VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Biocool pooldesinfektion  (läst 8450 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hansdj

  • Gäst
hansdj
SV: Biocool pooldesinfektion
« Svar #10 skrivet: juni 16, 2020, 15:09:09:09 »
Det har ju gått några år sedan denna tråd skapades.
Någon som har erfarenhet av Biocool pooldesinfektion?
Är det så bra och enkelt som det låter?

Poolgiganten

JonasZ

  • Gäst
JonasZ
SV: Biocool pooldesinfektion
« Svar #11 skrivet: augusti 18, 2020, 12:12:59:59 »
Jag har kört detta i en varm terasspool (~34 grader) med sandfilter en hel sommar.
Ingen algtillväxt alls, vattnet är fortfarande klart.
Har tyvärr ingen möjlighet att analysera vattnet, vilket man hade velat göra men ungarna gurglar/dricker vattnet friskt utan att ha blivit sjuka i alla fall...

ChristerO

  • Gäst
ChristerO
SV: Biocool pooldesinfektion
« Svar #12 skrivet: september 18, 2020, 21:45:58:58 »
Hej,

Jag har precis börjat använda Biocool pooldesinfektionsmedel i en terasspool på ca 2000l med filtersystem, och undrar hur mycket av medlet som ni blandar i vattnet?

Det står att jag ska starta upp med 60ml per 1000l vatten på flaskan, men samtidigt så står det på deras hemsida att jag ska ha 120ml per 1000l (?).

Sen har jag också en 5l dunk och på den står det att man ska använda 20ml per 1000l vid byte av vatten i stora pooler och använda 60ml per 1000l vid vattenbyte i mindre pooler (?) Har de lyckats kasta om siffrorna för stora och små pooler?

Vad är det som gäller?

Daniel Jonsson

  • Gäst
Daniel Jonsson
SV: Biocool pooldesinfektion
« Svar #13 skrivet: november 16, 2020, 16:31:20:20 »
Denna anvisning fick jag senast då vi inte får Biocool att fungera. Kan nämnas att jag följt den till punkt och pricka men vårt vatten börjar lukta och grumla efter c:a 10 dagar.
Vi har en terasspool 2500l med sandfilter (har kört filterbollar).
3 försök har jag gjort med Biocool och alla slutade med att jag fick ungar som luktar illa och fick tömma poolen.
Kommunalt vatten och alla duschar noga före bad och kissar på toaletten.
Har nu bytt till sand och annat medel med kristallklart vatten som luktar fräscht.


ANVÄNDARINSTRUKTIONER
Observera att doseringen är baserad på användning av vatten som motsvarar drickbart kranvatten.

SPABAD OCH BADTUNNA MED FILTERSYSTEM
Vid uppstart eller byte av vatten:
Dag 1: Byt till ett rent filter eller backspola reningsverket och dosera 120 ml per 1000 liter vatten.
Dag 2: Om vattnet upplevs grumligt, upprepa steg 1 igen. Klart för bad!
Underhåll:
1. Dosera 40 ml per 1000 liter efter varje baddag. Vid tillfällen med fler badgäster än badet är avsett för, stöddosera med 10 ml per extra badgäst och 1000 liter vatten.
2. Dosera 40 ml per 1000 liter vatten var 7:e dag från uppstart.
3. Vid grumligt vatten, byt filter och dosera 40 ml per 1000 liter varje dag tills badvattnet har klarnat.
4. Kontrollera filtret regelbundet. Byt hellre för ofta än för sällan!

BADTUNNA UTAN FILTERSYSTEM
Dag 1: Fyll badtunnan med vatten.
a). Om bad ska ske direkt, vänta med dosering till efter bad.
b). Dosera 120 ml per 1000 liter vatten.
Dag 2: Dosera 40 ml per 1000 liter vatten efter bad.
Dag 3: Dosera 40 ml per 1000 liter vatten efter bad.
Dag 4: Töm badtunnan och rengör karet.

Avvakta alltid 12 timmar med bad efter dosering av Biocool Disinfect my pool. Produkten behöver tid på sig att fördelas och oskadliggöra bakterierna.

Utloggad LeifThylin

SV: Biocool pooldesinfektion
« Svar #14 skrivet: maj 24, 2021, 08:35:07:07 »
Hej ^
Gamml tråd, men jag är nyfiken på hur det gått för dig Daniel.
Du säger att du har bytt medel, men vilket medel använder du nu ?
Jag har exakt samma problem, kör med Biocool, filterbollar och får dålig lukt efter ca 2 veckor, och om det går längre tid vill man inte ens bada i det.
Jag tänker byta till sand också men jag vet inte vilket medel jag ska använda.

Tacksam för tips

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Biocool pooldesinfektion
« Svar #15 skrivet: maj 24, 2021, 21:18:35:35 »
Hej,

Produkten har testats i offentligt badhus tidigare.
De återgick till klor. Anledningen var för hög bakteriehalt.

Som det skrivits tidigare är det samma produkt som Biltemas? En tensid som slingrar sig runt mikroorganismer.

Tyvärr inte så bra på att inaktivera dessa. Vidare som Baquasil borde denna produkt ha något som tar hand om det vi utsöndrar vid bad som ammoniak.

Alltså en hjälpkemikalie.

Denna produkt verkar inte ha en sådan? Alltså ökar näringsämnen för bakterier och alger markant vid bad.

Om jag använde denna kemikalie som desinfektion hade jag använt aktivt syre för att bränna bort ammoniak/ammonium vid jämna mellanrum. Eller så hade jag använt klor kanske 1ggr per vecka för att döda mikroorganismer och bränna bort ammoniak.

Eller så byter man kemikalie helt som tex till klor.

Produkten skulle kunna fungera som ett klorfritt alternativ. Men den måste ha någon form av hjälpkemikalie. Jag hade använt klor vid jämna mellanrum.

Roger

JonasZ

  • Gäst
JonasZ
SV: Biocool pooldesinfektion
« Svar #16 skrivet: juni 26, 2021, 18:51:00:00 »
Jag har kört detta i en varm terasspool (~34 grader) med sandfilter en hel sommar.
Ingen algtillväxt alls, vattnet är fortfarande klart.
Har tyvärr ingen möjlighet att analysera vattnet, vilket man hade velat göra men ungarna gurglar/dricker vattnet friskt utan att ha blivit sjuka i alla fall...

Uppdatering: Trodde det var det gröna trädet som lurade mig att vattnet såg grönt ut. Det visade sig att det var lite grönt och blev bara grönare och grönare, trots skötsel enligt instruktionerna och komplettering med deras andra medel då och då. Gav upp och tömde ut allt vatten för att börja om. Testade då att chockklorera - och vattnet blev då kristalklart igen! Tömde ändå och upptäckte sedan att in- och utlopp hade små svamptillväxter. Vidare kunde jag ana att rören såg geggiga ut invändigt. Det slutade med att jag rev bort alla rör och satte dit nya igen.

Aldrig någonsin mer några produkter av det här skojeriföretaget!!  >:(

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan