Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Missljud från poolpump  (läst 1209 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tegelhuset

Missljud från poolpump
« skrivet: juni 13, 2021, 20:13:41:41 »
Hej!
Ny på forumet och poolägare sedan ett år tillbaka till en ca nio år gammal pool.

Efter ett skyfall igår trängde det in vatten i pumphuset och pumpen blev delvis täckt med vatten. Lite osäker på exakt hur mycket men maximalt en femtedel skulle jag tro.

Därefter har pumpen ett cykliskt missljud. Tänkte att jag skulle bifoga en film, men det var tydligen inte tillåtet. Det låter ungefär som om man kapar en bräda i en kap. med en frekvens om ca var fjärde sekund.

Någon som vet vad det skulle kunna vara och om det går att åtgärda?

Pumpen är Astralpool Victoria Plus.

Poolgiganten

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
SV: Missljud från poolpump
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2021, 21:21:53:53 »
Jag bytte lager i min pump från INTEX förra året då den började låta som en mistlur.
Hittade en video på Youtube hur man demonterade pumpen, lager och avdragare köpte jag på Biltema för 200:-
Jobbet tog ca 1,5 timme att göra, sök på nätet och hur du skall göra.

Utloggad Erica

SV: Missljud från poolpump
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2021, 09:28:23:23 »
Vår pump började skrika högt en gång, gällt och öronbedövande. Det visade sig vara en liten,liten glasflisa som på något sätt kommit in i axeltätningen och satt och gled mot axeln. När vi fått bort den blev pumpen tyst igen. Ingen aning om hur den kom dit, vi är mycket noga med att inte ha några glas i poolen, även när vi har party runt eller i poolen. Trtos detta hände detta. Vårpump är en Pahlens bronspump, ganska enkelt kontrollera packningen på den.

Utloggad Tegelhuset

SV: Missljud från poolpump
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2021, 10:36:46:46 »
Tack så mycket för era svar!

Det visade sig att det var en kåpa som låg emot rotorblad och klämde. Så det var till slut ganska enkelt att fixa.  :)

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Missljud från poolpump
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2021, 10:50:17:17 »
Av ren lathet lät jag det droppa från en slangkoppling rätt ner på pumpen och så småningom började den låta tråkig. Saltvatten hade letat sig in i ett lager, så efter att ha delat pumpen blev det en vända till Jula och hämta ett nytt lager och det var förvånansvärt lätt att byta, inte många skruvar som höll ihopa hela konstruktionen.

Det droppar inte längre från slangkopplingen :D
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan