VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilka pooler (märken) finns med "sluttande" djup?  (läst 4542 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Vilka pooler (märken) finns med "sluttande" djup?
« skrivet: december 29, 2009, 20:31:03:03 »
Hej,
efter många svängar hit och dit med liner, glasfiber eller PP har vi nu efter en Florida semester med privat pool kommit fram till att det är väldigt trevligt med olika djup i poolen. Så frågan då är vem som tillverkar/säljer sådana i Sverige?

Jag antar det är bara glasfiber som kan erbjuda det, eller?

Hur gräver man för en sådan pool, måste man ha samma djup i hela gropen för dränering och sedan "bygga upp" under den grundare delen?

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Vilka pooler (märken) finns med "sluttande" djup?
« Svar #1 skrivet: december 30, 2009, 10:09:18:18 »
I stort sett alla typer av stommar kan erbjuda djupdelar så som trä stål, m.m.
i de flesta fall kräver djupdelar att man guter botten.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Vilka pooler (märken) finns med "sluttande" djup?
« Svar #2 skrivet: december 30, 2009, 14:42:29:29 »
Jonas har du någon uppfattning om hur mycket merkostnad det innebär att bygga med djupdel gentemot en "vanlig" linerpool tex? Jag håller med Anders att en djupdel skänker en extra dimension till poolen.
Kan bara konstatera efter de bygggen som postas här på forumet att det är väldigt ovanligt med djupdel. Men om vänder sig över atlanten och tittar på byggen där så är förhållandet det omvända. Kan det va kostnaden som avskräcker.... Hade jag projekterat idag så hade jag nog övervägt att lägga till en djupdel.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Ingvar

SV: Vilka pooler (märken) finns med "sluttande" djup?
« Svar #3 skrivet: december 30, 2009, 16:14:32:32 »
För min del var djupdelen det viktigaste inför mitt poolbygge, och det har jag definitivt inte ångrat. Folkpool och Miamipool säljer färdiga paket för djupdelspooler i Sverige. Materialet blir inte så mycket dyrare än för en pool med slät botten. Däremot är det inte helt lätt att gjuta den sluttande botten. Det finns en del djupdelspooler i Sverige som endast har sand/stenmjöl i botten, men enligt vad jag hört, ser de i regel inte särskilt bra ut efter några år, så gjutning är definitivt att rekommendera.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Vilka pooler (märken) finns med "sluttande" djup?
« Svar #4 skrivet: december 30, 2009, 17:42:35:35 »
Som Ingvar säger så är kostnaden inte så jätte mycket större för materialet, däremot blir schakten dyrare samt att du bör gjuta vilket kostar en del. ( & vilket du kanske inte behöver med ett jämt djup)

Vad det gäller djupdelar har jag själv erfarenheter av både miamipools & folkpools vilka båda fungerar bra & jag kan rekomendera båda.

Själv är jag en av dom som inte är någon jätte förespråkare av djupdelar för jag tycker baddjupet 1,35 är väldigt bra samt att i vår pool så leker vi mycket, spelar vollyboll & liknande & då är det inte så trevligt för de laget som måste simma hela tiden.
Likaså om man har mindre barn så upplever många att det är en fördel med jämn & inte för djup botten.

Men gillar ni det så är det självklart något ni ska satsa på.

// Jonas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag