VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gjutning av thermopool  (läst 1197 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanBernhardsson

  • Nyfiken novis
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Arboga
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 1
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Gjutning av thermopool
« skrivet: juni 13, 2021, 10:48:59:59 »
Hej. 
Vi har precis påbörjat vårt poolprojekt i egen regi trots begränsade kunskaper och med inställningen "Hur svårt kan det vara" och "learning by doing" Vi har köpt ett paket från pool store och dragit igång. En platta var ju inte så svårt, det var ju bara att göra som det står i beskrivningen. Samma med cellplastblocken. Har man en gång byggt med lego så.........
Håller nu på och bygger stöd för väggarna inför gjutning. Börjar bli ganska haj på najning måste jag säga. Nu till min undran. Det står i beskrivningen att fylla formen stegvis innan man till slut fyller hela vägen upp. Hur mycket av linerlisten ska man fylla? Räcker det om endast öppningen inåt för linern blir synlig? Så hela överdelen på väggen blir helt slät.
Sökt efter bilder i forumet men dels verkar det oändligt många olika linerlister och för de flesta verkar det självklart  ???
/Stefan
Thermopool 3,5 x 7m. Magnelis helgaveltrappa, Led belysning, UV rening, Saltklorinator klx, poolrobot d200, Nova comfort pooltak.

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gjutning av thermopool
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2021, 12:20:09:09 »
Hej,
Jag har byggt en thermopool från samma leverantör med samma ingångsvärden och mindset;)

Jag kapade av ”legoknopparna” på andra sidan med, alltså så inga knoppar stack upp alls på översta varvet.
Sedan fyllde jag betong hela vägen upp, helt slätt på toppen, precis så det inte rinner över så att säga. Fyllde med slang och pump, så jag gick varv efter varv och stoppad aldrig under fyllningen.

Hoppas svaret är till hjälp och fråga på om du vill veta mer. Du har köpt en bra modell.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad StefanBernhardsson

  • Nyfiken novis
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Arboga
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 1
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gjutning av thermopool
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2021, 17:48:38:38 »
Hej,
Jag har byggt en thermopool från samma leverantör med samma ingångsvärden och mindset;)

Jag kapade av ”legoknopparna” på andra sidan med, alltså så inga knoppar stack upp alls på översta varvet.
Sedan fyllde jag betong hela vägen upp, helt slätt på toppen, precis så det inte rinner över så att säga. Fyllde med slang och pump, så jag gick varv efter varv och stoppad aldrig under fyllningen.

Hoppas svaret är till hjälp och fråga på om du vill veta mer. Du har köpt en bra modell.

Perfekt! Tack för svar. Då kör jag på samma :) Tänkte ju ändå limma stensarg så då är det väl bäst med så stor anliggningsyta som möjligt. Kommer nog att stöta på mer funderingar framöver och då var det ju toppen att hitta detta forum  O0
Thermopool 3,5 x 7m. Magnelis helgaveltrappa, Led belysning, UV rening, Saltklorinator klx, poolrobot d200, Nova comfort pooltak.

Utloggad stefafo

SV: Gjutning av thermopool
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2021, 05:59:15:15 »
Gjorde samma sak för ett tag sen, med Thermopool Dura från Folkpool. Det var inga problem att fylla hela vägen upp, jag tror vi körde 1/3 runt om med slangen först, sedan direkt nästa tredjedel  och sen hela vägen upp till kanten direkt efter det. Betongaren som hjälpte till med gjutningen hade gjort ett 50-tal pooler på det sättet utan problem, det som kunde hända sa han var att lamphuset ploppade ut, vilket kunde resultera i en mindre katastrof. Så den skadar ju inte att stämpa upp ordentligt. Jag hade bara silikonat fast min och det där berättade han när vi hade fyllt förbi lamphuset  :o så det var ganska nervöst men det gick bra. 

Även jag ska montera stensarg strax, har kvar ca 3-5mm till överkant på linerlisten för att få plats med lite fästmassa. Blev tipsad om Ardex X77 så det har jag köpt hem, men inte monterat ännu. Stenkapbord bokat till i eftermiddag   O0
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan