VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stora problem med vattnet  (läst 10669 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joksi

Stora problem med vattnet
« skrivet: augusti 29, 2021, 17:14:49:49 »
Hej,

Behöv hjälp!

Har I princip större delen av sommaren haft återkommande problem med nån brun/gul/grön beläggning på botten och sidorna. Jag borstar bort allt varje gång så det blandas i vattnet, har cjocklorerat både en gång och två gånger, dagemefter verkar det vara borta (inte lagt sig på botten igen iaf...), men så unom10 dagar max börjar det dyka upp igen.
Det är nitors chocklor jag använder.
Jag har även provat med "klar pool" samt nåt algmedel, som ska kunna behandla en helt grön pool, men tyckte inte det hjälpte...
Effekten av detta blir att vi i princip badat hela sommaren i höga klorhalter, tex så chockkloterade jag senast för ca 10 dagar sedan. Idag är det fortfarande 10-15ppm i vattnet...! Hur är det ens möjligt? Poolen är bara täckt med en flytande termofolie, och de flesta soliga dagar försöker jag ta av den efter klorering. Gör varken till eller från...

Som ni ser, jag behöver råd. Varför blir jag inte av med beläggningen (alger?) och varför försvinner inte klornivån efter chockklorering på minst 2 v?

För övrigt så kör jag pump 24/7 (original patron, ha jag vet inte det bästa) och använder aquacheck stickor, som mäter ph, klor, alkalinitwr och cyanursyra. Alla värdena ser ok ut (förutom klotet som är mörklila), dvs det är inte för högt ph värde och cyanursyra för att antyda klor blockering. Jag har dessutom bytt ut stora delar av vattnet under sommarens gång...

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2021, 19:27:13:13 »
Fråga nr 1, kommer nog fler..... vad har du för filter, hur kör du filtrering ?

Klor tar inte bort alger, det döda alger . stor skillnad

OK nu såg jag PATRON,, där har du felet

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2021, 19:43:30:30 »
Tack!

Så du påstår att med ett patronfilter då kan man inte hålla en mindre pool algfri...? Låter märkligt.
För övrigt, döda alger ska väl inte återuppstå?

Fråga två, varför sjunker inte min klorhalt? Och hur kan alger bildas igen med hög klorhalt?

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2021, 20:38:38:38 »
Inget filter håller poolen algfri.. det gör kloret som dödar gröna alger. Har det gått så långt att man har gröna alger vill jag påstå att det är oerhört svårt att filtrera bort allt som kloret dödat. Dvs alla växtdelar finns kvar i poolen. Kanske man även behöver flocka o det går ite alls med patronfiltet.... min orubbliga åsikt är att det första man ersätter i ett budget poolpaket är att ersätta kaffefiltret med ett sandfilter... patron funkar väl hyfsat mot löv o annat ... men att filtrera efter dödat alger är dömt att misslyckad..  även med sandfilter kräver det lite jobb med täta backspolningar. Ska du göra samma med patron får du köpa upp butikens patronlager o byta extremt ofta

Brun.gult tror jag inte betyder nya levande alger. Det är döda partiklar som du virvlar upp ... sen tar det ett tag innan det fäller ut o lägger sig på botten.. det är då man tillsätter flockmedel. Då går de snabbt o man kan suga upp på botten... men flock går inte med patronfilter
« Senast ändrad: augusti 29, 2021, 20:43:17:17 av nyburjare »

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2021, 21:03:38:38 »
Många som skriver om att patronfilter är sämre än sandfilter, jag tror dock att patronfilter oftast klarar att hålla vattnet rent men med lite mer jobb.
Jag bytte dock från patron till sand i min pool, främst för att få bättre flöde och för att det är lättare att underhålla.

Låter som att du har alger. Blir väggarna hala? Växer överallt?

Nästan alla algproblem skall gå att bli av med mha chockklorering, om man gör det tillräckligt noggrannt:
- Hög klornivå, anpassad efter cya-nivån
- Bibehåll den höga klornivån ett par dagar, låt den inte sjunka
- Konstant filtrering och borsta flera gånger

Jag hade dock återkommande algproblem som jag inte lyckades få bukt med trots många chockkloreringar, hade problem under flera säsonger. Började sedan med multiklorpuckar med kopparbaserat algmedel i, och då blev det bättre. Men jag hade helst undvikit det, känns som att måla poolen med förbjuden båtbottenfärg  :-\. Chockklorering är  bättre. Det vanligaste algmedlet (baserat på kvartära ammoniumföreningar) hjälpte dock inte alls för mig.

Du mäter med teststickor mot färgskala? Jag har aldrig kunnat mäta med stickor, får mkt varierande resultat. Kunde se ATT det fanns klor men inte hur mycket, speciellt inte över 5ppm. pH, alk, cya gick inte alls,
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #5 skrivet: augusti 29, 2021, 21:10:05:05 »
Vi skrev samtidigt Nyburjare  :)
Håller i princip med dig, sandfilter är bättre, men jag har lyckats bra med patron också, inga problem att bli av med järnutfällningar t.ex som ju blir som damm, men många patronspolningar blir det  ;)
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2021, 22:46:48:48 »
Hej,

Klor är mycket bättre än klar pool och algmedel som desinfektionsmedel.

Måste man tillsätta dessa fungerar inte ditt klor som desinfektionsmedel.

Parametrar du måste mäta är;
Fritt klor
Totalklor
CYA

Fritt klor (FC)= totalklor – bundet klor.

Bundet klor är mycket sämre som desinfektion än fritt klor.

Vidare påverkar din CYA hur mycket som är verkligt fritt klor.

När kloret sitter på CYA och är tillgängligt klor är det inget desinfektionsmedel.

Din mätning av klor visar det som är fritt klor och det klor som sitter på CYA. Vidare om du tar för lång tid på dig kan den även tolka bundet klor som fritt klor.

Sen kommer den svåra tolkningen då du har 10-15ppm klor efter 10 dagar. Vidare beläggningar.

Klor sitter hårdare som bundet klor än på CYA. Inget av dessa är bra som desinfektion.

Helt ärligt tror jag du har hög halt av CYA och bundet klor.

Som exempel mätte jag hos en bekant

160ppm CYA och 6 ppm bundet klor.

Mitt råd var då att byta vatten.

För att få bort detta bundna klor krävs 60ppm fritt
klor(200g/10000l=14ppm). Vidare 12 ppm med hänsyn av CYA.

Vilket betyder runt 1kg/10000liter.

Sen står man där med en mätbar hög klorhalt en längre tid enligt DPD som mäter fritt klor.

Så någon eller alla gör det man inte ska göra i en pool.
Detta ställer till det mycket angående desinfektion och mätning av klor.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2021, 09:24:18:18 »
Hej alla,

Jag brukar dammsuga poolen, dock ej flocka.
Jag sköljer filtret minst en gång per dygn, spec efter chockklorering, och byter de efter att försökt bli av ned alger. Jag tycker inte det är märkbart halt i poolen...
Jag tillsatte de andra medlen bara som test efter att ha gjort tre chockklorering ar (både enkel och dubbeldos) först under sommaren, för att få tillbaks beläggningar efter ca 1-2v. Dvs inte samtidigt...

Vad gäller vattenparametrarna, somsagt jag tror inte jag kan ha klor blockering. Dels för att jag bytt ut mer än hälften av vattnet en gång under sommaren, dels för att jag även testat vattnet i poolaffär i våras. Alla värden var bra. Tror inte jag ksn ha lyckats förstöra vattnet sedan dess.

Stickorna är köpa i pool affären, efter att ha sett att de stämmer ed deras mätinstrument. Haft sämre stickor innan, men aquacheck verkar bra (och dyra).

Jag förstår fortfarande inte varför jag får skyhöga klorhalten även efter 10 dagar. Drygar jag ut pool vattnet ned två tre delar kranvatten så visar stickan till slut svagt svagt lila.

« Senast ändrad: augusti 30, 2021, 09:33:57:57 av Joksi »

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #8 skrivet: augusti 30, 2021, 09:45:13:13 »
Låter som något är lurt här, allt verkar konstigt ...

Vad har du för pool ? vllket filter/pump , hur mkt vatten filtrera filtret i timmen )

Hur mkt chockklor tillsatte du

Har du inte tätt överdrag utan bara flytande kommer ju ganska mkt smut och partiklar från ovan, det är inte dessa som lägger sig på botten ?, skulle du ha alger dvs att kloret inte dödar detta då skulle du absolut känna att botten eller sidorna är hal.

Du tillsätter inte mer klor än chock ?

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #9 skrivet: augusti 30, 2021, 12:44:41:41 »
Det är en ovanmarks typ intex, med original pump. Tror det är ca 2000 l/h. Den är iaf igång alltid.
10 000 l vatten i den.

Jag chockkloterar med 150gr, enligt instruktioner. Har även provat med dubbla dosen.
Jo jag använder såna flytande puckar, när chockkloreringen väl gå ner efter typ 3 v!

Har bifogat en bild, syns tyvärr inte då bra. Men väntat jag några dagar till så lär det finnaspåfler och större ytor... När man borstar bort det så blir det som ett damm som sprider sig
Det är egentligen mer gulbrunt än grönt...
« Senast ändrad: augusti 30, 2021, 12:52:55:55 av Joksi »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan