Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: El-inkoppling av JetSwim  (läst 4020 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
El-inkoppling av JetSwim
« skrivet: februari 12, 2020, 09:07:31:31 »
Hejsan alla proffs ;-)

Kan någon kunnig hjälpa mig att förstå hur motorn ska kopplas, Y- eller D-koppling? Förklara gärna för en okunnig skillnaden, och varför båda alternativen finns med i manualen. Vad händer om jag förväxlar faserna? Något som kan ta skada?

PS. Jag vet att en behörig elektriker ska koppla in detta. Men för det första går det inte att få tag i en elektriker för detta 5 minutersjobb. Sen suger det att i så fall betala typ 5000:- för detta... All el är redan framdragen till kontrollboxen, ska bara koppla in motorn...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Poolgiganten

Utloggad largab

SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #1 skrivet: februari 13, 2020, 02:59:11:11 »
Hej,
I Sverige har vi 400V mellan faserna.  Motorn ska därför Y-kopplas.
Andra länder kan ha 230V mellan faserna (Norge!?),  då ska man D-koppla.
Alltså, om du finns i Svea rike så ska du Y-koppla!!!

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #2 skrivet: februari 13, 2020, 09:40:07:07 »
Tack för ett bra svar! Då vet jag.

Har nu också fattat att om motorn skulle gå åt fel håll så växlar man tex bara fas 1 och 3 (men jag hoppas att färgerna på kablarna stämmer med faserna). Rotations riktningen kanske jag kan kolla med ett buntband in i fläkten. Hållet den viker sig åt ger riktningen...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Erica

SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #3 skrivet: februari 18, 2020, 00:15:38:38 »
Ja i Sverige så är alla normala elmotorer Y-kopplade och matas med 400 V. Större motorer är ofta avsedda för YD-start och är då D-kopplade i normaldrift. Men poolpumpar för privatbruk kommer oftast inte upp till den storleken. JetSwims kan dock vara rätt stora...vi har en hemmabyggd variant på 11 kW och den har D-koppling. Men av skylten på din pump framgår klart att detta inte gäller din pump, den skall Y-kopplas.

Vad det gäller Norge så är spänningen (fas-fas) oftast 230 V, men det finns undantag. Det är därför det normalt finns TVÅ säkringar (eller en tvåpolig automatsäkring) till en vanlig belysningskrets i Norge.

Att kabelfärgerna skall stämma med faserna är nog ofta ett önsketänkande. I nyare hus finns en viss chans, i äldre anläggningar kan du inte ens räkna med att inkommande matning till huset har någon garanterad fasföljd. Om den går åt fel håll skall du alltså växla plats på två av faserna, godtyckligt vilka två som du tar.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #4 skrivet: februari 18, 2020, 16:49:36:36 »
Tack Erica, som alltid, bra förklarat!
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #5 skrivet: februari 21, 2020, 16:27:55:55 »
När jag installerade min simtränare på 5,5hk var jag tvungen att frigöra 3 st 16A i centralen. Bytte då ut bastun som var trefasansluten med tre 16A säkringar mot en annan enfas på 10A.

Bastuns aggregat är bytt för att passa säkringen på 10 A.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #6 skrivet: februari 21, 2020, 16:30:17:17 »
Vidare glöm inte att säkringen bestämmer vilken ledningsarea du ska använda för din installation.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #7 skrivet: februari 21, 2020, 16:33:40:40 »
Vilket betyder 1,5mm2 om du har trefas och 2,5 om du kör enfas.

Själv fick jag ta 2,5mm2 för 16A trefas
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #8 skrivet: februari 21, 2020, 16:46:37:37 »
Kan tillägga att det är ägaren av elanläggningen som är ansvarig för alla installationer.

Verkar inte spela någon roll om obehörig eller behörig gjort jobbet?
Det är min tolkning.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #9 skrivet: februari 21, 2020, 17:00:20:20 »
Verkar vara så att en vanlig orsak idag till elbränder inte beror på felinstallationer utan undermåligt material som kan köpas billigt överallt.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan