Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grund till Intex 3,66 m, 76 cm djup  (läst 9175 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fröken Mort

Grund till Intex 3,66 m, 76 cm djup
« skrivet: juli 06, 2011, 18:15:08:08 »
Hej!
Jag undrar om nån kan råda oss lite?  <help>
Vi har livliga diskussioner hur vi löser vår lutande poolplats. Gräs och matjord är  bortgrävt, dock utan att det grävts mer på den högre delen om ni förstår? Lutar m e r än några cm....
Frågan som är nu är då:
 Gräva så det är i våg och sen lägga på "grundmatrialet", eller om det går att  med hjälp av det samma, göra underlaget i våg? Sistnämna i den skulle då göras med sättgrus  ???
Om detta tvistar vi och står därmed står allt en smula stilla här.
Sen undrar jag om det går att använda "sättgrus" i stället för makadam och stenmjöl?
Jag är tveksam där måste jag erkänna, men som sagt vi är av olika åsikter..
Help please!!!!
« Senast ändrad: juli 06, 2011, 20:20:22:22 av Mort »
Rörpool, 366x076 cm, rund - Intex Nordic
Sandfilter pump av något slag (?)

Poolgiganten

Utloggad Fröken Mort

SV: Grund till Intex 3,66 m, 76 cm djup
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2011, 20:36:19:19 »
Ingen som vet?
Rörpool, 366x076 cm, rund - Intex Nordic
Sandfilter pump av något slag (?)

Utloggad Fia

SV: Grund till Intex 3,66 m, 76 cm djup
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2011, 22:58:06:06 »
Hej o välkommen! :)

Jag tycker absolut att ni ska gräva i våg o sen lägga grundmaterialet.
Det är bättre att gräva ner än att bygga upp. Det skulle ju vara tråkigt om er poolpalats halkar på sniskan igen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fröken Mort

SV: Grund till Intex 3,66 m, 76 cm djup
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2011, 13:30:46:46 »
Ja visst är det bäst att göra rätt från början :).  Bara hoppa i  soltoppen o gå ut o gräva, får jag lite sol på samma gång.. 8)
Rörpool, 366x076 cm, rund - Intex Nordic
Sandfilter pump av något slag (?)

Utloggad Fröken Mort

SV: Grund till Intex 3,66 m, 76 cm djup
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2011, 14:23:26:26 »
Nån åsikt om att byta ut makadam mot sättgrus? ???
Rörpool, 366x076 cm, rund - Intex Nordic
Sandfilter pump av något slag (?)

Utloggad Fia

SV: Grund till Intex 3,66 m, 76 cm djup
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2011, 19:32:59:59 »
Jag är osäker på vad sättgrus är så det kan jag inte svara på.
Om den ska stå ovanmark o bara ha avvägd mark runt så skulle jag använda stenmjöl för att få en hård yta som tål hopp o hälar.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fröken Mort

SV: Grund till Intex 3,66 m, 76 cm djup
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2011, 20:05:17:17 »
Ja, stenmjöl är nog det som det får bli.  Har grävt ur i dag så det ser plant ut, får ta en närmare kolla i morgon och sen får han här hemma ta en sväng med släpkärra ;)
Rörpool, 366x076 cm, rund - Intex Nordic
Sandfilter pump av något slag (?)

Utloggad thesmurfen

SV: Grund till Intex 3,66 m, 76 cm djup
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2011, 21:26:04:04 »
Vi grävde ur i våg, la dit vanlig bygg-maxfrigolit, slängde på sandlådesand och plattade ut med fötter och en bräda...så har den stått i två månader nu och botten är alldeles perfekt! ja just ja, vi la en brädbit under varje ben oxå....

vi har samma storlek på pool som ni...
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad Fröken Mort

SV: Grund till Intex 3,66 m, 76 cm djup
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2011, 11:41:35:35 »
Nu är det grävt helt i våg så i morgon skall det hämtas lite material till grunden..
Men.. nu har svärfar gett förslag på att sand är mycket billigare/lättare så nu  verkar min ide om makadam/stenmjöl eller bara stenmjöl bli ned röstad..
 Platsen där poolen står lutar, grävt där poolen ska stå men resten av tomten där lutar neråt mot poolen... Alltså även om det är grävt i våg för poolen så lutar resten.  Kan man verkligen få ett bra resultat med bara sand då och fylla upp gropen med??? Är mycket tveksam.. 
 Kan man  ha  30-35  cm sand där och sen vara säker att det inte rör sig om det blir ett redigt skyfall??
Eller behöver man inte ha så mkt sand utan bara ha på bottten. men då blir det ju långt ifrån kant i kant till resten av marken runt??  <help>
Rörpool, 366x076 cm, rund - Intex Nordic
Sandfilter pump av något slag (?)

Utloggad Åsa S

SV: Grund till Intex 3,66 m, 76 cm djup
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2011, 15:43:59:59 »
hej!

Är långt ifrån expert på detta, men jag vet att sand inte packar sig på samma sätt som stenmjöl = stor risk att det flyttar på sig. Märkte det när vi jämnade av gräsmattan lite med sand för vår gamla rörpool, och då handlade det om ett lager på 2-3 cm bara. Ändå kände man att det inte blev stabilt under poolen. Satsa hellre på stenmjöl och padda det noga tycker jag! Har läst (här på forumet + i poolsäljares rekommendationer tror jag) att man ska blanda i en viss mängd cement/betong i sanden. Minns dock inte om det stod vilka proportioner man skulle ha mellan sand och betong, eller om det bara var när man bygger sandvall i poolen. Om ni i slutänden väljer sand kanske det kan vara värt att kolla upp detta? Vi håller också på med poolbygge nu, och har grävt ur ca 30 cm, fyllt på med bärlager och stenmjöl och ställt upp poolen. Håller just på med "ram" runt poolen + pooldäck. Pust! Det tar alltid mer tid och kostar mer än man helt optimistiskt inbillar sig från början! :)  Lycka till med ert bygge! /  Åsa

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag