VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Oljud, Shott 400W pump.  (läst 638 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ARJU

Oljud, Shott 400W pump.
« skrivet: maj 23, 2021, 22:11:13:13 »
Startade upp pumpen för säsongen och fick bara ett brummande till svar, slog ganska raskt av och skruvade lite på axeln.

Slog på igen och möttes av ett rejält rassel med inslag av tjutande, lät ändå pumpen gå drygt 20 sekunder för att kolla om jag fick upp något tryck i systemet, manometern rörde sig knappt vilket bekräftades av att stoppa ner handen och känna på strålen från inloppet, lite flöde fanns men mycket lite.

Skruvade loss pumpen och släpade in den i garaget för att bekräfta min misstanke om att lagren var slut, fann dock impellern fullproppad av tallbarr när jag lossat pumphuset. Rensade impeller och kunde inte känna något glapp när jag försökte rucka på impellern så jag hoppades det skulle lösa problemet.

Fortfarande ett jäkla oljud. Men jag har bra tryck i systemet .

Lite mer fundersam nu, kan lagren låta så illa utan att jag kan känna ett glapp? Eller behöver jag ta bort impellern för att kunna känna på lagret?
Kan det vara själva motorn?
« Senast ändrad: maj 25, 2021, 17:33:20:20 av ARJU »

Poolgiganten

Utloggad ARJU

SV: Oljud, Shott 400W pump.
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2021, 17:43:43:43 »
Uppdaterat rubriken då jag verkar ha uselt minne.

Rivit isär pumpen och även om det inte finns mycket glapp att tala om så är tätningen kass och främre lagret rostigt. Inte mycket att orda om förutom att jag helt förträngt vart jag köpt pumpen!

Är det någon som kan hjälpa mig hitta en butik som säljer främst tätningar men gärna också lager till italienska Schott pumpar, min modell heter PP 7000.

Lagren kan jag nog hitta hos den lokala kullager handlaren men tätningen är nog svårt att finna...

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Oljud, Shott 400W pump.
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2021, 10:12:38:38 »
http://www.shott.it/en/prodotti/pp7000/

Citera
3) Where can I buy the spare parts?
Please , first contact your distributor and only after write an e-mail to info@shott.it

http://www.shott.it/en/tips-faq/

4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan