VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: hur djupt ska jag gräva  (läst 19965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: hur djupt ska jag gräva
« Svar #10 skrivet: juli 23, 2006, 09:59:28:28 »
Hej,

Min grävare sa till mig att använda duk även om marken är stabil! Om det finns chans för rörelse eller frost etc. så hjälpte tydligen duken till att stabilisera allt! Plus att det inte kan börja växa något under! Det är ju ändå en ganska liten kostnad jämfört med allt annat vid poolbygget! Jag köpte på byggmax gick åt 2 rullar a 300:- typ!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: hur djupt ska jag gräva
« Svar #11 skrivet: juli 23, 2006, 10:13:35:35 »
Det hindrar även drän gruset att tränga ner i backen också.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad fredrikb

  • System Tekniker
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Iggesund Sweden
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • igge.se
SV: hur djupt ska jag gräva
« Svar #12 skrivet: juli 23, 2006, 12:16:23:23 »
Då vet jag hur jag ska göra med botten
tack för svaren

Hur mycket ska jag isolera sidorna ?? räcker det med 20 cm som leverantören sa
det kanske räcker med 20cm i södra Sverige men norr om Dalälven är det andra förhållande
pool 8 på 7,70*5*1,5
http://www.igge.se/pool

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: hur djupt ska jag gräva
« Svar #13 skrivet: juli 25, 2006, 11:54:10:10 »
Sidorna får någon annan svara på, men om jag skulle bygga idag så skulle jag ha poolbotten så här:
1 Markduk
2 Drän grus
3 Markduk
4 Isolering
5 Stenmjöl
6 Någon typ av bottenmatta.
7 Liner
Inga skarvar syns och inga hälmärken, om jag förstått rätt. Har hängt med ganska länge i detta forum och så skulle jag göra.
Hejsan!
Varfär väljer man att lägga stenmjöl över isoleringen, fungerar det OK att packa det ovanpå cellplastskivor.
Kan man inte använda en  en skiva med högre densitet i stället, och placera ut dem ovanpå den packade bädden av bärlager och sättsand/stenmjöl. Det kanske är vanskligt att få sivorna placerade så jämt som man önskar?
//Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: hur djupt ska jag gräva
« Svar #14 skrivet: juli 25, 2006, 13:17:30:30 »
Jag tror att det är väldigt svårt att hitta skivor som håller för hälmärken efter hopp i poolen, dessutom vet jag ingen som lyckats få skarvarna osynliga efter att ha isoleringen direkt under poolmatta/liner.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: hur djupt ska jag gräva
« Svar #15 skrivet: juli 25, 2006, 14:19:37:37 »
Jag tror att det är väldigt svårt att hitta skivor som håller för hälmärken efter hopp i poolen, dessutom vet jag ingen som lyckats få skarvarna osynliga efter att ha isoleringen direkt under poolmatta/liner.
Hej
Du har säkert rätt, men som novis tycker man att stenmjöl borde deformerar sig det med. Detta är kanske nackdelen med att grundlägga utan sula?
//Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: hur djupt ska jag gräva
« Svar #16 skrivet: juli 25, 2006, 16:02:47:47 »
Vattnad "paddat" stenmjöl blir hårt som betong. Inga hälmärken där inte.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: hur djupt ska jag gräva
« Svar #17 skrivet: juli 26, 2006, 08:18:12:12 »
Sidorna får någon annan svara på, men om jag skulle bygga idag så skulle jag ha poolbotten så här:
1 Markduk
2 Drän grus
3 Markduk
4 Isolering
5 Stenmjöl
6 Någon typ av bottenmatta.
7 Liner
Inga skarvar syns och inga hälmärken, om jag förstått rätt. Har hängt med ganska länge i detta forum och så skulle jag göra.
Hejsan!
Varfär väljer man att lägga stenmjöl över isoleringen, fungerar det OK att packa det ovanpå cellplastskivor.
Kan man inte använda en  en skiva med högre densitet i stället, och placera ut dem ovanpå den packade bädden av bärlager och sättsand/stenmjöl. Det kanske är vanskligt att få sivorna placerade så jämt som man önskar?
//Mats

Hej Mats,

Jag har gjort som du skrev ovan, jag la inget stenmjöl på skivorna! Allt enligt min byggbeskrivning från pool leverantören! Men till saken hör att jag köpte en riktig poolmatta i botten (alltså inte konstgräs eller liknande) den mattan är över 1 cm tjock jag tror att den är ca 1,2 eller 1,4 och i ett helt stycke!

Jag tejpade sen isoleringen som jag för övrigt special beställde från fabrik eftersom jag ville ha 40 mm och standard är 50 mm. C200 köpte jag!

I min botten syns inte ett spår av skarvarna från isoleringen, faktum är att dom inte ens känns men jag la min isolering innaför ramen på poolen och väldigt tajt så när det kommer tryck på dom så trycks det ut mot poolväggen! Många lägger sin islolering på marken och utanför poolramen vilket gör att den kan smita iväg lite så att säga! Fördelen med det är att det inte bygger bort pooldjupet vilket mitt sätt gör!

Jag hade också väldigt lätt att få bort rynkorna i botten då linern nästan gled på bottenmattan!

Men jag håller dock med om mackdelen det blir lättare hällavtryck i min pool, visserligen så går vissa ur av sig själv har jag märkt men vissa finns kvar! Det har vi dock löst nu genom att jag lärde barnen att det var roligare att gör bomben med fötterna uppåt och spiken åt sidan! *s* får väl se hur länge det håller! :-)   
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Fia

SV: hur djupt ska jag gräva
« Svar #18 skrivet: juli 27, 2006, 22:49:38:38 »
Hej!
Fundera själv på att lägga trädäcket i samma höjd som gräsmattan Skulle vara snyggast. Undrar om någon har erfarenhet av detta? kommer det mkt skräp i poolen då? tex när man klipper gräsmattan?!!!

Joakim  :)
Det är väl sak samma som att ha en markpool. Du ska ju ha trädäck runt så det är nog ingen större fara att få in gräsklippet. Kör med uppsamlare på gräsklipparen.  ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad fredrikb

  • System Tekniker
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Iggesund Sweden
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • igge.se
SV: hur djupt ska jag gräva
« Svar #19 skrivet: augusti 02, 2006, 21:24:05:05 »
Sidorna får någon annan svara på, men om jag skulle bygga idag så skulle jag ha poolbotten så här:
1 Markduk
2 Drän grus
3 Markduk
4 Isolering
5 Stenmjöl
6 Någon typ av bottenmatta.
7 Liner
Inga skarvar syns och inga hälmärken, om jag förstått rätt. Har hängt med ganska länge i detta forum och så skulle jag göra.

Hur tjock ska ska stenmjöls beläggningen vara  <help>
pool 8 på 7,70*5*1,5
http://www.igge.se/pool

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag