Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmepump går inte som den ska  (läst 3050 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad miol

Poolvärmepump går inte som den ska
« skrivet: maj 03, 2020, 15:27:51:51 »
Hej! Startade upp poolen för någon vecka sedan och har för mig att jag testade att köra igång min G & J PACW1V-20 och såg att fläkten gick igång som den skulle.

Efter det har jag stängt av värmaren och dammsugit poolen med slang, det var rätt skitigt.

Nu när jag slår på poolvärmepumpen så startar bara kompressorn, inte fläkten. Det gör att maskinen isar igen på bara några minuter. Tar jag en pinne och drar igång fläkten så går den igång och går men på för låga varv.

Jag har backspolat sandfiltret 2 ggr. Vanliga pumpen går som den ska och trycket i filtret är som det ska. Inga felkoder på poolvärmepumpen.

Någon som har nån idé? Fortfarande skräp i systemet?

Har brutit strömmen ett par gånger. En gång startade fläkten men även då på för låga varv.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepump går inte som den ska
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2020, 18:11:45:45 »
Stega igenom menyerna med alla driftsparametrar och jämför med manualen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad miol

SV: Poolvärmepump går inte som den ska
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2020, 08:13:28:28 »
Stega igenom menyerna med alla driftsparametrar och jämför med manualen.

Jajamen, det är gjort och hittar inget konstigt. Oavsett vilka parametrar som är inställda så bör väl fläkten starta? Man hör att det knäpper till och att fläkten rör sig, men sen händer inget innan kompressorn startar.

Vattnet i cirkulationen är 9 grader

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump går inte som den ska
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2020, 12:31:28:28 »
Dålig koll på Gullberg men först bör fläkten starta och sen kompressor.

Låter som antingen defekt fläktmotor eller så ger inte kretskortet rätt spänning/signal till fläktmotorn.
Borde dock ge en felkod!

Dock märkligt om den först startade upp med normal fläkthastighet för att efter rengöring av poolen inte starta upp med normal fläkt igen.
Skräp i systemet med då för lågt flöde genom växlaren borde få den att stanna och larma på flödet.
Har du kollat så du har ca 230V till värmepumpen så det inte hänt något där?

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepump går inte som den ska
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2020, 18:48:33:33 »
Låter som antingen defekt fläktmotor eller så ger inte kretskortet rätt spänning/signal till fläktmotorn.
Borde dock ge en felkod!
Instämmer, dock tycks det vara ovanligt att fläktmotorn lägger av i VP enligt vad som har skrivits här men det måste självklart hända. Jag skulle försöka mäta drivspänning till fläktmotorn först, trasigt relä i drivkretsen är troligen många gånger mer sannolikt än fel på själva motorn. Har dock ingen aning om hur lätt/svårt det är att komma åt. Tyvärr finns det ingen felkod för fläktmotorn.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump går inte som den ska
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2020, 18:55:03:03 »
På poolvärmepumpar tror jag aldrig jag råkat ut för en defekt fläktmotor, på luft/luft kan man råka på ett par stycken per år men finns ingen röd tråd på märken som det är vanligt på.

Men nån gång ska vara första gången :)

Utloggad miol

SV: Poolvärmepump går inte som den ska
« Svar #6 skrivet: maj 05, 2020, 07:25:17:17 »
Ok. Då blir det att ringa nån värmepumpsfirma antar jag för det här är bortom min kompetens :).

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump går inte som den ska
« Svar #7 skrivet: maj 05, 2020, 10:52:21:21 »
Kolla med ditt försäkringsbolag gällande hem/villaförsäkringen.
Beror i och för sig på hur gammal den är om det är lönt att ta det den vägen.

Utloggad miol

SV: Poolvärmepump går inte som den ska
« Svar #8 skrivet: maj 05, 2020, 12:22:10:10 »
Den beter sig lite märkligt nu. Jag startar den och petar igång fläkten. Nu går den utan att isa igen, men varven på fläkten är fortfarande ganska låga. Utöver det har den stannat tills defrosting mode automatiskt.

Kan allt bero på att vattnet är för kallt? Det är endast 9 grader eftersom jag fick fylla hela poolen igen pga reparation av hål i linern.

Utloggad miol

SV: Poolvärmepump går inte som den ska
« Svar #9 skrivet: maj 05, 2020, 12:25:18:18 »
Temperatur på förångarbatteri = -7

Temperatur på utvatten = 10

Utloggad Frittehallberg

SV: Poolvärmepump går inte som den ska
« Svar #10 skrivet: maj 05, 2020, 13:25:56:56 »
Men pumpar och fläktar som man måste "hjälpa" igång, så är min erfarenhet att det är kondensatorn som gått och rakat sig.
sist var den hydroforpumpen hos mig.
Den bara stod still och brummade. Efter lite hjälp att dra runt, så gick den.
Efter det bytte jag kondensator och den gick som den skulle igen.

Utloggad miol

SV: Poolvärmepump går inte som den ska
« Svar #11 skrivet: juni 01, 2020, 15:47:35:35 »
Sådär. Då har jag haft kylmekano här och det behövdes till slut en helt ny fläkt till pumpen. Nu går den som vanligt :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag