CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp- Pooldäck!- J&F Pool rund önskas bli rund  (läst 5405 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad de_rue

  • de_rue
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Almost there!!!
    • Visa profil
Hjälp- Pooldäck!- J&F Pool rund önskas bli rund
« skrivet: juni 27, 2006, 08:30:37:37 »
Nu när poolen står på plats, monterad och klar och allt underarbete är klart, vill passa på att tacka alla på detta forum för all den hjälp jag fått och resultatet hittils är strålande. Allt för noga är man men det står jag ut med då slutprodukten blir trevlig.

Har en J&F pool rund 4,5 meter, ska nu göra ett pooldäck runt har grävt de stoplfundament som behövs och även murat två lägre stödväggar av leca. Min fråga är nu efter regelverket börjar att ta form. Då man inte är någon snickare så undrar jag hur jag ska få poolen att vara rund och inte 10-kantig som idag med plåt sarg. Sargen vill jag byta ut till trä och allra helst ta bort för att helt klä in med trädäcket.

Någon som har förslag på hur man löser detta med tanke på bärighet och utseende. Trädäcket vill jag ha  någon centimeter över poolkant och frun önskar poolen rund så vilket alternativ har man .

Har även en önskan att fälla in belysning under denna överliggande kant, något som går eller är det helt knäppt tanke på el & vatten.

Hoppas att ni förstått min lite torftiga beskrivning.

Tack på förhand

Hälsningar

Niklas & Annie
JOF POOL 4,5 m. Uppvärmning i hög grad av solen :-), räcker gott med 25 grader på sommaren.

Poolgiganten

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp- Pooldäck!- J&F Pool rund önskas bli rund
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2006, 09:30:21:21 »
Hej !
Belysningen måste vara 12V utförande för att det inte ska bli fullständigt livsfarligt. Men det blir svårt med plats tror jag....
När det gäller verandan så har jag alldeles för dålig erfarenhet av JF:s pooler. Men det finns andra som vet...

Lycka till !!
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Hjälp- Pooldäck!- J&F Pool rund önskas bli rund
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2006, 10:26:35:35 »
Hej!
Vet inte om du redan sett att J&F har undervattenslampor för 1450:- som man hänger över poolväggen under topprälsen? Vet inte hur breda de är i diameter men om du ska göra sargen rund så kanske det blir några "extra" centimetrar i "hörnen" av den 10 kantiga poolen där de kan monteras under den nya runda sargen?
Transformatorn till den lampan är på 12 V (100W) och du kan byta linser på lampan för partystämning  ;)

Hälsningar från nykomlingen Fru Forsberg som bläddrar febrilt i poolkataloger just nu...
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Modellflygarn

SV: Hjälp- Pooldäck!- J&F Pool rund önskas bli rund
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2006, 10:43:38:38 »

Den vita sargen styvar nog upp det hela så jag skulle inte ta bort den helt. Men det borde vara okej att byta till en bräda. Det finns hål i plåtarna på stolparna så den kan skruvas fast underifrån om man vill det. Då blir det en tiohörning i trä istället. Sedan tar du fram sticksågen och sågar bort en stor halvmåne från den raka kanten in mot vattnet så den får en cirkelform. Och så lägger du trallen ovanpå och förbi den nya brädan. Till sist tar du sticksågen igen och sågar av ändarna på trallen så det blir en rund form till slut. Det skulle kunna funka.

Håkan
J&F Storpool 7.3x3.6

Utloggad de_rue

  • de_rue
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Almost there!!!
    • Visa profil
SV: Hjälp- Pooldäck!- J&F Pool rund önskas bli rund
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2006, 08:18:48:48 »
Tack för tipset. Kommer att byta ut vita sargen mot räsarg, att såga den rund går över min kunskap, känns inte som ett projekt för mig, synd för det hade blivi snyggare. Har ett problem också då jag vägt av med lasern att nivån är där vita sargen är idag och om jag ska läga en underliggande träsarg + trallen så blir den inte ivåg med marksten ???

Möjlig åtgärd?
JOF POOL 4,5 m. Uppvärmning i hög grad av solen :-), räcker gott med 25 grader på sommaren.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag