VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: nedräkning, hjälp önskas  (läst 6325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
nedräkning, hjälp önskas
« skrivet: augusti 12, 2008, 21:25:39:39 »
Hejsan på er!

Jaha, nu är poolpaketet beställt, grävning och underlagsmaterial likaså. Det är nu jag sitter som i ett vacum och undrar "vad har vi gett oss in på"???
Det blev en pp pool men invändig trappa över hela gaveln 8 x 3,5 x 1,5 m med värmepump och Klasik B pooltak.

Grävning runt 27 Aug, lev av pool 28 Aug.
Nu börjar frågorna poppa upp så nu behöver jag er välvilliga hjälp.

1. Från att poolen är vattenfylld, hur lång tid har man på sig innan cirkulationspumpen MÅSTE vara igång?

2. Bör man ha i någon kemikalie under tiden poolen står vattenfylld utan cirkulation?

3. Vad för material är vettigt att ha som stöttematerial under trappan (ska återfylla med stenmjöl men det kan vara svårt att få stenmjölet tätt under trappan)

Jag tackar för svar på förhand och återkommer säkert med fler frågor. Ska självklart försöka ta bilder från "kaos" till färdig pool som jag tänkte dela med mig till er.

Ha det gott så länge!
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: nedräkning, hjälp önskas
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2008, 21:33:44:44 »
Hej,

1.) Ca: en vecka om det är varmt. Som det är nu ca: 17 grader i luften ca: 1 och halv vecka

2.) Fyll upp först och få cirkulation.

3.) Vet ej.

Lycka till //Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: nedräkning, hjälp önskas
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2008, 22:50:24:24 »
Vad gäller stödmaterialet under trappan så har vi sand som spolades in med vatten vilket får den att packa sig och förflytta sig. Visst det blir lite vatten i dräneringsslingan men det funkade bra. Om det är fint stenmjöl går det säkert att göra likadant. I vissa lägen hade jag även en ca 2m lång 95x95 trä "balk" som jag använde som "stöt" och packade sanden med in under stegen i trappan.

Håller med Janne i övrigt.

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Marimar

SV: nedräkning, hjälp önskas
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2008, 10:11:07:07 »
1. Håller med Janne

2. Skadar ju inte alls att hälla i kemikalier enligt uppstartsanvisningarna.

3. Föreslår att du murar upp lecablock som stöd under och finjusterar tryckimpregnerat trä mellan lecablock och trappan. Använd kilar av tryckat trä om det handlar om millimetrar som behöver finjusteras.

Lycka till!!! //Paul

PS. Vi undrade också vad vi gett oss in på, men det blir VÄLDIGT härligt när det är klart, då är det värt allt jobb.

Utloggad SingingSailor

SV: nedräkning, hjälp önskas
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2008, 11:34:52:52 »
Hej,
Vill bara ge ett tillägg till punkt 2:
Om man häller i kemikalier innan cirkulationen är igång så kan man få problem med lokalt höga koncentrationer. Små korn av chockklor på botten t.ex. kan bleka linern, och pH minus kan lokalt ge alldeles för lågt pH.

Skulle också vilja ha en sådan pool... Lycka till!
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Pea

SV: nedräkning, hjälp önskas
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2008, 20:09:46:46 »
håller med Singing sailor men satsa inte på vanligt klor, kör med baquacil eller saltklorinator istället, mycket lättare och behagligare vatten.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: nedräkning, hjälp önskas
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2008, 20:24:52:52 »
Hej Majja!

Verkar som vi kommer att börja ungefär samtidigt med våra byggen :)
Vi får hoppas allt går väl, så vi får bada till sommaren, Lycka till!!
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad pooleraren

SV: nedräkning, hjälp önskas
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2008, 21:52:17:17 »
Jag har bara en liten fråga till Pea, hur kan du säga att baquacil eller salt klorinator är mycket lättare att använda än klor???!!!  <antman> Jag använder klorpuckar som jag lägger i skimmern det tar ca: 15sek i veckan har aldrig haft problem med vattnet alltid glasklart och i perfekt balans. Min svåger använder baquacil och får klabba med olika medel och får ofta vattnet i obalans. Så mitt råd är använd KLOR!!!

Utloggad Pea

SV: nedräkning, hjälp önskas
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2008, 21:35:12:12 »
jaha pooleraren. det jag grundar mitt inlägg på är att jag har en granne som kör med klor, hans ph åker jojjo när det regnar, han har fullt av vita fläckar på linern för att han klantat sig lite med kloret, deras barnbarn klagar på att det svider i ögonen när dom badar. det har hänt att hans vatten varit mjölkigt så man knappt ser handen framför sig.

själv har jag bara använt baquacil och tycker att det är väldigt enkelt, var 14:e dag häller jag i en liten skvätt med algmedel, högst 1 gång i månaden fyller jag på med en liten skvätt baquacil. mitt ph har legat konstant på 7.4 sen jag fyllde i vattnet. ingen som klagar på att det svider i ögonen el dyl. vårt vatten som kommer från kranen har varit lika klart hela tiden.

din svåger kanske inte har helt klart för sig hur mycket man skall hälla i varje gång ??? tyvärr så stämmer inte det som står på förpackningarna, jag använder kanske 1/3 del.

klor dunstar och försvinner av soljuset, baquacil försvinner enbart av föroreningar i vattnet typ svett, solkräm m.m. vi använder inte solkräm och använder inte poolen till att tvätta oss med, så det är som sagt ytterst sällan vi behöver fylla på baquacil.

jag ville bara komma med ett gott råd, för nog tror jag att baquacil vinner över klor om man ser till helheten. men använd för all del klor den som vill.

kan nämna att grannen tänker byta till baquacil nästa år.
« Senast ändrad: augusti 14, 2008, 21:39:30:30 av Pea »
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: nedräkning, hjälp önskas
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2008, 18:33:31:31 »

Tack för förslag och tips. Jag ska ta en funderare på detta med Baquacil..
Får kolla upp hur smidigt man får tag på detta i GBG området. Visserligen kan man handla på nätet, men skulle man behöva det akut så vill jag kunna kasta mig i bilen och åka och köpa medlet snabbt.
Jag kommer att få en instruktions-DVD snart från poolfirman, vi får se om det framgår hur jag bäst får stöd under trappan, men lecablock verkar rätt så vettigt.

Henry Porter, lycka till du också! (fast jag kaaanske badar redan i år)
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan