CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ljuddämpa eller avskärma poolvärmepump, hur?  (läst 3497 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Ljuddämpa eller avskärma poolvärmepump, hur?
« skrivet: maj 26, 2020, 08:22:54:54 »
Efter två veckors körande av poolvärmepumpen kom granne igår och tyckte den lät för mycket, och bad att vi skulle avskärma eller dämpa ljudet på något sätt. Placering av luftvärmepumpar är knepigt, för man vill ju inte ha dem i närheten av uteplatser (vilket vi inte har), och jag trodde jag hade hittat en bra placering mellan våra respektive garage där ingen normalt sett befinner sig, men tydligen studsar ljudet på något sätt att det upplevs störande på grannens framsida. Visst, både fläkt och kompressor låter en del, men det är det ju svårt att göra något åt, hur gärna jag än hade velat. Grannen har placerat sin egen poolvärmepump på baksidan/kortsidan av sitt garage så den blåser ut mot skogen, men så kan inte vi göra då vi har poolen på baksidan av vårat garage, och då det är en ovanmarkspool får man inte ställa elektrisk utrustning i närheten av den hur som helst. Försökte förklara detta för grannen men han verkade mest irriterad på att vi inte har ställt värmepumpen på samma sätt som han själv... vilket jag såklart hade gjort om bara förutsättningarna hade funnits.

Tomtens bortre kortsida där vi har ett staket slutar en meter från vår pool så det är i princip omöjligt att ställa pumpen så den riktas mot skogen, dessutom är det ett 4 meter högt "stup" från vår tomt vilket gör det näst intill omöjligt att montera den på baksidan av vårat staket mot skogen, risken att pumpen ska trilla ner eller för den delen saboteras/stjälas är hög. Det går en grusväg 10 meter från tomten. Mycket lätt för nån att stanna med släp, plocka ner vår pump och köra iväg. Jag har noll koll på vad som händer där bakom. Jag frågade elektrikern när han var här  om denna placeringen när han var här, men han bara skakade på huvudet. Han tyckte själv att platsen mellan garagen var den bästa. Dessutom har grannen en luftvärmepump monterad här men den köres dock bara när det är kallt. Den hörs ganska friskt på vår baksida kan tilläggas. Deras poolvärmepump hörs även den en del även om den är riktad ut mot skogen då den står 8 meter från vår pool, men jag har valt att strunta i det. grannen har inte heller pratat med mig när någon av dessa saker monterades dit. Har inte brytt mig heller då vi inte hör dessa pumpar från vår uteplats, vilket jag antar är det viktigaste. Att det kommer att bullra lite är ju ofrånkomligt, men det viktigaste borde ju vara att sovrum/uteplatser inte utsätts för detta buller. Så tänkte vi i alla fall.

Hur har ni själva gjort med placering av poolvärmepumpen i de fall den inte vetter ut mot någon ödetomt? Har ni byggt nån sorts ljuddämpande plank eller bryr sig inte grannarna?

Har funderat på om man utöver nåt sorts avskärmande bullerplank på något sätt kan ljuddämpa själva pumpen? Så gjorde vi med vår nibe inomhusvärmepump, där klädde jag insidorna med ljuddämpande matta från Biltema då kompressorn orsakade en del oljud i själva plåtchassit. Jag upplever att en del av oljudet kommer från vibrationer i plåten även i vår poolvärmepump. Kan man skruva av taket på den och fästa lite filt där inne? Det är en luxlama 12kW. Pumpen i sig står på plintar med gummifötter.

Ett plank kan jag ju kosta på mig, men man vill ju inte att det ska bli en sorts resonanslåda, utan jag gissar att insidan av planket måste kläs med ribbor eller nåt så att ljudet äts upp istället för att studsa. Givetvis måste det finnas nån sorts öppning i planket där luften blåser ut också, men man kan ju sätta några vinklade ribbor där så luftflödet riktas uppåt. Är ingen expert på sånt, och budgeten är ganska låg för hela bygget.

Ibland önskar man att man bodde långt på landet  >rulla<

/H

Poolgiganten

Utloggad osiris

  • Poollärling
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • OSIRIS GUITAR
SV: Ljuddämpa eller avskärma poolvärmepump, hur?
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2020, 08:35:55:55 »
Jag har tur och kan ha min pump mot ett plank som vetter mot allmän väg.

Men spontant tänker jag att pumpen inte borde göra SÅ mycket oväsen, så det kan mycket väl vara någon typ av eko mellan husen som gör att det hörs mycket. Kan man tänka lite musikstudio? En låda som inte är för tät (för då kommer ju pumpens effekt att försvinna) men som är klädd med någon sorts akustikdämpare på insidan (tänk "äggkartonger" i skum - något sånt här? https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/AcouFoam-30cm-Akustiska-Paneler-av-Gear4Music-Paket-med-16/2856?origin=product-ads&gclid=CjwKCAjw_LL2BRAkEiwAv2Y3STJUYbyrmd8luIvPAceAJ0jfCL2JD1PCy5MebdGc3c-gEYYmR1BfEBoCYLgQAvD_BwE). Fundera över om det skulle hjälpa att ställa pumpen mjukare också ifall det är ljud som fortplantar sig neråt ut i någon typ av struktur.

Men också - hur nära poolen skulle du behöva ställa pumpen för att kunna rikta den ut mot skogen?
Intex 4,6 x 1,22, värmepump Invest Living 6 kW - i väntan på att bygga en riktig markpool.

Utloggad henrik79

SV: Ljuddämpa eller avskärma poolvärmepump, hur?
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2020, 10:09:09:09 »
Jag har tur och kan ha min pump mot ett plank som vetter mot allmän väg.

Men spontant tänker jag att pumpen inte borde göra SÅ mycket oväsen, så det kan mycket väl vara någon typ av eko mellan husen som gör att det hörs mycket. Kan man tänka lite musikstudio? En låda som inte är för tät (för då kommer ju pumpens effekt att försvinna) men som är klädd med någon sorts akustikdämpare på insidan (tänk "äggkartonger" i skum - något sånt här? https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/AcouFoam-30cm-Akustiska-Paneler-av-Gear4Music-Paket-med-16/2856?origin=product-ads&gclid=CjwKCAjw_LL2BRAkEiwAv2Y3STJUYbyrmd8luIvPAceAJ0jfCL2JD1PCy5MebdGc3c-gEYYmR1BfEBoCYLgQAvD_BwE). Fundera över om det skulle hjälpa att ställa pumpen mjukare också ifall det är ljud som fortplantar sig neråt ut i någon typ av struktur.

Men också - hur nära poolen skulle du behöva ställa pumpen för att kunna rikta den ut mot skogen?

Hej!

Den hamnar några meter från poolen om den monteras mot skogen. Har dock hittat en tillfällig lösning som alla är nöjda med så länge, jag tog några byggskivor och hängde på lite biltema ljuddämparmatta och det gjorde väldigt stor skillnad. Det får vara så detta året, så får vi skissa på något mer permanent så länge.

Pumpen låter ovanligt mycket tycker jag nu när jag står där och lyssnar, det är lite som när gummidämparna till kompressorn på vår Nibe FLVP smulades sönder, och kompressorn började vibrera mot plåten.

Vågar man skruva av locket till luftvärmepumpen för att se om det går att göra någon ljuddämpande åtgärd där inne? Locket sitter med några svarta skruv bara. Man borde kunna klä insidan med ljudabsorberande filt, precis som vi gjorde med vår FLVP. Många bäckar små...

/H

Utloggad osiris

  • Poollärling
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • OSIRIS GUITAR
SV: Ljuddämpa eller avskärma poolvärmepump, hur?
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2020, 18:04:06:06 »
Några meter från kan väl inte vara ett problem? Man får ju montera uttag 2 m från en pool...
Intex 4,6 x 1,22, värmepump Invest Living 6 kW - i väntan på att bygga en riktig markpool.

Utloggad henrik79

SV: Ljuddämpa eller avskärma poolvärmepump, hur?
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2020, 12:32:02:02 »
Några meter från kan väl inte vara ett problem? Man får ju montera uttag 2 m från en pool...

Är det bara 2 meter? Då är jag och elektrikern felunderrättade, han ville inte ha en trefaskoppling närmre än 5 meter från poolen av någon anledning. Placeringen mot skogen var annars mitt förstahandsval... då om man sätter upp en tjock ljudskärm mellan pump och pool blir det i princip bara skogens djur som hör brummet.

/H

Utloggad osiris

  • Poollärling
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • OSIRIS GUITAR
SV: Ljuddämpa eller avskärma poolvärmepump, hur?
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2020, 11:08:35:35 »
Är det bara 2 meter? Då är jag och elektrikern felunderrättade, han ville inte ha en trefaskoppling närmre än 5 meter från poolen av någon anledning. Placeringen mot skogen var annars mitt förstahandsval... då om man sätter upp en tjock ljudskärm mellan pump och pool blir det i princip bara skogens djur som hör brummet.

/H

Alltså, jag utgår bara från det här forumet ;D https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10734.0
Intex 4,6 x 1,22, värmepump Invest Living 6 kW - i väntan på att bygga en riktig markpool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag