CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dagstemp 2011  (läst 81398 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

Dagstemp 2011
« skrivet: mars 09, 2011, 22:45:18:18 »
Nu har den första forumaren dragit igång poolen så fyll på med era temperaturer! O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad gangalo

SV: Dagstemp 2011
« Svar #1 skrivet: mars 10, 2011, 00:24:55:55 »
Ja det var jag som var skyldig. Just nu 17 grader och stigande...

Roland

Utloggad Mr2T

SV: Dagstemp 2011
« Svar #2 skrivet: mars 10, 2011, 01:12:01:01 »
Nymonterat pooltak. En decimeter is i poolen. Varmvattnade-loss den trådlösa termometern och bytte batteri och lade den ovanpå isen, nu under pooltak då alltså. visar 0.5 grader med några nyfallna millimeter snö utomhus här i Norra Skåne. I helgen kopplas värmepumpen in om jag orkar, det ska ju bli 9 grader på Söndag, så drar jag igång utan värmepump men med full fart på vacuumrören.  <sol> Har precis beställt en Exibea ELIQ av Rickard, ska bli intressant att se vad värmepumpen tar för effekt.
« Senast ändrad: mars 10, 2011, 01:16:15:15 av Mr2T »
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Daphne

SV: Dagstemp 2011
« Svar #3 skrivet: mars 10, 2011, 20:45:41:41 »
Ja det var jag som var skyldig. Just nu 17 grader och stigande...

Roland

AVUNDSJUK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad gangalo

SV: Dagstemp 2011
« Svar #4 skrivet: mars 12, 2011, 09:33:24:24 »
22 grader och premiärbad av barnen, själv väntar jag nog till 25... minst.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Dagstemp 2011
« Svar #5 skrivet: mars 12, 2011, 10:25:05:05 »
 O0 O0 O0 ;D
/ Johan
PS du kommer nog att få julkort från ditt el bolag :)

Jag var ute och kollade vi har 4,5 grader, Lite i kallaste laget  :(
« Senast ändrad: mars 12, 2011, 10:36:43:43 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Dagstemp 2011
« Svar #6 skrivet: mars 12, 2011, 15:19:44:44 »
O0 O0 O0 ;D
/ Johan
PS du kommer nog att få julkort från ditt el bolag :)
Julkort?!....han kommer att få hedersplats bland mest lönsamma kunder...... :o

Skämt åsido, i linje med de tankar man som poolägare kan ha, som i mitt fall, och bygger på om man med pooltak kunde sikta på "året-runt-bad", mer eller mindre, är det intressant.
Följdfrågan till "gangalo" blir - vad värmer du med och hur länge innan du kom upp i nuvarande premiärdoppsgraderna?

undrar "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad gangalo

SV: Dagstemp 2011
« Svar #7 skrivet: mars 12, 2011, 17:44:25:25 »
Tror inte att det är poolen som gör att jag får julkort...

Jag har pooltak och solfolie. Sen har jag kört cirkulation 8 timmar per dygn hela vintern. Poolen var som lägst nere i 4 grader och hade spontant stigit till 8-10 i förra veckan.

Värmer med bergvärme och det tog bara 5 dagar att komma i 22 grader, i morgon kommer jag att ha 25 och då höjer jag inte mer denna månad. Det har varit en hel del sol senaste veckan och idag var det 25-30 grader under taket. Tror faktiskt att det är solen som har stått för huvuddelen av energin.

Pooltaket gör en enorm skillnad under dygnets ljusa timmar men inte speciellt mycket under natten. Poolen ligger också i rakt söderläge och har sol hela dagen. Min ursprungstanke var vinterbad men märkte i november att det skulle bli dyrt att hålla igång värmen hela vintern. Men badsäsong mars-november är ju rätt ok också.

Roland

Utloggad zolkoo

  • LOL
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höllviken
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • PP-Pool Niveco, 7.3x3.5 första säsong 2011
    • Visa profil
SV: Dagstemp 2011
« Svar #8 skrivet: mars 12, 2011, 18:26:44:44 »
La pool oktober 2010, när poolen var nerhissad, uppfylld till 75% tog jag och min fru ett premiär-dopp i 7 gradigt vatten, lite smutsigt, men det var det värt....

Nu väntar jag på att grävarna ska bli klara med sitt så jag kan bygga trädäck runtom! isen flyter i 5 gradigt vatten (idag).

Bor söder om Malmö....

Vi har en PP pool....
PP-Pool Niveco, 7.3x3.5 - Värmepump - Brilix TPH100 första säsongen blir 2011 om allt funkar:) - pool.zolkoo.com

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Dagstemp 2011
« Svar #9 skrivet: mars 13, 2011, 11:44:55:55 »
Tror inte att det är poolen som gör att jag får julkort...

Jag har pooltak och solfolie. Sen har jag kört cirkulation 8 timmar per dygn hela vintern. Poolen var som lägst nere i 4 grader och hade spontant stigit till 8-10 i förra veckan.

Värmer med bergvärme och det tog bara 5 dagar att komma i 22 grader, i morgon kommer jag att ha 25 och då höjer jag inte mer denna månad. Det har varit en hel del sol senaste veckan och idag var det 25-30 grader under taket. Tror faktiskt att det är solen som har stått för huvuddelen av energin.

Pooltaket gör en enorm skillnad under dygnets ljusa timmar men inte speciellt mycket under natten. Poolen ligger också i rakt söderläge och har sol hela dagen. Min ursprungstanke var vinterbad men märkte i november att det skulle bli dyrt att hålla igång värmen hela vintern. Men badsäsong mars-november är ju rätt ok också.

Roland
Imponerande effekt <sol> - har du under pooluppvärmningen "delat" bergvärmen med husvärmebehovet eller styrt över till prioriterat pool? <hmm>
Antar du har koll på borrhålstemp. och att du inte ser ngn. fara för "överbelastning"?

Ser samma möjligheter för egen del (OM pooltak anskaffas....)  och även om inte "året-runt-öppet" är det inte fel med +2 till 3 månader extra O0

Mvh. "Poolbadaren"
PS. Vilken del av landet är du i? DS.
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag