CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: vvx bergvärme  (läst 9900 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vice

vvx bergvärme
« skrivet: maj 12, 2006, 17:52:43:43 »
Hej,

Jag håller som bäst på att värma poolen med min Pahlens maxiflo 75Kw. Men jag är lite fundersam...På tempmätaren jag har på IVT pannan när jag kör allt så står det att vattnet till vvx (tror att det är det värdet) är ca 24 grader (rören till vvx är varmare)? Känner jag på returvattnet i poolen så är det knapt märkbart varmare...Någon som vet ungefär hur mycket varmare det "brukar" vara? Tilskottet går åxå på efter en timme då pumpen inte verkar fixa tempen...Fast jag stängt av tillskottet i poolskåpet...Supporten IVT verkade inte heller ha någon större koll när rör killen ringde dom å frågade om lite saker.

Rör killen som var här o satte upp den har inte så jätte bra koll verkar det som...Bra på rör men inte på pool. Han kommer på måndag igen o jag släpper inte ut han förns det funkar :-) (om han får det att funka)

En annan sak...Ni med bergvärme och vvx...Hur mycket flöde har ni igenom vvx? Jag har hälften av vattnet från min 3/4 HK pump. Kör ni anläggningen dygnet runt med värme? Jag en pump till allt så reningen måste åxå gå då...Men det gör ju inte så mycket.

Jag gissar att vi har experter (RLA) :-) på området här inne som kanske kan dela med sig av sina erfarenheter

Jag har en IVT Green line HT 9 + och deras poolskåp och pahlensvärmare 75Kw...

Btw. En av våra katter badade första gången i poolen igår han var dyngsur :-) Hoppas han håller sig därifrån i fortsättningen...Vill ju inte att han ska klösa söder linern när han ska kravla sig upp...

mvh Vice :)

Poolgiganten

Utloggad vice

SV: vvx bergvärme
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2006, 17:58:14:14 »
Liten rättelse Värmebärare ut är på ca 40 grader...24 grader som jag skrev tidigare är något annat.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: vvx bergvärme
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2006, 18:36:42:42 »
He, he, expert...jo man tackar... 8)

Jag var precis nu och kollade läget hos min VP + vxl, (vi har ju samma sorts vxl)
- Min VP har märkeffekt 8 kW
- Har stängt av elpatron (förstås!)
- Har bara en poolpump
- Kör hela flödet genom vxl (16 m3/tim)
- Egenkonstruerad poolstyrning
- Loggar allt med dator

Nu var värderna (efter att VP gått i 1,5 timme) som följer:
- VB-f 36 grader
- VB-r 29 grader
- Pooltemp 21,9
- temp efter solfångare 22,3 (dålig stråling 18.00 i mälardalen)
- temp efter vxl 23,6

Jag har faktiskt inte startat VP-värmning på "riktigt" bara provkör någon timme då och då, är inte färdig med vårjobbet på altan ännu (+en veteranbil att fixa).

Jag kör poolpumpen 12 timmar per dag, då kan det ju inte blir fler VP-timmar heller.

Tyvärr kan jag inget om IVT's poolstyrning.

Förslag:
- Kör allt vatten från din 3/4 hk-pump genom vxl, då kommer VB-temp att sjunka och effekten att stiga (högre COP)
- Stäng av eltillskott (redan gjort!?)
- Mät delta på VB + delta brine
- Skaffa loggsystem, (om det inte redan finns!) Rickard har att sälja, den är av ännu större nytta på vintern när du ska trimma in din VP!

Frågor:
- Varför har du en poolpump till VP och en annan till filtret?
- Har du borrhål eller markslinga?
- Katten, han blev väl sur i dubbel bemärkelse?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad vice

SV: vvx bergvärme
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2006, 18:55:46:46 »
Något knas är det för tillskottet ska vara avstängt (styrs via polskåpet) men det går på iaf.  ska jag köra allt vatten genom vvx så måste jag koppla om lite...Har två returer till poolen och den ena går igenom klorinator. har ca 48 på f och 33 på r är det bra? Nu är Elen ju på så det värmer ju på f värdet en del :(....Känns som om pengarna rinner iväg när tillskottet e på...

Vad är delta brine :-) Är det grekiska :)

Jag har bara en poolpump till hela kittet.
1 borrhål på ca 140 M
Å katten blev as sur gissar jag på...Jag blev det iaf för han låg i min säng o torkade sig :D

Ett loggsystem kan ju vara nått att fundera på till nästa år eller så...Jag har bara anslutit pump osv lite provisoriskt då jag inte har något bra ställa att ha det på så det står ute brevidpoolen nu. Jag vågar inte riktigt ställa in allt i källaren litar inte riktigt på grejerna ännu :-)

Är det någon annan har en IVT? Gissar på att elektikern har missat att koppla in något när han var här...

mvh Vice

Utloggad vice

SV: vvx bergvärme
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2006, 19:14:49:49 »
Vi verkar ha ungefär samma tempskillnad efter vvx iaf..Jag har 22 i poolen och 24,7 efter vvx. Solvärmen e åxå avstängd...
Södertälje har inte heller så mycket sol vid den här tiden :-)

-Vice

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: vvx bergvärme
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2006, 19:40:55:55 »
Se för fxxxxxn till att stänga av tillskottet, det är tokdyrt med tillskott, dra ur sladden, proppen, ändra i styren,  IVT MÅSTE kunna hjälpa till med en sådan enkel sak! gör vad som helst, men stäng av detta otyg! köp gin & tonic för pengarna istället!

Delta = är diffen mellan tempen, ex VB-f 35 grader, VB-r 30 grader = 35 - 30 = delta 5

Tempen på VB sjunker om du tar bort tillskottet!
Håll koll på brinetemperaturen, du har inte ett väldigt djup hål!
Kan du öka hastighet på VB-CP (cirkulationspump) så du får mindre delta på VB? 15 grader är för mycket för IVT, jag tror din VP blir som effektivast vid delta 7 på VB, det har med "glide" i köldmediat att göra! fråga på www.varmepumpsforum.com (där finns det riktiga experter ;))

Har du info om brinetemp? fram / retur?

Södertälje! jag bor I Strängnäs så det är ju nästgårds!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad vice

SV: vvx bergvärme
« Svar #6 skrivet: maj 12, 2006, 21:09:19:19 »
oki...Vetefan hur jag ska stänga av tillskottet ska göras på poollådan jag får skruva isär skiten o fixa det elektrikern inte kunde :D...Men jag har hörjt tiden till 300 minuter innan den slår till...Så om jag stänger av efter 300 minuter o väntar 5 så kan jag köra 300 till :D Jag får ta natt pass :)

Delta verkar ligga runt 10 nu...Jag har höjt farten på circpumpen till max, har 3 steg (på 1 innan). Ska jag styra in mer vatten i vvx från polen åxå?

Brinetemperatur? Är det värdet mellan köldmedelbärare ut/in? Den ligger ok enligt instruktionsbok. 3-4 graders diff, allstå varmare när det kommer upp :-) om det börjar röra sig mot 0 i diff så e det dags att låta hålet vila eller?

Strängnäs e inte långt :-) Du kan ju nästan höra när jag gör ett magplask :-)

Utloggad vice

SV: vvx bergvärme
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2006, 21:42:51:51 »
Nu tror jag det börjar ordna till sig :D

I inst. boken till poolstyringen stog det "OBS! Gå in o sätt menyn 5.7 i läge tillskott stopp" o det var den ju inte satt på :)

Delta börjat åxå likna något ligger på 9 nu. Men jag begriper det inte riktigt. För mig så borde det effektivaste vara hög temp ut låg temp in. Då värmer det som bäst i poolen ;) Men vad vet en glad amatör :D

Ska gå och öka lite på poolvatnet in i vvx:en nu...Kanske har jag fått upp poolen någon grad imorgon :D

tack för hjälpen :-)

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: vvx bergvärme
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2006, 21:45:23:23 »
När det gäller KB (brine) så gäller även här att ha rätt delta, men kom också ihåg att ju högre temperatur in desto bättre verkningsgrad!
Har man med minusgreder under längre perioder på KB sidan så kan hålet frysa, klämma till slangarna och få stopp i brinetransporten! och sen är det kört... :'(

Styr in allt vatten, då minskar delta på VB än mer! blir delta för litet, sänk farten på CP (minskad elförbrukning)

Vad har du för temp på brine in?

Om brinetdelta är 0 står VP stilla!! skillnaden mellan fram - retur är gratisenergin du tar från berget! men det är stor skillnad i COP att ha 0 in och -4 ut / jmf +5 och +1 (samma delta)

Sorry för språkbruket men jag tycker så illa om eltillskott när man investerat i en VP
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: vvx bergvärme
« Svar #9 skrivet: maj 12, 2006, 21:59:33:33 »
Nu tror jag det börjar ordna till sig :D

I inst. boken till poolstyringen stog det "OBS! Gå in o sätt menyn 5.7 i läge tillskott stopp" o det var den ju inte satt på :)
Bra!

Citera
Delta börjat åxå likna något ligger på 9 nu. Men jag begriper det inte riktigt. För mig så borde det effektivaste vara hög temp ut låg temp in. Då värmer det som bäst i poolen ;) Men vad vet en glad amatör :D

vxl har en märkeffekt om 75 kW, detta gäller vid VB 80 grader och pool 20 grader, så i det fallet har du rätt, ju högre VB desto mer effekt från vxl.

Men... ju högre VB från VP ju sämre verkningsgrad (COP), därför, högt flöde på poolvattnet= lägre temp på VB = lite mindre effekt från vxl = högre COP = billigare värme!

Sen för att krångla till så ska ni med blandat köldmedia (nästan alla VP, dock inte min) ha rätt delta på VB och KB för bästa utbyte, detta pga av ett "glide" i köldmediat, detta glide har med kondenseringen att göra (tror jag  :-[) kolla på VP-forum!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag