CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Total kostnad för ovanmarkspool?  (läst 22739 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Polly

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Total kostnad för ovanmarkspool?
« skrivet: augusti 11, 2010, 15:37:28:28 »
Hej,

Funderade på en nedgrävd pool men efter samtal med Folkpools representant som klämde i med ca 450000 totalt  (4x8 m) (utan sprängning och annat fördyrande som kan tillkomma) la vi det på is. (Helentreprenad.)

Tittar dock på vad det kan kosta med en indäckad ovanmarkare, men det är svårt att få grepp om vad det kan kosta.

Ni som valt ovanmarkare, vad har er poolinstallation gått på? Specat ungefär om möjligt på:

Markarbete (gjort det själv eller hyrt in, hur långt har ni grävt ner den osv)
Poolpaketet (vad ingick, monterade ni själv eller hyrde in hantverkare)
Trä/trall för inbyggnad (hur många kvadrat, gjorde ni det själv osv).
Värmesystem?
Elanslutningar?

Vi funderar på att gräva ner poolen några decimeter och sen bygga trädäck ihop med befintlig altan. Vi har källare på huset så altanen är lite upphöjd, men inte så hög som poolen blir.
Det är lite svårt att tänka sig hur det kommer se ut i vår helt plana trädgård...tänkte oss trappsteg runt om upp på tre sidor och bara en trätäckning på "baksidan" mot häcken som är tomtgräns, bara lämna så mycket så man kan klippa häcken bakom poolen.
Läste ett inlägg om någon som hade en pool som maken mest tyckte såg ut som en sån där dyngsamlare man har på bondgårdar... ;) Vill gärna undvika det! :)

Någon som gjort något liknande som har bilder att lägga ut? De flesta verkar ha nedgrävd pool, skulle vara kul med bilder på ovanmarkpooler som inte är mycket nedgrävda.

Har startat upp "prova på pool"-projektet med en Intex 5.50 x 1.32.
Sandfilterpumpen är igång, poolen är chockklorerad och värmepumpen (Esraspa) är påkopplad.
Poolen kommer däckas in och byggas ihop med altanen.

Poolgiganten

Utloggad sjabth

SV: Total kostnad för ovanmarkspool?
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2010, 18:12:52:52 »
450.000! Ingår då in- och utlopp i guld och trappor i elfenben?

Folkpool har kvalitet på sina installationer, men har väl inte gjort sig kända för att vara speciellt billiga.

Jag har en budget på under 200.000, räknar med att göra en hel del jobb själv, men räknar med att få in både en riktigt bra saltklorinator, poolrobot och pooltak i den kalkylen.
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad vionne

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholms skärgård
  • Antal inlägg: 87
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Total kostnad för ovanmarkspool?
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2010, 12:59:55:55 »
Hej Polly!
Du har samma frågor som jag hade för någon månad sedan! Jag tror jag ska starta en egen tråd och berätta om vårt poolbygge mer utförligt. Men så länge...

Vi köpte efter många övervägande en rund pool från Nettopool.

http://www.nettopool.se/opalrund.html

Vi valde rund 1,5 m djup och 4 m diameter. Liner 0,6mm och alla behövliga filter och tillbehör ingick. Dock inte övertäckning eller värmesystem vilket vi tyckte var bra för då kan vi välja själva vad vi vill ha.

Poolen har grävts ner ca 70 cm resten kommer byggas in när altanen byggs ut.

Vi tog hjälp av folk med grävare för att gräva ur, lägga i bra material, isolera och senare för återfyllning. Räkna med att det kan kosta 8-20 tusen för det beroende på hur tomten ser ut etc.

Balkongmatta att ha under lindern köptes billigt från Bauhaus, de hade rea när vi behövde.

Kontakten med Nettopool har fungerat kanon. De har haft kvällsöppet med support när vi byggt så vi har kunnat ringa och fråga om allt.

Bygget har varit ganska enkelt bara man är noga. Den känns oväntat gedigen och stabil och vi är jättenöjda!

Nu har vi en pool som funkar att använda och har satt fart med altanbygget.

Lycka till med dina funderingar!


Så byggde vi vår runda 4m/1,5m pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.0

Utloggad Polly

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Total kostnad för ovanmarkspool?
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2010, 14:22:43:43 »
Tack för svar,

Har oxå tittat på nettopool, det känns som om dom ligger hyfsat i kvalité. Vad var det som gjorde att ni valde just dom?

Vi kommer inte kunna gräva ner vår pool mer än möjligen 20 cm för vi har fjärrvärmeledningar där vi nu bestämt att vi vill ha poolen.
Där vi tänkte gräva ner poolen från början blir väl trångt och skuggigt med träd etc.

Men nu har vi fått veta att vi i princip inte får varken ställa en pool eller bygga altandäck över ledningarna.
Vattenfall ska komma nästa vecka så vi får diskutera det hela. Trist när man har gjort hela grovskissen och börjat titta ut pool, värme och täcke och ritat "poolområdet" med trappor och soldäck osv.   :-\

Om de säger nej kommer vi inte kunna förbinda poolen med befintlig altan alls + att vi inte kan lägga den där vi vill ha den + att vi får lov att välja en betydligt mindre modell än vad vi vill ha.
Vi kommer inte heller kunna bygga trädäck/lägga plattor och stenar längs husets framsida istället för de gamla fula betongplattorna och de hemska barrplanteringarna som är längs hela framsidan eftersom ledningen går framför hela huset och vidare genom trädgården, grr!

Vi hoppas dock att dom kommer säga att det är OK i fall vi är beredda att ta bort pool + däck om dom måste komma åt ledningarna. Kul blir det ju inte, men det är i alla fall bättre än alternativet.

Sjabth: såg inte till några gulddetaljer :). Han på Folkpool trodde bara paketet och tillbehör (extraval: trappa, upprullning (den för ca 20000) och värmepump) skulle gå på ca 250000. Vet inte hur han räknade, vi gick därifrån eftersom vi tyckte det var svårt att hosta upp 450000, det fastnade liksom i halsen...
Har startat upp "prova på pool"-projektet med en Intex 5.50 x 1.32.
Sandfilterpumpen är igång, poolen är chockklorerad och värmepumpen (Esraspa) är påkopplad.
Poolen kommer däckas in och byggas ihop med altanen.

Utloggad vionne

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholms skärgård
  • Antal inlägg: 87
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Total kostnad för ovanmarkspool?
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2010, 16:45:45:45 »
Oj, jobbigt om man redan från början vet att man kanske måsta flytta poolen. Ja då har ni ju en del att fundera på...

Vi valde en pool från Nettopool för att de passade våra krav. Vi ville ha ett djup på minst 130, vi ville ha en liner på minst 0,6 mm och vi ville helst köpa värmare och täckning själva i efterhand för max valfrihet.
Jag tror vi tittat på fler än 10 olika tänkbara leverantörer innan vi bestämde oss. Många kändes för "smäckiga". Erbjöd tex liner på 0,25 mm. Lite klent tyckte vi.
Folkpool hade ett alternativ (med enkel värmare + täckning) som vi sneglade på men då skulle priset hamna på dryga 60 tusen. För mycket helt enkelt. Plus att när jag ringt till den butik som är närmast mig har det varit telefonsvarare 4 av 6 gånger. Kändes som de vuxit sig för stora för en liten kund....
Nu i efterhand har vi sett att det finns åtminstone en till leverantör som har just "vår" pool men jag måste säga att jag gillar bemötandet vi fått från Nettopool. Vi ringde gång på gång under byggtiden och fick alltid trevligt och tålmodigt bemötande. Vi kände oss trygga och det är viktigt för en nybörjare på området...
Lycka till med era funderingar!
Så byggde vi vår runda 4m/1,5m pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.0

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Total kostnad för ovanmarkspool?
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2010, 07:08:00:00 »
Vi har precis byggt en JF Storpool 4,5x7,6 meter.

Poolbygget blev MYCKET DYRARE än vad jag räknat med... ändå återstår pooldäcket... Jag har ännu inte fått räkningen från VVS-killen... Jag gissar att mitt totalpris - so far - ligger runt 80.000 kr. I priset ingår poolpaket (30.000 kr), grävning, dränering, makadam och stenmjöl, filterdukar, fuskgräsmatta, dränkbar pump, VVS-arbete (rör, slangar, en djävla massa böjar och anslutningar, styrkort till ackumulatortanken som är ansluten till befintlig luft/vattenvärmepump, solpump och kopparrör för inkoppling av befintlig solvärme, värmeväxlare, backventil, åtskilliga arbetstimmar m.m.) Vi har placerat vår pump cirka 12 meter från poolen i garaget. Poolen värms av vår ackumulatortank som är kopplad till husets ordinarie värmesystem- en luft/vattenvärmepump och solfångare.

Vi har anlitat folk till grävning och VVS-arbetet. Resten har vi gjort själva. Monteringen av poolen var lätt!  :)  Vi kallade in extrapersonal när det var dags att rulla ut poolväggarna. I övrigt byggde maken och jag poolen själva.

Vi kommer INTE att börja bygga trädäck i år. Det blir vårens projekt. Likaså att täcka de utjämnade schaktmassorna med matjord. För pooldäcket räknar jag med en kostnad om cirka 20.000 kr.


I poolpaketet om 30.000 kr ingick -  förutom poolen med ordinarie tillbehör - en självgående dammsugare, extra klor, soltäcke av bubbelplastmodell (REKOMMENDERAS!), vintertäcke samt poolspelen basket och volleyboll....
Jag köpte min pool till försäsongspris i mars månad.

Här är vårt bygge dokumenterat: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0

Jag har inga andra pooler att jämföra med - än vår gamla stålrörspool på 15m2 - men jag är mycket nöjd med vår Storpool och supporten från JF.   O0




Du skriver att ni inte kan gräva ner mer än 20 centimeter. Tänk på att underlaget (dränering, makadam m.m.) bygger 20 cm... Vilket innebär att poolen kommer att ligga HELT ovan jord.

Går det inte att flytta på fjärrvärmeledningarna?
« Senast ändrad: augusti 15, 2010, 07:13:25:25 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad frida

SV: Total kostnad för ovanmarkspool?
« Svar #6 skrivet: augusti 26, 2010, 12:19:20:20 »
Kolla så att kommunen har servitut på ledningarna!
/F
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Utloggad Holton

SV: Total kostnad för ovanmarkspool?
« Svar #7 skrivet: september 10, 2010, 16:32:10:10 »
Köpte JF 7,3x3,6m däckat denna och har sedan en brillix 100 luftvärmepump till detta. Ingen hantverkare kontaktad, allt gjort på egen hand.

Pool 30000
Värmepump typ 14000
Ledningar och liknande till Värmepumpen 1000
Stenmjöl till botten 2000
konstgräsbotten (förövrigt guldvärt när ett litet hål i linern tackvare gräset inte sköljde bort sanden) 1000
isolering under och runt om ca 3000

Sedan trädäcket... ja vi började i liten skala, men det blev rätt stort, 1000 löpmeter 145mm trallvirke kanske säger endel om storleken. Ja, det blev väl typ 40-50 tusen till. Då har vi allt på enkla betongplintar och ibland på cementplattor. Vi har lättgrävd sandjord så vi har grävt med spade =) El och vatten fanns redan så ingen kostnad där än, vi kommer att byta säkring till värmepumpen då den är på 2200w och det maxar 10 ampere säkringen, har haft ett par onödiga stopp som så här års ger trist badtemp, vi försöker ha 28-30 grader, men nu i september börjar vi känna att det kan vara läge att ge upp, kommer för övrigt just in från en underbar eftermiddag i solen och poolen =)

Jag var otroligt skeptisk till fruns poolplaner, men nu... ja det är aldrig försent att ändra åsikt!
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag