CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gullberg Jansson VP skillnad intemp/uttemp  (läst 7463 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suezen

Gullberg Jansson VP skillnad intemp/uttemp
« skrivet: maj 14, 2007, 19:31:12:12 »
Jag har en Gullberg Jansson värmepump, modell GJPACW 15, vattenflödet genom den reglar jag med en vanlig "bypasskoppling" för att på så sätt få det rekomenderade flödet 2,2 m3/h. Problemet är att jag inte riktigt kan få reda på ur stort flöde jag egentligen har igenom den. Jag har mätt upp flödet innan den kopplades in genom att mäta hur mycket vatten som kommer ur bypasskopplingen under 30 sekunder men det blir ju något helt annat då allt kopplas ihop...

Det skulle därför vara intressant att vet hur stor teperaturskillnad ni övriga med värmepump Gullberg Jansson har mellan inkommande/utgående vatten (går att avläsa på den digitala displayen (A=inkommande och B=utgående). Jag ligger oftast på ca 3 grader temperaturskillnad.

Mvh
Anders

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gullberg Jansson VP skillnad intemp/uttemp
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2007, 20:01:06:06 »
Hej,

Har en annan modell men tror regleringen är densamma, jag har inte hittills sett mer än 1 grad i skillnad på in och utgående.
Bypassen är satt helt på magkänsla. Mottrycket i anläggningen är 0,7 utan VP och 0,9 med hela flödet genom VP, så jag satte
ventilen i läget 0,8 i mottryck.

Poolen är så varm som inställningarna säger så det verkar funka fint, möjligen har jag lite väl stort flöde genom pumpen. Så länge pumpen inte stänger av sig och du får den temp du vill ha så är väl allt "hunky dory", så resonerar jag i allafall.

Har du kommit underfund med timerstyrningen ?, det har inte jag. En gång timer alltid timer är min konklusion. Tips ?

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad suezen

SV: Gullberg Jansson VP skillnad intemp/uttemp
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2007, 21:10:34:34 »
Vad menar du med "mottryck", tryckmätaren som sitter på sandfiltret eller? Och menar du i så fall att du ställt in bypassventilen så att du får 0,8? för du menar väl ingen inställning på pumpen?

Timerstyrningen förstår jag mig inte på, måste bryta strömmen för att stänga av den.

En annan fråga, har du någonsin sett att defrostlampan lyser? Det har inte jag men där är ingen isbildning så det verkar ju fungera.
« Senast ändrad: maj 14, 2007, 21:20:15:15 av suezen »

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gullberg Jansson VP skillnad intemp/uttemp
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2007, 21:53:45:45 »
Hej,

Japp med mottryck menar jag det som man läser av på sandfiltret. Utgår från att värmeväxlaren i VPn ger motstånd,
med hela flödet rakt förbi VPn har jag 0,7 i tryck, med hela flödet genom VP 0,9, sen sa magen att hälften var lagom. Det är nog lite väl mycket
kom jag på efter att ha svarat dig. Min pump GJPACW1V-30 skall ha ca 4,5 M3/timme vilket är ca 25% av min cirkulationspumps märkning. Jag vred lite på
bypassventilen och nu har jag två graders skillnad. Skulle tro att man kan justera ned flödet tills vPn stannar (flödesvakten) och sen öppna ventilen ett liten snäpp.

En annan faktor är (för mig i allafall) hur mycket skit man får ner i poolen, just nu fäller körsbär och annat oändliga mängder med i poolen oönskade saker.
Kör med netskim för att skona sandfiltret från denna kletiga massa. Luddet från korvarna på diverse träd bildar en filtaktig massa som stoppar flödet effektivt,
speciellt om den börjar gro lite (ca 10 timmar).Slutsaten är att om man miskar flödet för mycket till VPn så kan den stanna när man är på jobbet, och det vill man ju inte .....

Defrostlampan har jag aldrig sett lysa men, det görs avfrostning helt klart. Ibland ser det ut som VPn gått läck !! och jag har sett isbildning på kondensorn.

Återkommer kring timern när jag fått svar av G&J, verkar lite struligt om man skall göra den strömlös tycker jag.

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad suezen

SV: Gullberg Jansson VP skillnad intemp/uttemp
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2007, 22:07:43:43 »
Det ser även ut som min gått läck ibland men lampan för defrost lyser inte vilken den enligt manualen ska göra, dessutom går fläkten hela tiden.

i vilket fall som helst så värmer den bra ;D

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gullberg Jansson VP skillnad intemp/uttemp
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2007, 22:16:32:32 »
Hej igen,

Har din pump tryck/flödesmätare ?, min har en dylik som inte gör ngn glad.... :(
den hänger mer eller mindre på noll även om jag kör hela flödet genom pumpen.
Enligt G&J var den mätaren ett misstag, den verkar inte vara lätt att få koll på.....
Trycket i olika poolanläggningar varierar nog lite väl mycket.

Men som sagt det värmer gött !!

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad suezen

SV: Gullberg Jansson VP skillnad intemp/uttemp
« Svar #6 skrivet: maj 14, 2007, 22:18:57:57 »
Nä min har ingen tryck/flödesmätare.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Gullberg Jansson VP skillnad intemp/uttemp
« Svar #7 skrivet: maj 14, 2007, 23:55:00:00 »
Min pump GJPACW1V-30 skall ha ca 4,5 M3/timme vilket är ca 25% av min cirkulationspumps märkning. Jag vred lite på
bypassventilen och nu har jag två graders skillnad. Skulle tro att man kan justera ned flödet tills vPn stannar (flödesvakten) och sen öppna ventilen ett liten snäpp.

/ Housedad

Du ska göra tvärt om! ha högsta möjliga flöde genom VP! Om du vill ha ut max COP från VP!
Dock har GJ nå'n spec som säger att inte för högt flöde över vxl för då går den sönder (?) så om garantin försvinner vid högre flöde än vad GJ påstår så lägg dig på deras maxflöde! Vilket i ditt fall tycks vara 4,5m3/h
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gullberg Jansson VP skillnad intemp/uttemp
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2007, 07:37:54:54 »
Hej,

Jag skrev att man kan ine att man skall, det är ibland svårt med det skrivna ordet man menar en sak och det blir en annan.
Helt med på att ju högre flöde desto bättre effekt och/eller COP.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Marcus Gullberg

SV: Gullberg Jansson VP skillnad intemp/uttemp
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2007, 08:59:54:54 »
Hej igen,

skillnaden mellan in/uttemp brukar ligga kring 1 grad men det är ett approximativt värde(3 grader är också ok) och varierar mellan modellerna och beror på vilken gastyp du har och det flöde du har(bör vara lågt i ditt fall). Om maskinen är isfri skall den inte avfrosta, på våren brukar det hända på natten eller tidig morgon om du vill checka. Utetempen bör gå ner mot 5 grader innan den avfrostar(batteriet frostar på först då).

När det gäller vattenmätaren visar den trycket men det kan ju variera väldigt beroende på filter, rörböjar, höjdskillnader etc. Men ju lägre vattenflöde desto högre tryck mot väggarna så vill ni ha upp mätaren dra ner flödet så stiger mätaren.

Vi tittar på en ny lösning för vattenmätaren. Den skall bli betydligt mer exakt.

Mvh MG

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag