VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool med thermoblock...  (läst 7292 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosten

Pool med thermoblock...
« skrivet: oktober 23, 2012, 19:14:17:17 »
Hej

Skall bygga pool som ligger i sluttning och delvis behöver vara fristående. Har fått offert på pool med thermoblock, är det någon som har erfarenhet av detta? Har även fått kontakt med betongföretag som föredrar att gjuta allt från grunden.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool med thermoblock...
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2012, 07:42:32:32 »
Min högst personliga uppfattning är att jag förstår "betongföretaget", om de skall garantera sitt jobb vill de nog gjuta allt från grunden, speciellt om den skall vara fristående.
Thermoblockens stora fördel är att dom isolerar, men min personliga uppfattning, utan expertkunskap på området är att det torde bli en mindre stabil kontruktion på en isolerblockspool än på en helgjuten pool.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Pool med thermoblock...
« Svar #2 skrivet: oktober 24, 2012, 10:43:20:20 »
Näe.....

Thermomurkonstruktionen har som jag ser det två generella fördelar:

1. Mycket enkel/snabb formsättning
2. Ej beroende av markstöd eller kontreforer på en standardpool (upp till minst 8x4).

Att det är isolerat är förstås en fördel det också, men även en gjuten pool är ju lätt att isolera om man vill.

Att betongföretaget vill gjuta beror rimligtvis på att det är det dom är duktiga på. Vänder man sig till ett företag som är van att jobba med thermopooler så kommer dom antagligen rekommendera det.

Tips:
Ta in en offert på en betongpool från det företag du pratat med nu. Komplettera med en offert från någon av de poolfirmor som jobbar med thermo-varianten. Jämför pris och välj därefter favoritkonstruktion.

Rent tekniskt är det ingen praktiskt skillnad mellan dessa varianter sett till konstruktionens hållfasthet när man bygger fristående, i sluttning eller på annan plats. Båda håller och är gjorda för det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Pool med thermoblock...
« Svar #3 skrivet: oktober 24, 2012, 14:37:32:32 »
Just en sådan pool som du tänkt dig håller på att byggas hos mig. Men fyller nog inte vatten förrän till våren, då får vi se om den håller.....
Var först inne på en plåtpool som tydligen också skulle klara av att stå delvis eller helt fristående. Men efter lite funderingar blev det en pool med Thermoblock. En del dyrare eftersom jag lejt bort allt gräv/ gjutarbete. Betongpool var jag aldrig inne på eftersom det tydligen skulle bli ännu dyrare. Fördelen är kanske att det aldrig kan bli märken i väggarna på en betongpool. 
Isoleringsmaterialet i Thermoblocken finns i olika hårdheter. De mjukaste är det ganska enkelt att sätta avtryck i, de hårdaste är i det närmaste omöjliga (om man inte slår med hammare). Så man bör kanske kolla vilken hårdhet som levereras. Innan man beställt poolen, det gjorde inte jag....så det blir intressant att se vad jag får <dontkn>
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Prosten

SV: Pool med thermoblock...
« Svar #4 skrivet: oktober 24, 2012, 23:25:47:47 »
Tack för era goda synpunkter... Jag kommer att få offert både på Thermoblock och gjutna med skalblock.... Skall bli intressant att se priserna... Är det någon som vet om man kan återfylla thermoblockspool på t ex ena långsidan, samtidigt som andra är friståeende? Tål dom det?

Utloggad MathiasS

SV: Pool med thermoblock...
« Svar #5 skrivet: oktober 25, 2012, 06:36:29:29 »
 Du har inte avslöjat dimensionen på din tänkta pool men generellt är svaret ja på din fråga . En thermopool fyller man runt eller i precis hur man vill.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Prosten

SV: Pool med thermoblock...
« Svar #6 skrivet: november 13, 2012, 21:02:30:30 »
Har bestämt att det blir en betongpool... Har fått priser och det blir i princip ingen skillnad mot en i thermoblock.
Har fått kontakt med en duktig betongkille och han bygger allt från grunden, plattan blir integrerad med sidorna.
Putsad på insidan, med ingjutna rostfria in och utlopp..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan