VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Filtret håller på att spricka.............................  (läst 8683 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
hej
har fått problem med sandfiltret, köpte ett Hayward Sandfilter (Garden S1) från Folkpool 2009 i jan.
Började läcka för 2 dagar sedan droppade lite så jag hade en handduk runt foten som sög upp vattnet,
i morse när jag kollade i förrådet så var det ganska blött på golvet en pöl på c:a 2 meter i omkrets läckaget var större nu, talade med Folkpool igår skall få ny filterbehållare men deras tekniker hade semester och kommer om en vecka.
Tror inte jag kan vänta så länge skall till Tallin med Queen Baltic på måndag - onsdag.
Veckan efter skall vår dotter bo i huset och då vill hon ju bada.
Alltså det är torsdag eller fredag som gäller för filterbyte, trodde detta inte kunde hända efter nästan 2 år
läckan är i skarven uppåt halsen och blir tydligen större och större frågan är om det till slut spricker.
Just nu är cirkulationspumpen avstängd har provat att lägga på lite silicon på utsidan skall testa imorgon men förmodligen blir trycket för stort så det far nog bara bort.
Ja,Ja det var ett litet problem  ;D
// carlos <sol> 
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Filtret håller på att spricka.............................
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2010, 16:03:23:23 »
Som tillfällig reparation kan kanske 2-komponents glasfiberspackel (finns t.ex. på Biltema eller Clas Ohlson) fungera. Problemet är väl att hålla ytan torr för det måste läggas på en torr yta. Kanske om du stänger pumpen och torkar med en varmluftspistol eller en hårtork innan du lägger på det ? Sandpappra sedan gärna ytan lite också så fäster det bättre.

Silikon tror jag mindre på. Silikon tätar jättebra men har ingen nämnvärd styrka i fråga om att hålla ihop saker, alltså i detta fallet att förhindra att sprickan vidgar sig. Har filtret möjligen frusit sönder under vintern ?

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Filtret håller på att spricka.............................
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2010, 20:34:21:21 »
hej
filtret har stått inomhus i förråd där jag haft minst 10 grader hela vintern
när jag talade med folkpool så har detta problemet uppstått på flertalet filter, tydligen inget nytt problem
kommer att få ett nytt, hayward har 5 år garanti på dessa saker.
om inte siliconet håller så skall jag testa din metod, kanske kan jag få filtret i tid så kan jag byta själv
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad pejo

SV: Filtret håller på att spricka.............................
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2010, 06:57:44:44 »
Det finns ett lim som heter PL400 det fäster bättre om det är en "feta" plasten än vad silicon gör.
Detta gällde mej när jag försökte laga mitt gamla filter.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Filtret håller på att spricka.............................
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2010, 13:26:12:12 »
hej
tack för alla goda råd.
Vilket anser ni vara bäst lim att använda Tangit eller PL 400 utanpå hela skarven c:a 2 dm (skarven börjar ju där filtret går ihop, innan halsen vill säga).
Tangit torkar väl snabbare c:a 1 dygn emot PL 400 som behöver 3-4 dagar för att bli starkt.
mvh carlos <sol>

Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Filtret håller på att spricka.............................
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2010, 19:03:22:22 »
Jag hade börjat med en tops o aceton.
Sånt har ju frugan säkert hemma ::)


Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Filtret håller på att spricka.............................
« Svar #7 skrivet: juli 08, 2010, 11:46:10:10 »
hej
har nu varit i Tallin 3 dagar och nu blir det tur att ta hand om filtret skall få en ny behållare idag om allt fungerar bifogar en bild på läckaget
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Filtret håller på att spricka.............................
« Svar #8 skrivet: juli 09, 2010, 09:57:45:45 »
hej igen
Ny behållare monterad, gick mycket bra att dammsuga ur sanden  ur det gamla filtret.
Fick även ny sand men eftersom sanden bara använts 1 år så återanvände jag den i nya filtret,
allt gick på garantin men jag monterade själv.
Kan ju använda de säckarna om 4-5 år snål som man är ;D
Så nu är allt klart så att dottern kan bo här samt bada under nästa vecka, skönt O0.
//carlos <sol>

Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Filtret håller på att spricka.............................
« Svar #9 skrivet: juli 09, 2010, 10:48:40:40 »
Tja, bilden visar ju ganska tydligt att det var fabrikationsfel.
Skarven mellan gjuthalvorna verkar väldigt porig

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag