precis som du skriver "planslipa" själva anläggningsytan och ta bort ett par mm så att den blir helt jämn igen. Har tyvärr inga bilder från bortmonteringen men då var det rostigt värre... 
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad mactheknife

SV: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen
« Svar #5 skrivet: maj 03, 2021, 21:04:19:19 »
Nej, du är verkligen inte ute och cyklar och jag har också samma utrustning och mer från Pahlens, och det går sönder här med.... >:(
Nästan varje säsong får jag köpa nya prylar för att det har gått sönder saker, börjat rosta och annat elände. Naturligtvis händer det efter några år så någon garanti går inte att utnyttja utan det är bara att slanta upp som vanligt. Just hänvisning till felaktiga vattenvärden har jag också fått höra vilket ju är ironiskt när just MiniMastern sköter detta  <hmm>. Jag skulle dock personligen bara beställa en ny bygel och inte bli besviken om det inte blir ett garantiärende och acceptera att poolprodukter verkar vara ett under av dålig kvalité.

Det är så jävligt alltså...  Jaja, var ju ändå inställd på att köpa en ny från början, så det är väl bara att bita i det sura. Tråkigt dock att man blir behandlad som skit av ett företag som man spenderat så mycket pengar på. Ett trevligt, sakligt och motiverat svar är väl det minsta man kan begära, oavsett om garantin gäller eller ej? Kommer hålla mig från PoolKungen i den mån jag kan i fortsättningen. Men tack för svar, ändå lite tröst att man inte är ensam med sina bekymmer...  ;D

Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2021, 07:26:57:57 »
Det kan ju också vara så att poolkungen provat ta denna typ av reklamationer vidare till Pahlens och har blivit nekade där, och helt enkelt bara "skickar vidare" deras dåliga förklaringar istället för att själva behöva stå för kostnaden?

Jag har ett liknande exempel på en produkt som vi säljer i webshoppen där kunden reklamerade en ej fungerande enhet.
Jag skickade ned den till tillverkaren för att få en ny, men hör och häpna när de säger att enheten är 6 år gammal, i vart fall kretskortet inuti... Så vi får ingen ny.
Jag kontaktar då kunden (som troligen bytt ut det från en gammal ej fungerande enhet) men han vägrar kännas vid detta...
Jag kontaktar åter tillverkaren och menar att kunden inte känns vid att det skulle kunna vara möjligt, för HAN har inte bytt ut något kretskort, så jag menar då att någon anställd hos tillverkaren ju möjligen kan ha satt in ett trasigt gammalt kort (från sin egen eller bekants trasiga enhet) och skickat ut den "som ny" från fabriken.
JAG menar att jag absolut är utan skuld och begär att vi i vart fall står för halva kostnaden var - men leverantören vägrar i sten.

Resultatet blev att jag fick stå för hela kostnaden trots att jag med 100% säkerhet inte hade någon skuld i det hela.
I ditt exempel så är det nog motsvarande, men Poolkungen får stå för kostnaden som i detta fall borde vara avsevärt mycket mindre, men ändå kan kännas "orättvist" för dem.

Ansvaret rent juridiskt ligger dock på Poolkungen, om det finns garanti kvar på sakerna, har garantin gått ut så gäller reklamationsrätten.
Reklamationsrätten gäller i tre år, men då skall du kunna bevisa att felet varit ursprungligt, vilket blir svårt, det är ju inte helt omöjligt att det skett någon form av yttre åverkan som gjort att det börjat läcka?
Slutsatsen måste bli att Poolkungen agerat korrekt förutsatt att de inte har garanti som fortfarande gäller, då skall dom bevisa att du varit vållande, vilket blir svårt för dem.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad fredrikm

SV: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen
« Svar #7 skrivet: maj 04, 2021, 08:54:49:49 »
Hej

Jag har också haft samma problem runt just byglarna / doseringsslangarna. Smådroppat lite under ett par år vilket gör att det rostat lite på skruvarna , har inte direkt brytt mig så mycket utan filat bort det mesta och kört på rostskyddsmassa på. Tror definitivt inte på förklaringen med aggressivt vatten för jag har också precis som du, kalibrerat och kontrollerat att värderna är korrekta.

Har du din minimaster utomhus?
Grannen har precis samma utrustning men inne i isolerat utryme. Han använder alltid mitt vatten och kalibrerar mot så vi har precis samma värden = ingen rost trots lite droppande här o var.

I år tog jag tog tag i problemet för att lösa de små dropparna. Skruvade av hela kopplingen igen, på med ny gängtejp x2 istället samt lite silikonfett = inte en droppe längre.

Vad gäller pahlens generella kvalité etc har jag också lite mer att önska. Är faktiskt inte jätteimpad för så pass "dyra" produkter överlag.
Thermopool 7x4 med roman trapp , pooltak

Utloggad mactheknife

SV: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen
« Svar #8 skrivet: maj 04, 2021, 09:42:38:38 »
Hej

Jag har också haft samma problem runt just byglarna / doseringsslangarna. Smådroppat lite under ett par år vilket gör att det rostat lite på skruvarna , har inte direkt brytt mig så mycket utan filat bort det mesta och kört på rostskyddsmassa på. Tror definitivt inte på förklaringen med aggressivt vatten för jag har också precis som du, kalibrerat och kontrollerat att värderna är korrekta.

Har du din minimaster utomhus?
Grannen har precis samma utrustning men inne i isolerat utryme. Han använder alltid mitt vatten och kalibrerar mot så vi har precis samma värden = ingen rost trots lite droppande här o var.

I år tog jag tog tag i problemet för att lösa de små dropparna. Skruvade av hela kopplingen igen, på med ny gängtejp x2 istället samt lite silikonfett = inte en droppe längre.

Vad gäller pahlens generella kvalité etc har jag också lite mer att önska. Är faktiskt inte jätteimpad för så pass "dyra" produkter överlag.

Nej, den står i ett teknikrum som är varmt och torrt.


Utloggad mactheknife

SV: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen
« Svar #9 skrivet: maj 04, 2021, 09:51:42:42 »
Det kan ju också vara så att poolkungen provat ta denna typ av reklamationer vidare till Pahlens och har blivit nekade där, och helt enkelt bara "skickar vidare" deras dåliga förklaringar istället för att själva behöva stå för kostnaden?

Jag har ett liknande exempel på en produkt som vi säljer i webshoppen där kunden reklamerade en ej fungerande enhet.
Jag skickade ned den till tillverkaren för att få en ny, men hör och häpna när de säger att enheten är 6 år gammal, i vart fall kretskortet inuti... Så vi får ingen ny.
Jag kontaktar då kunden (som troligen bytt ut det från en gammal ej fungerande enhet) men han vägrar kännas vid detta...
Jag kontaktar åter tillverkaren och menar att kunden inte känns vid att det skulle kunna vara möjligt, för HAN har inte bytt ut något kretskort, så jag menar då att någon anställd hos tillverkaren ju möjligen kan ha satt in ett trasigt gammalt kort (från sin egen eller bekants trasiga enhet) och skickat ut den "som ny" från fabriken.
JAG menar att jag absolut är utan skuld och begär att vi i vart fall står för halva kostnaden var - men leverantören vägrar i sten.

Resultatet blev att jag fick stå för hela kostnaden trots att jag med 100% säkerhet inte hade någon skuld i det hela.
I ditt exempel så är det nog motsvarande, men Poolkungen får stå för kostnaden som i detta fall borde vara avsevärt mycket mindre, men ändå kan kännas "orättvist" för dem.

Ansvaret rent juridiskt ligger dock på Poolkungen, om det finns garanti kvar på sakerna, har garantin gått ut så gäller reklamationsrätten.
Reklamationsrätten gäller i tre år, men då skall du kunna bevisa att felet varit ursprungligt, vilket blir svårt, det är ju inte helt omöjligt att det skett någon form av yttre åverkan som gjort att det börjat läcka?
Slutsatsen måste bli att Poolkungen agerat korrekt förutsatt att de inte har garanti som fortfarande gäller, då skall dom bevisa att du varit vållande, vilket blir svårt för dem.

Så kan det ju vara, men då kan de ju säga det, istället för att dra en rövarhistoria om att min minimaster är felkalibrerad, något som jag vet inte stämmer, och dessutom något de omöjligt kan veta utifrån den information de har fått. Det är ju sånt man blir irriterad över!

Det handlar om kundservice och kundbemötande. Att idiotförklara kunden är sällan en god idé. Jag driver själv tre butiker tillsammans med min sambo och vet av erfarenhet att leverantörer kan vara knepiga med reklamationer ibland, men kunderna brukar kunna acceptera detta om man lägger fram det på ett sakligt och respektfullt sätt. Svänga sig med "säljarsmörja" och "hittepå" funkar I alla fall inte.

Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen
« Svar #10 skrivet: maj 05, 2021, 10:06:15:15 »
Håller helt med dig, bättre att skylla på att bevisbördan om ursprungligt fel ligger på dig om vi nu befinner oss inom reklamationstiden och inte garantitiden.
Av samma anledning stod jag för kostnaden på den enhet som min kund reklamerat trots att det med 99% säkerhet var ett bedrägeri från hans sida.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MantaTIC

SV: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen
« Svar #11 skrivet: maj 05, 2021, 20:45:43:43 »
Poolkungen har jag inte mycket till övers....

Utloggad MathiasS

SV: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen
« Svar #12 skrivet: maj 07, 2021, 08:13:32:32 »
Doserpunkten för klor eller syra är ju det enda stället i hela anläggningen där det inte är relevant hur man kalibrerat sin Minimaster. Det är alltid skyhöga koncentrationen vid dosering.

Jag tror att plasten måste bytas lite oftare helt enkelt. Hur ser anborrningsbyglarna ut som man använder i offentliga pooler? Kanske finns det bättre produkter att hämta där.

Vad gäller butikens beteende så är det förstås otroligt orutinerat att tjafsa om en produkt som till kund kostar 100-200kr. Ska vi gissa att inköpspriset är 30kr? Det är ju bara att langa ut nya delar och se glad ut.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Läckande bygel minimaster - mitt fel enligt poolkungen
« Svar #13 skrivet: maj 20, 2021, 12:30:45:45 »
Ja, bra tips där och min plan var också densamma om det fortsätter att läcka. Lämna in växlaren till en lokal mekanisk verkstad och precis som du skriver "planslipa" själva anläggningsytan och ta bort ett par mm så att den blir helt jämn igen. Har tyvärr inga bilder från bortmonteringen men då var det rostigt värre...

Inte en droppe läcker (än) från värmeväxlaren efter några veckors körning, men jag håller naturligtvis koll 8)
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan