VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Storlek på sandfilterpump?  (läst 2109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ChrisAhlund

  • Gäst
ChrisAhlund
Storlek på sandfilterpump?
« skrivet: maj 14, 2021, 13:16:48:48 »
Hej! Jag har en rampool som rymmer 10.000 liter och funderar på att köpa en poolvärmare och sandfilterpump. Hade tänkt mig en sån här poolvärmare: https://www.biltema.se/fritid/pool/pooltillbehor/poolvarmare-2000043924?gclid=CjwKCAjwnPOEBhA0EiwA609ReRySl59XsQsSI2JfAOSFVQOxhlaNeMQzVpKFIjJgtHK2ih5I2bOYNBoCKvsQAvD_BwE men maxflödet för att den ska fungera är 3785 liter/timme. Räcker en sandfilterpump med det maxflödet till poolen för bra rening eller bör jag köpa en med mer kapacitet och kanske skippa poolvärmaren? Hade tänkt att bara använda poolvärmaren för att få upp tempen lite inför första doppet och sen köra filterpumpen under nätterna. Tacksam för svar  :)

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Storlek på sandfilterpump?
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2021, 12:14:10:10 »
Hej! Jag har en rampool som rymmer 10.000 liter och funderar på att köpa en poolvärmare och sandfilterpump. Hade tänkt mig en sån här poolvärmare: https://www.biltema.se/fritid/pool/pooltillbehor/poolvarmare-2000043924?gclid=CjwKCAjwnPOEBhA0EiwA609ReRySl59XsQsSI2JfAOSFVQOxhlaNeMQzVpKFIjJgtHK2ih5I2bOYNBoCKvsQAvD_BwE men maxflödet för att den ska fungera är 3785 liter/timme. Räcker en sandfilterpump med det maxflödet till poolen för bra rening eller bör jag köpa en med mer kapacitet och kanske skippa poolvärmaren? Hade tänkt att bara använda poolvärmaren för att få upp tempen lite inför första doppet och sen köra filterpumpen under nätterna. Tacksam för svar  :)


Den värmaren ser väldigt klen ut för 10 m3. Du gör ju helt rätt som skaffar sandfilter, men ditt problem är att poolen kommer att tappa några grader varje natt, då vi bor i Sverige och inte Spanien, tyvärr. Och man vill väl ha konstant 28-30 grader hela sommaren, och inte bara vid första doppet?

Jag hade nog skaffat en riktig poolvärmepump istället, kanske en begagnad, som är bättre dimensionerad för att värma den poolen.

Det är en bra början att lista ner exakt vad du har för krav på värme, underhåll och sånt... då är det lättare att rekommendera rätt prylar.

/H

ChrisAhlund

  • Gäst
ChrisAhlund
SV: Storlek på sandfilterpump?
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2021, 22:25:06:06 »

Den värmaren ser väldigt klen ut för 10 m3. Du gör ju helt rätt som skaffar sandfilter, men ditt problem är att poolen kommer att tappa några grader varje natt, då vi bor i Sverige och inte Spanien, tyvärr. Och man vill väl ha konstant 28-30 grader hela sommaren, och inte bara vid första doppet?

Jag hade nog skaffat en riktig poolvärmepump istället, kanske en begagnad, som är bättre dimensionerad för att värma den poolen.

Det är en bra början att lista ner exakt vad du har för krav på värme, underhåll och sånt... då är det lättare att rekommendera rätt prylar.

/H

Tack för input! Ja det låter vettigt med värmaren, men kanske får bli nästa säsong så blir det sandfilter nu istället. Jag såg att de hade några på Biltema och Harald-Nyborg som filtrerar ca 3.500 l/h, men det kanske är bättre att lägga på några kronor och köpa en sån här som filtrerar ca 10.000 l/h? https://www.vidaxl.se/e/8718475828679/vidaxl-sandfilterpump-400-11000-l-tim. Eller om du kan rekommendera nåt annan för max 2000 kr?

Utloggad henrik79

SV: Storlek på sandfilterpump?
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2021, 08:15:17:17 »
Ja den du länkade till ser ju vettig ut. Jag har en liknande, fast från Intex istället. Den har hållit i 3 år utan problem. Dock är den lite klen till vår 30 m3-pool, så det är bättre att ta en modell som är lite överdimensionerad. Då kan du ju köpa en större pool utan att behöva byta pump och filter.

Du kan ju behöva mdda anslutningarna på poolen för att det ska passa med pump o filter, men normalt sett skickar de med adaptrar för det mesta. Annars går det att köpa på leksaksaffären :)

/H

ChrisAhlund

  • Gäst
ChrisAhlund
SV: Storlek på sandfilterpump?
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2021, 08:05:51:51 »
Ja den du länkade till ser ju vettig ut. Jag har en liknande, fast från Intex istället. Den har hållit i 3 år utan problem. Dock är den lite klen till vår 30 m3-pool, så det är bättre att ta en modell som är lite överdimensionerad. Då kan du ju köpa en större pool utan att behöva byta pump och filter.

Du kan ju behöva mdda anslutningarna på poolen för att det ska passa med pump o filter, men normalt sett skickar de med adaptrar för det mesta. Annars går det att köpa på leksaksaffären :)

/H

Givetvis så tog pumpen ta slut innan jag hann köpa, så jag sneglar på en sån här istället https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/pooltillbehor/poolrengoring/sandfilterpump-007102/#tab02 som har en kapacitet på 5678l/h. Den bör väl räcka? Har inga planer på att köpa större pool iallafall då jag helt enkelt inte har plats för det. Sen det här med filterbollar istället för sand... Vissa hyllar och andra hatar. Är det nåt att satsa på? Ursäkta mina många frågor men jag är helt novis på sån här storlek på pool. Hade en liten uppblåsbar innan med patronfilter  ;)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storlek på sandfilterpump?
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2021, 09:26:08:08 »
Förstår inte nyttan med filterbollar. Sanden gör det den ska, när det blir mycket skit backspolar man.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

ChrisAhlund

  • Gäst
ChrisAhlund
SV: Storlek på sandfilterpump?
« Svar #6 skrivet: maj 20, 2021, 09:44:20:20 »
Förstår inte nyttan med filterbollar. Sanden gör det den ska, när det blir mycket skit backspolar man.

Låter vettigt det du säger. Men pumpen som jag länkade nu tror du är okej?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storlek på sandfilterpump?
« Svar #7 skrivet: maj 20, 2021, 10:00:21:21 »
Ser ju bra ut på specen. Fyll på med sand till 2/3. Kör pumpen på timer med olika intervall, normalt säger man ju att vattnet ska passera 4 ggr per dygn genom filtret. Din pump gör det på 4 timmar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

ChrisAhlund

  • Gäst
ChrisAhlund
SV: Storlek på sandfilterpump?
« Svar #8 skrivet: maj 20, 2021, 10:07:33:33 »
Ser ju bra ut på specen. Fyll på med sand till 2/3. Kör pumpen på timer med olika intervall, normalt säger man ju att vattnet ska passera 4 ggr per dygn genom filtret. Din pump gör det på 4 timmar.

Va bra. Tack för all info  :) Fast det tar väl 8 timmar att filtrera då den pumpen jag länkade till från Jula låg på ca 5500 l/h och min pool är på 10.000 l?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storlek på sandfilterpump?
« Svar #9 skrivet: maj 20, 2021, 10:11:02:02 »
Du har rätt. Räknefel av mig.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Persmul

SV: Storlek på sandfilterpump?
« Svar #10 skrivet: maj 22, 2021, 13:54:54:54 »
ChrisAhlund, skulle vilja komma i kontakt med dig, men det går inte att skicka PM då du har gäst-konto. Du får gärna regga ett konto och skicka mig ett meddelande.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag