CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tips på att bevara värme i en rund Intex 5.5m, samt hindra nedfall.  (läst 1177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

soder

  • Gäst
soder
Tips på att bevara värme i en rund Intex 5.5m, samt hindra nedfall.
« skrivet: maj 11, 2021, 13:36:08:08 »
Jag köpte förra våren en stor rund Intex på 5.5m i diameter, och en rätt kraftfull poolvärmepump till den. Till detta också en relativt enkelt sandfilterpump från BestWay tror jag.

Förra året var det mest att bara smälla upp allt och vi hade glädje av dem, även om det blev en hel del löv som hamnade i trots att det medföljande överdraget användes.

Tills detta år hade vi stora planer om att kanske gräva ner, lägga trädäck och allt sådant, men har insett att  så kommer det ej bli.

Däremot vill jag försöka isolera sidorna på den, och klä in den på ett relativt enkelt sätt, samt att jag måste köra ett nytt överdrag, som jag då vill kanske är enklare att hantera och som också isolerar när det ligger på.

Vad har ni med erfarenhet här för tips?

Tack.


Poolgiganten

Utloggad henrik79

Du kan ju skaffa ett pooltäcke från t.ex Plastman som isolerar bra på toppen. Sen runt sidorna är knepigare, speciellt om poolen står på marken och syns. Du behöver någon sorts vattentålig, böjbar isolering, typ stenull eller frigolit. Sen något som skyddar mot väder och vind t.ex. en presenning eller markisduk eller nåt. Sen spännband runt hela alltet? Det finns säkert bättre förslag, men jag ahr haft svårt att hitta isolering som både är böjbar och som tål lite väta.

/H

Utloggad soder

SV: Tips på att bevara värme i en rund Intex 5.5m, samt hindra nedfall.
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2021, 13:53:16:16 »
Jag tittar lite där nu, och det är ju ganska dyra saker. De där skydden kostar ju mer än vad poolen kostar. =)
https://plastman.se/poolskydd/stroppade-skydd/till-intex-bestway/poolskydd-till-intex-bestway/
Verkar inte som det finns någon som passar min som är 5.5m.

Oklart om dessa är isolerande också? Eller hade du några andra som du menade?

/Söder

Utloggad henrik79

Jag tittar lite där nu, och det är ju ganska dyra saker. De där skydden kostar ju mer än vad poolen kostar. =)
https://plastman.se/poolskydd/stroppade-skydd/till-intex-bestway/poolskydd-till-intex-bestway/
Verkar inte som det finns någon som passar min som är 5.5m.

Oklart om dessa är isolerande också? Eller hade du några andra som du menade?

/Söder

Det där du länkade till är enbart poolskydd. Det jag menade är dessa:

https://plastman.se/poolskydd/poolvarme/sol-guard-poolvarmeduk/

Finns även billigare varianter, men det är detta som vi har. Fungerar toppen och isolerar väldigt bra. Vi drar upp vårat för hand men blir väldigt tungt. Funderar på att bygga någon sorts vevkonstruktion med stroppar. Har inte hittat någon robust vev som inte kostar skjortan.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag