CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vacuumrörssolfångare - hur koppla ihop?  (läst 4047 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drakbane

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Asmundtorp
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolare
    • Visa profil
Vacuumrörssolfångare - hur koppla ihop?
« skrivet: juni 02, 2009, 23:50:41:41 »
Hej,

Köpte förra året 2 vacuumrörssolfångare, u-pipe, som jag tänkte koppla in till poolen snart. Men det verkar vara värre än jag först trodde, eller? Har även införskaffat 1 st RF vvx från sfinxen.

Senaste tanken är att koppla SolFångare 1 & 2 efter varandra, använda prisolrör med isolering på, en vanlig cirkulationpump, genom vvx. Men man måste väl ha ett expansionkärl? Det sprängs väl annars? Vill ha det så att exp kärlet tar upp all ånga och när det blivit kallt så trycks det tillbaka igen, kan det fungera så?

Sen för att föra över värmen till poolen så blir det nog att jag använder poolens pump och gör en bypass(eller vad man säger) genom vvx. Tänkte ha en ventil eller likn som stryper ner flödet efter sandfiltret, lite grann bara, och de som stryps av går då genom vvx istället.
Kör så med en kylslinga på jobb och det har funkat kalas där.

Men det jag först är ute efter är hur själva solslingan ska se ut/kopplas ihop, resten går alltid att labba med. Men om solslingan eller fångarna detonerar så blir man ju mer än lite ledsen :-(
Nedgrävd ovanmarkare, Intex Rörpool, 366x610x122 cm, oval (57982)
2xVacuumrörs under inkoppling

Poolgiganten

Utloggad drakbane

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Asmundtorp
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolare
    • Visa profil
SV: Vacuumrörssolfångare - hur koppla ihop?
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2009, 23:05:55:55 »
Hej

Ingen solfångarguru i sikte??


/Joakim
Nedgrävd ovanmarkare, Intex Rörpool, 366x610x122 cm, oval (57982)
2xVacuumrörs under inkoppling

Utloggad drakbane

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Asmundtorp
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolare
    • Visa profil
SV: Vacuumrörssolfångare - hur koppla ihop?
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2009, 22:51:50:50 »
Får väl spåna fritt själv då.

Jag har en tanke på ett ööpet exp kärl. Någon sorts isolerad låda som rymmer ca 30-50liter. I denna monterar jag vvx samt en dränkbar 12v pump (biltema), då får jag ju ett automatiskt exp kärl OCH en 12v pump som jag kan driva med min solcell. Om nånting skulle hända och det "kokar" så borde de öppna kärlet lösa av. sprängningsproblem ivf.

eller?

Mvh
Joakim
Nedgrävd ovanmarkare, Intex Rörpool, 366x610x122 cm, oval (57982)
2xVacuumrörs under inkoppling

Utloggad beb3380

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vacuumrörssolfångare - hur koppla ihop?
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2009, 13:09:54:54 »
Hej, jag pratade med en rörpulare och han sa att det inte funkar med en vanlig cirkulationspump, han sa att den rostar sönder direkt eftersom det är syresatt vatten. Vatten i ett vattenburet värmesystem har inte samma egenskaper. Han rekommenderade att skaffa en rostfri pump./Bengt

Utloggad Woody

SV: Vacuumrörssolfångare - hur koppla ihop?
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2009, 21:29:20:20 »
Tjena!

Vad kul. Jag ska bygga precis samma lösning. Dock med hemmabyggd solfångare. Jag har inte hittat mycket info om detta så vi kan ju spåna lite ihop. Största kruxet verkar vara att få till ett laddpaket/pumpgrupp billigt. Jag har hittat detta:

http://www.nn-energy.se/catalog/product_info.php/cPath/22/products_id/215

Verkar enkelt, bara koppla på ett expansionskärl (borde väl räcka med 12 liter) och nån avluftningsventil.

Ang rost så kan man väl ha glykol i systemet så slipper man dessutom tömma det på vintern....

MVH
Kjell
Folkpool Octavia 5,1 x 3,6. Solvärme under konstruktion.

Utloggad nic2

  • Budgetpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bestway 7m3, sandfilter 3m3/h, 2kW elvärmare.
    • Visa profil
SV: Vacuumrörssolfångare - hur koppla ihop?
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2009, 21:55:56:56 »
drakbane: tål den vvx:n från sfinx klorat vatten?

Utloggad drakbane

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Asmundtorp
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolare
    • Visa profil
SV: Vacuumrörssolfångare - hur koppla ihop?
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2009, 00:05:44:44 »
Hej på er,

Trevligt med lite respons!

Tar det i turordning, beb3380: Nja, om det är ett öppet system så blir det ju en viss syresättning, dock tänkte jag mej inte ha det så öppet, och i det fallet, med ett "öppet system" så skulle jag köra med någon sorts dränkbarpump. Dock tror jag, som woody skriver, att lite glykol i löser den biten.

Woody: Jag hittade cirkpump, expkärl, säkventil o nånting mer på blocket för 2 veckor sedan, för 450.- 2 mil härifrån, men sen åkte jag till Turkiet en vecka, o nu e jag inte männska till att hitta annonsen igen :-(
Just nu så är ekonomin inte på topp, så 2600.- är visserligen ett bra pris, men min budget ligger mer runt 1000-lappen. Då får jag ivf en cirkpump och ett expkärl. Rör o kopplingar har jag.
Det är ju rätt simpelt egentligen, en pump som snurrar vätskan genom fångarna och vvx med ett expkärl monterat. En annan pump(filterpumpen i mitt fall) som snurrar poolvattnet genom vvx. Och sedan någon lämplig styrning, Conrad har en för 3-400.- som verkar lösa det. Sedan så har jag hittat nån luxus sak för runt 1700.
Har en sådan här liggande, http://www.conrad.se/?article=615910

nic2:  Nja, de vet jag faktiskt inte. Kinesiskt rostfritt är ju som det är. Men kan inte tänka mej annat än att det borde hålla. Jag har annars mest oroat mej för att den är kopparlödad, men det verkar de flesta plattisar som är tänkta för pooler vara oxo, så de e kanske inte så noga. Tanken är att skaffa större pool, mer fångare och en hemmabyggd vvx om något år, så håller den bara tät så länge så....

/Joakim
Nedgrävd ovanmarkare, Intex Rörpool, 366x610x122 cm, oval (57982)
2xVacuumrörs under inkoppling

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag