CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sommarkällarvärme-pool  (läst 5227 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

Sommarkällarvärme-pool
« skrivet: februari 12, 2006, 20:19:53:53 »
Hej på er!
Först vill jag förvarna att jag kan inte ett dugg om det jag kommer att fråga om.
Vi har bergvärmepump, CTC Ecoheat Intercooler. Till den är vår pool kopplad via "Sommarkällvärme". Vi har även solfångare. Vi har tänkt att bergvärmen ska hjälpa till att värma upp poolen snabbt på våren, och sen stöd värma under resten av säsongen.

Första året fick jag instruktionen (av rörmokaren) att "Min tillåten framl. temp" skulle ställas in på ca 30-34 grader, vilket jag gjorde varje gång jag använde pumpen.

Andra året, då han var här av en annan anledning, så ifrågasatte han varför vi använde pumpen på våren med så höga grader. ???  Maken talade då om för honom att vi följde hans rekommendation.  Han sa att vi då, i princip, enbart värmde med elpatronen som finns i pumpen, p.g.a att poolvattnet är så kallt på våren.

Snälla, kan någon bena upp detta så jag vet hur jag effektivast använder pumpen?
Glöm bara inte att jag är fullkomligt novis på detta. :-\

« Senast ändrad: februari 13, 2006, 16:15:33:33 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Sommarkällvärme-pool
« Svar #1 skrivet: februari 12, 2006, 20:44:50:50 »
Hej Fia
Jag måste bara få veta, vad är "Sommarkällvärme"??

Sen, jag vet ju inte hur ni kopplat, men "Min tillåten framl. temp" är väl ett sätt att "lura" VP att jobba?
Men om ni kör med "så höga grader" så har kanske vvx svårt att bli av med effekten!
Har ni gjort mätningar på fram/retur på hetvattnet? om så är fallet; vilken framledningstemp får ni? Delta?

Det är nog lättare om du skissar hur allt är kopplat!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

SV: Sommarkällvärme-pool
« Svar #2 skrivet: februari 12, 2006, 21:07:34:34 »
Så här står det: Ibland önskas grundvärme i källarplan ex. gillestuga.
Under menyn"Inst" i styrsystemet kan man ställa in "Min tillåten framl temp". Om funktionen aktiveras ser styrsystemet till att framledningstemperaturen inte understiger inställt värde. Slut citat.
Jag kan inte förklara hur det är kopplat för det vet jag inte. ???
Framledningstemp?? Vad är det? Vad menar du med "svårt att bli av med effekten"?

Jag ställer in värdet på pumpen och vrider på en sjunt för att stänga av värmen till huset och en för att öppna så att värmen når vvx, sätter på cirkulations pumpen till vvx och stänger den ovanför värmepumpen.
 
Jag har fattat det så att pumpen då strävar efter att värma poolvattnet till det värdet jag ställde in pumpen på. Menar han då att om jag ställer in det värdet för högt, så får pumpen jobba för högtryck för att nå de graderna och då går elpatronen in och hjälper till? Är det då bättre att lägga inställningen på lägre grader ex.20 så att enbart bergvärmen värmer? Poolvattnet brukar ju ligga på runt 10-12 grader när jag börjar värma upp den.

Jag är urusel på detta RLA, så ha tålamod med mig. :-[

Ps Har lagt till lite mer Ds
« Senast ändrad: februari 12, 2006, 21:27:42:42 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Sommarkällvärme-pool
« Svar #3 skrivet: februari 12, 2006, 21:39:43:43 »
Ja ja ingen fara O0

Framledningstempen är den temperatur på hetvattnet ut från VP, alltså framledingen till radiatorerna, returtempen blir då förståss tempen tillbaka in i VP.

Som jag tyder denna koppling kommer VP producera hetvatten till poolen ända tills du manuellt stänger av den! (?)
Detta pga "Min tillåten framl temp" är ställd så högt och du inte kommer upp till den tempen vid ordinarie givarplacering, därför fortsätter VP att gå! Detta fungerar säker om bra, bara du kommer ihåg att ställa tillbaka shunten.

Sen sa rörkrökaren att med denna inställning gick el-tillskott till hela tiden...kan du se det i styren på VP? (det borde du).
Vad du också borde kunna göra är att helt blockera el-tillskottet i VP, du behöver väl inte det för att tillverka VV? kolla i styren/manualen, om inte tillskottet är aktiverat bestäms effektiveten på VP av framledningstempen samt delta till returen + cirkulationen, men för att inte krångla till det för mycket så är det bra om du kan stänga av el-tillskottet, mäta temperaturenframledning/returledning

I.o.m att VP jobbar med flytande kondensering så värmer den bara det vattnet som finns i rören samt till den temperaturen den orkar, har du då en väl tilltagen vvx så kommer den inte orka så högt upp i temp = bra COP!!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

SV: Sommarkällvärme-pool
« Svar #4 skrivet: februari 12, 2006, 21:47:54:54 »
Ja ja ingen fara O0

Framledningstempen är den temperatur på hetvattnet ut från VP, alltså framledingen till radiatorerna, returtempen blir då förståss tempen tillbaka in i VP.

Som jag tyder denna koppling kommer VP producera hetvatten till poolen ända tills du manuellt stänger av den! (?)
Detta pga "Min tillåten framl temp" är ställd så högt och du inte kommer upp till den tempen vid ordinarie givarplacering, därför fortsätter VP att gå! Detta fungerar säker om bra, bara du kommer ihåg att ställa tillbaka shunten.

Sen sa rörkrökaren att med denna inställning gick el-tillskott till hela tiden...kan du se det i styren på VP? (det borde du).
Vad du också borde kunna göra är att helt blockera el-tillskottet i VP, du behöver väl inte det för att tillverka VV? kolla i styren/manualen, om inte tillskottet är aktiverat bestäms effektiveten på VP av framledningstempen samt delta till returen + cirkulationen, men för att inte krångla till det för mycket så är det bra om du kan stänga av el-tillskottet, mäta temperaturenframledning/returledning

I.o.m att VP jobbar med flytande kondensering så värmer den bara det vattnet som finns i rören samt till den temperaturen den orkar, har du då en väl tilltagen vvx så kommer den inte orka så högt upp i temp = bra COP!!

Ja, jag stänger manuellt. vvx är på 75kw. Vad menar du med att tillverka vv,
Vad menas med bra COP?
Jag tror det var på vp´n han såg att elen gick in och hjälpte till.
Han var nämligen här tidigt på våren när vi värmde med båda systemen, men jag var inte hemma och kunde fråga vad han mena.
« Senast ändrad: februari 12, 2006, 21:56:30:30 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Sommarkällvärme-pool
« Svar #5 skrivet: februari 12, 2006, 22:45:14:14 »
Ja, jag stänger manuellt. vvx är på 75kw. Vad menar du med att tillverka vv,
Vad menas med bra COP?
Jag tror det var på vp´n han såg att elen gick in och hjälpte till.
Han var nämligen här tidigt på våren när vi värmde med båda systemen, men jag var inte hemma och kunde fråga vad han mena.
tillverka vv= tillverka varmvatten att bada duscha osv mm
Bra COP = Cooficient Of Performance (tror jag det var)= är producerad energi dividerat med tillförd energi!

ex, din VP drar 2,2 kWh och din VP kanske lämnar 8,0 kWh i vvx då är COP 3,65, allt över 3 är OK i hus, i en pool borde det gå att få över 4. men som sagt, det bestäms mycket av hur stor vvx ni har och era 75kW borde räcka. Även brinen påverkar resultatet tillsammans med CP-hstighet! (både kall och varm)

För att får reda på fram/retur-tempen kan du klistra en givare på varje rör, den typen folk har hemma i bokhyllan, du vet med inne/ute mätning! Ta utesensorn lägg givarkroppen så "kloss" som möjlig på plaströret och isolera utanpå ordentligt ca 10cm på var sida! gör detta på både fram/retur-rören, skriv ned värdern lite då och då, delge oss här på forumet så ska vi nog kunna uppfinna ett hjul till..... :P Allra helst ska man ha dykrör att sätta givarna, men detta får duga så länge!

Och sen, lova att du stänger den djxxxla el-tillskottet, den behövs INTE på sommaren, basta! styren kan skrika efter tillkott hur mycket han vill, men lång näsa, det blir ingen, bara mera pengar i Fia's plånbok!!! :D

Hemma har jag kompletta mätsystem som jag logga i en dator, sen kan jag rita grafer hur temeraturerna förändrar sig, att allt är som ska vara osv, när jag nu kopplar in min vvx så kommer jag att ha totalt 15 st olika givare att mäta med! + dom som sitter till styren (3 st) och energimätaren (3st)

hi hi hi hur ligger jag till med "prylar" Bidda?? 8)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

SV: Sommarkällvärme-pool
« Svar #6 skrivet: februari 12, 2006, 22:52:43:43 »
OK!
Mäta fram/retur tempen. Stänga el tillskottet, då blir gubben lycklig. ;D
Återkommer när jag har mätt.
Tack RLA!!!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Sommarkällvärme-pool
« Svar #7 skrivet: februari 12, 2006, 22:54:00:00 »
 O0 Blir vanskelig å slå den, 15 givere  :o

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag