Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ppm stabilizer  (läst 11432 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

ppm stabilizer
« skrivet: maj 16, 2014, 18:29:17:17 »
på mina stickor har jag ph, fritt klor och alkalinity  så långt är jag med, detta vet jag hur tolka och hur justera, men vad betyder sista kontrollen dvs ppm stabilizer ? den ligger lite lågt för mig nu men alla andra värden helt perfekt. Hur höjer man detta och vad står det för ?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: ppm stabilizer
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2014, 20:57:01:01 »
"Stabilizer" tillsätts för att förhindra att kloret bryts ned av solen, alltså delvis för att minska klorförförbukningen. Det aktiva ämnet är cyanursyra. För låg halt medför (för utomhuspooler) större klorförbruning. För högt kan bli katastrofalt, man kan få klorblockering, d.v.s. att kloret slutar att desinficera vattnet, och då har man etrt stort problem eftersom det inte finns några kemikalier för att rätta till problemet. Man måste då alltså byta vatten, helt eller delvis.

I inomhuspooler skall man aldrig använda cyanursyra. Den behövs inte (ingen sol) och p.g.a. låg vattenomsättning så är det stor risk att få klorblockering så småningom.

Många typer av klorpuckar innehåller cyanursyra, varför ämnet ofta tillsätts utan att man är medveten om detta.

Utloggad nyburjare

SV: ppm stabilizer
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2014, 23:18:39:39 »
Tack för det, då förstår jag varför det är lågt, har inte använt puck sen i somras, bara chockat skall börja med puckar om någon vecka när kloret minskat, då får jag säkert även högre stabilizer

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag