CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: koppla värmeväxlare till panna?  (läst 13454 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beppo

koppla värmeväxlare till panna?
« skrivet: februari 11, 2006, 21:18:30:30 »
Hej!
Alla ni som har eran pool uppvärmd via värmeväxlare från eran panna/värmepump hur är det kopplat från pannan??? Jag ska koppla ihop min 25kw pelletspanna med min pool, men jag måste ju kunna styra så att inte poolen slukar för mkt av värmen som ska vara till huset/varmvattnet, speciellt nu när jag ska värma poolen från 10 till 30 grader....
Hur har ni löst detta?
Viskan spa Lindö

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: koppla värmeväxlare till panna?
« Svar #1 skrivet: februari 11, 2006, 23:27:11:11 »
Jag har skapat två "fejkade" signaler till VP, (ute och returtemp) dessa switchar jag mellan korrekt temp via ett relä.
Då kommer VP att kalla på värme vid "fejkad" signal (VP tror det är -35 ute) och får återkoppling från den extra returgivaren.
Samtidigt så påverkas inte VV-produktion då denna är prioriterad i VP.

Däremot kan jag inte köra värme, pool samt VV automatiskt, jag skiftar mellan värme och pool via manuella kranar!

Blev det begripligt....?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Anders_A

SV: koppla värmeväxlare till panna?
« Svar #2 skrivet: februari 12, 2006, 00:00:44:44 »
Jag använder en poolstyrning som IVT säljer, denna fungerar som följande.
Det finns en tempkännare som sitter i värmeväxlaren vid poolen denna rappoerterar in till styrenheten som sitter vid Värmepumpen att poolens temp är för låg.
Styrenheten kontrollerar med värempumpen om denna inte är i drift ( dvs inte producerar varmvatten eller värme till huset). om så är fallet slår styrenheten om en trevägsventil på elementslingan och startar värmepumpen, varmt vatten går ut till poolen tills rätt temp uppnås.
Styrenheten prioriterar alltid varmvatten samt värme till element före pool, vill man på bekostnad av värme i huset få upp tempen i poolen så kan man manuellt köra styrenheten.

Utloggad Beppo

SV: koppla värmeväxlare till panna?
« Svar #3 skrivet: februari 12, 2006, 10:59:42:42 »
Hmm. Jag kommer ju förmodligen att kunna värma både element och poolen samtidigt, med tanke på att effekten på pannan är ganska stor. Jag ser ju på den elektroniska shunten idag att den knappt är öppen, även vid utetemperaturer på -10 grader. Och med tanke på att jag har ungefär samma tempraturförlust som övriga inomhuspoolanvändare, dvs ca 1 grad/dygn har jag räknat ut att det behövs ca 35 kw för att upprätthålla tempen i poolen. Dvs en drift tid på pannan i ca 1,5 timme/dygn för poolvattnet.
MEN när jag initialt ska värma upp vattnet så kommer det gå åt 5-600 kw och då får ju inte poolen sno för mkt värme från pannan, så jag måste ju fixa en styrning som ordnar detta. Problemet är att det inte finns kunnigt folk att få tag på överhuvudtaget!!!! Jag har frågat runt på en j***la massa ställen, och svaret är alltid: "nej det där med pool vet vi inget om" (fast golvvärmestyrning går bra, enligt samma principer....), eller:" Vi hör av oss i början på nästa vecka" och man naturligtvis aldrig hör något, trots flertalet påtryckningar!!!
Hoppas att någon här har några ideer! O0
Viskan spa Lindö

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: koppla värmeväxlare till panna?
« Svar #4 skrivet: februari 12, 2006, 11:52:11:11 »
Antingen skaffar man VP med färdig poolstyrning, eller får man nog bygga själv!
Min lösning skulle jag enkelt kunna bygga vidare på så att alla tre värmebehov skulle styras automatiskt, behövs en vxl-ventil extra och lite signaler, dock ser jag inte det stora behovet för oss, därför stannar jag med manuell koppling.

Lycka till!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Beppo

SV: koppla värmeväxlare till panna?
« Svar #5 skrivet: februari 12, 2006, 17:11:42:42 »
Ja, att jag får mickla ihop ngt eget är jag nog rätt klar över numera.... Men jag tar gärna emot förslag på vad jag ska ha för grejer! Och hur de skall byggas ihop/användas....
Viskan spa Lindö

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: koppla värmeväxlare till panna?
« Svar #6 skrivet: februari 12, 2006, 19:43:50:50 »
Styr du shunten med utegivare? då kan du ta reda på vilken resistans givaren ger vid olika temperaturer, sen skaffa en potentiometer (eller fasta motstånd) koppla dessa genom ett relä, där förstås den riktiga utegivaren också passerar, då kan du via reläet bestämma vilken temperatur pannan ska tro att det är. Styr du på rumsgivare? returgivare? här skaffar du ytterligare en riktig givare som får mäta vattentempen i poolen och fungera som återkoppling, dessa kopplas förstås också genom reläet så att när du fejkar utetemp, så kommer ärvärdet på vattnet från poolgivaren.

Det här använder jag till min koppling:
1 st 4-poligt relä med guldplätterade kontakter
1 st motstånd (metallfilm) kopplad i serie med
1 st 10-varvig pot för precis justering
1 st orginal returgivare från VP-leverantören
1 st timer

Jag kör min pump ca 12 tim/dygn, så jag har timern mellan pumpstart (signal) och reläet, den kommer att ligga med ca 10 minuters fördröjning efter pumpstart för att få korrekt värde från returgivaren. Efter denna fördröjning slår reläet om och skickar in utetemp -35 till VP, om då poolvattnet är kallare än börvärdet (justeras i VP) startar VP och kör värmen till en vvx under förutsättning att inget VV behöver produceras!

Om detta är i närheten vad du kommer att behöva kan jag maila över en principskiss på relä/pot/timer

Kan nämna att min VP larmar om den "tappar bort" någon givare i systemet, dock så är reläet så snabbt att VP inte märker något när jag byter givarna, mer än temperaturförändring!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Beppo

SV: koppla värmeväxlare till panna?
« Svar #7 skrivet: februari 12, 2006, 19:53:13:13 »
Jag har inomhusgivare och shunten justerar sig kontinuerligt och väldigt snabbt efter rådande förhållanden för att upprätthålla inställt värde.
Om jag låter detta system vara intakt och kopplar in mig på samma slinga med en ventil, så vill jag kunna styra så att denna ventil stryper flödet till poolen om vattentempen sjunker under ett visst värde (säg 45 grader), detta för att säkerställa att värmen räcker till huset och att man ska kunna duscha för fullt/ tappa upp ett bad. Det borde vara ganska enkelt att lösa.
Viskan spa Lindö

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: koppla värmeväxlare till panna?
« Svar #8 skrivet: februari 12, 2006, 20:50:51:51 »
Ja det går ju också att lösa, en givare poolvattnet (som kallar på värme) en givare på hetvattnet (som stänger ventilen <45 grad) en vxl-ventil som avgör radiator eller pool.

Sen får du väl bara starta poolvärmen när poolpumpen är igång, så här behövs ytterligare en föregling!
Finns det några funktioner i pannans styr att använda? typ extra reläutgång?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Beppo

SV: koppla värmeväxlare till panna?
« Svar #9 skrivet: februari 13, 2006, 15:07:08:08 »
Har du nått förslag på vilka grejer jag ska använda mig av, och hur de skall kopplas också? :D
Viskan spa Lindö

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: koppla värmeväxlare till panna?
« Svar #10 skrivet: februari 13, 2006, 19:28:25:25 »
Mulig du finner ferdig styring her: http://www.resol.de/en/index.html de har de fleste styringsmuligheter. Kjøpes billigst fra www.varmtvandfrasolen.dk eller fra Resol's nettbutikk.

Utloggad Beppo

SV: koppla värmeväxlare till panna?
« Svar #11 skrivet: februari 13, 2006, 19:42:35:35 »
Tack bidda! Där fanns det en jäkla massa grejer, dock nästan lite FÖR mkt.....
Tacksam för förslag på vad jag ska använda!
Viskan spa Lindö

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag